Kosztowne łatanie dziur w autostradach

800 mln zł odszkodowania będzie się domagać GDDKiA od Covecu. Na tyle oszacowała straty, jakie poniosła na nieudanej współpracy z Chińczykami

Publikacja: 29.07.2011 21:15

Kosztowne łatanie dziur w autostradach

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

To zarówno kwota, jaka nie wpłynie z tytułu opłat za korzystanie z autostrady A2 w okresie od maja 2012 r., kiedy droga miała być gotowa, do października, kiedy będzie spełniać standardy autostrady płatnej, jak i różnica pomiędzy pierwotnymi i obecnymi kosztami budowy trasy.

Ostatecznie dokończenie 50 km autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą wezmą na siebie Francuzi i Czesi z polskimi partnerami. W czwartek w nocy francuska Eurovia i Warbud podpisały umowę z rządem na dokończenie 30 km odcinka najbliżej Łodzi. Ich oferta jest o 250 mln zł wyższa niż pierwotna złożona przez Covec w 2009 roku.

Nie ma jednak jeszcze umowy na dokończenie kolejnego odcinka tej trasy. Kontrakt ma dostać konsorcjum, w skład którego wchodzą Dolnośląskie Surowce Skalne i czeska Bogla a Krysl. Warunkiem złożenia podpisów było dostarczenie gwarancji wykonania. Polsko-czeskie konsorcjum chce za prace 220 mln zł więcej, niż oszacowali Chińczycy. Ale to i tak mniej niż żądał Covec za dokończenie rozpoczętych przez siebie prac, bo wycenił dopłatę  na dodatkowy 1 mld zł.

Covec pozostawił jednak po sobie kilkadziesiąt milionów złotych długów, w tym ok. 20 mln zł zobowiązań wobec 40 podwykonawców, z którymi umowy nie musiały zostać zatwierdzone przez stronę rządową. Grozili, że dopóki nie otrzymają należności, zablokują nowym wykonawcom dostęp do placów budowy. – Analizujemy możliwość uregulowania tych należności – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. – Jeżeli się okaże, że istnieje możliwość prawna, by zapłacić za te faktury, zrobimy to, ale po cenach rynkowych. Niektóre umowy z podwykonawcami były podpisane znacznie powyżej rynkowej wartości.

Rząd szuka także firmy, która dokończy budowę autostrady A4 po Macedończykach. Konsorcjum firm NDI i SB Granit chciało w październiku 2009 roku budować 21 km trasy z Brzeska do Wierzchosławic za 622,5  mln zł przy kosztorysie 1,3  mld zł. Konsorcjum z realizacją budowy za tak niską cenę sobie nie poradziło i pod koniec lutego wypowiedziało rządowy kontrakt. Z placu budowy wykonawcy zeszli 22 kwietnia.

Na oferty od chętnych na dokończenie prac przy budowie autostrady Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka do 19 sierpnia. Już wiadomo, że trasa nie będzie gotowa na Euro 2012.

Ponad 220 mln zł rząd może zaoszczędzić na budowie ekspresowej siedemnastki. Hiszpanie z firmy Dragados złożyli najniższą ofertę na budowę 10,2 km trasy na odcinku Kurów – Lublin – Piaski.

Spółka chce zrealizować inwestycję za 474,8 mln zł przy kosztorysie 696,3 mln zł. Chętnych do budowy odcinka z Dąbrownicy do Lubartowa było 28 podmiotów, do złożenia ofert cenowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprosiła 20 z nich.

Prace wyceniło 13 firm. Najdroższa z ofert wynosiła 756,1 mln zł.

Przetarg obejmuje, oprócz budowy ponad 10-km odcinka trasy, również wykonanie ponad 27 km dróg zbiorczych, 13,6 km ekranów akustycznych, 14 wiaduktów, trzech kładek dla pieszych oraz ośmiu przejść dla zwierząt. Trasa ma powstać w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy.

To zarówno kwota, jaka nie wpłynie z tytułu opłat za korzystanie z autostrady A2 w okresie od maja 2012 r., kiedy droga miała być gotowa, do października, kiedy będzie spełniać standardy autostrady płatnej, jak i różnica pomiędzy pierwotnymi i obecnymi kosztami budowy trasy.

Ostatecznie dokończenie 50 km autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą wezmą na siebie Francuzi i Czesi z polskimi partnerami. W czwartek w nocy francuska Eurovia i Warbud podpisały umowę z rządem na dokończenie 30 km odcinka najbliżej Łodzi. Ich oferta jest o 250 mln zł wyższa niż pierwotna złożona przez Covec w 2009 roku.

Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG