Tani luksus po polsku

Ubrania Adidasa, meble Black Red White czy kosmetyki L’Oreal uchodzą u nas za luksusowe

Publikacja: 03.04.2012 02:56

Tani luksus po polsku

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Polska z punktu widzenia wielu światowych marek nie jest postrzegana jako perspektywiczny rynek. Te najbardziej znane, jak Chanel, Dior, Fendi czy Louis Vuitton, wciąż nie zdecydowały się na otwarcie w naszym kraju firmowych butików.

Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę wyniki badania firmy ARC Rynek i Opinia, przeprowadzonego dla „Rz". W kategorii odzież, jako luksusowa, z 19 proc. wskazań wygrywa bowiem Adidas. Tuż po nim – Nike. W meblach i wyposażeniu wnętrz – Black Red White z 34 proc., a w kategorii alkohole – wódka Finlandia, którą wskazał co czwarty ankietowany.

– Postrzeganie luksusu jest uzależnione przede wszystkim od poziomu dochodów, istotne jest również miejsce zamieszkania, a tym samym dostępność produktów – mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. – Oznacza to, że osoby gorzej zarabiające i mieszkające w mniejszych miejscowościach postrzegają luksus inaczej. Jest to widoczne w wynikach badania, gdzie pośród marek rzeczywiście luksusowych pojawiają się często marki popularne – dodaje.

Firmy z najwyższej półki, jak Armani, Versace, D&G, także się w badaniach pojawiają, jednak mają mniej wskazań, a do ich kupowania przynajmniej raz w życiu przyznało się zaledwie 1 – 2 proc. ankietowanych.

Jedyną kategorią, w której wygrała marka faktycznie luksusowa, są kosmetyki. Chanel wskazało 19 proc. ankietowanych, jednak już drugą pozycję z 15 proc. wskazań zajmuje popularny L'Oreal.

– Świadomość, czym jest marka luksusowa, powoli rośnie, zwłaszcza że faktycznie pojawia się ich w Polsce coraz więcej – mówi Jerzy Mazgaj, który wprowadził do naszego kraju Burberry, Ermenegildo Zegna czy Kenzo.

Podobne rezultaty postrzegania przez Polaków marek jako luksusowych przyniosło badanie z 2010 r. przeprowadzone przez Szkołę Główną Handlową. – W tym przypadku trudno oczekiwać gwałtownych zmian. Można je zwykle zauważyć dopiero po mniej więcej pięciu latach od momentu, kiedy nowa marka trafiła na rynek – mówi Tomasz Sikora, autor badania SGH.

 

Polska z punktu widzenia wielu światowych marek nie jest postrzegana jako perspektywiczny rynek. Te najbardziej znane, jak Chanel, Dior, Fendi czy Louis Vuitton, wciąż nie zdecydowały się na otwarcie w naszym kraju firmowych butików.

Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę wyniki badania firmy ARC Rynek i Opinia, przeprowadzonego dla „Rz". W kategorii odzież, jako luksusowa, z 19 proc. wskazań wygrywa bowiem Adidas. Tuż po nim – Nike. W meblach i wyposażeniu wnętrz – Black Red White z 34 proc., a w kategorii alkohole – wódka Finlandia, którą wskazał co czwarty ankietowany.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne