EADS zainwestuje w polskie lotnictwo

EADS, największa europejska korporacja lotnicza i zbrojeniowa, chce inwestować w Polsce.

Aktualizacja: 28.11.2013 12:45 Publikacja: 28.11.2013 04:00

Śmigłowiec EC725 produkowany przez koncern EADS

Śmigłowiec EC725 produkowany przez koncern EADS

Foto: materiały prasowe

Zbigniew lentowicz

European Aeronautic Defence and Space Company (EADS), produkująca airbusy, śmigłowce Eurocopter, elektronikę wojskową i rakiety, planuje ekspansję w Polsce. W tym tygodniu polityczny grunt dla lotniczych inwestycji przygotować ma wizyta prezydenta Francji i ministrów Republiki w Warszawie. Na początku grudnia zaś przedstawiciele EADS przez prawie tydzień spotykać się będą w stolicy i Łodzi z prezesami i przedstawicielami 200 polskich spółek lotniczych i elektronicznych,  aby przygotować spektakularne otwarcie drzwi do przemysłowej współpracy.

Lotnicza współpraca

Szefowie i menedżerowie Airbusa, Eurocoptera, Cassidiana (systemy łączności kryzysowej i wojskowej optoelektroniki), Thalesa (awionika, radiolokacja) Europejskiego Domu Rakietowego MBDA czy  silnikowego koncernu Turbomeca, w bezpośrednich rozmowach z naszymi przedsiębiorcami chcą ustalić możliwości współdziałania w biznesie. „Rz" ustaliła, że firmy EADS starannie przygotowywały się do „Polskich  spotkań lotniczych EADS". – Przyjadą przede wszystkim spece od kontraktowania zamówień i budowania łańcucha dostaw, organizatorzy kooperacji przemysłowej, a także łowcy talentów, czyli fachowcy od prac badawczo rozwojowych – mówi jeden z organizatorów przedsięwzięcia.

EADS, zatrudniający na świecie 120 tys ludzi, to ogromny konglomerat lotniczy, zbrojeniowy i kosmiczny, o rocznych przychodach sięgających 56,5 mld euro. W Polsce dotychczas nie rozwinął skrzydeł. Warszawski oddział Airbus Military na Okęciu, zatrudniający 850 pracowników, robi treningowe, turbośmigłowe samoloty Orlik, serwisuje wojskowe transportowce Casa 95 M i produkuje trzecią część  struktur do budowy każdego nowego samolotu sprzedawanego potem przez AM.

Z Okęcia do innych firm Airbusa jadą też wiązki elektryczne i inne elementy wyposażenia nie tylko do maszyn o wojskowym przeznaczeniu, ale też do cywilnych A330. Do EADS należy niewielki Zakład Usług Agrolotniczych w Mielcu i Heli Invest – firma serwisująca flotę śmigłowców Eurocoptera w kraju. EADS ma też połowę udziałów w spółce Astri,  utworzonej wspólnie z Centrum Badań Kosmicznych PAN. Cały polski biznes EADS przynosi obecnie ok. 200 mln euro rocznie. Korporacja chciałaby to zmienić.

Szefowie lotniczego giganta zakładają, że obecna kampania powinna doprowadzić w ciągu najbliższych pięciu lat do potrojenia obrotów i wzrostu zatrudnienia w spółkach związanych z EADS z obecnego tysiąca do ok. 3 tys. osób.

Skrzydlate partnerstwo

Ale nie chodzi wyłącznie o biznesowe wyniki. Już wiele miesięcy temu szefowie lotniczej korporacji z Tuluzy zapowiadali strategiczną zmianę w podejściu do biznesu w Polsce.

Jean-Pierre Talamoni, wiceprezes ds. międzynarodowych EADS, twierdzi, że nadszedł czas na strategiczny krok w stronę zacieśnienia stosunków pomiędzy polskim a europejskim przemysłem i otwarcie wszystkich spółek korporacji na długotrwałą i ustrukturyzowaną współpracę przemysłową z polskimi firmami.

Nie jest tajemnicą, że biznesowa ofensywa EADS wiąże się  z potwierdzonym przez rząd wieloletnim planem modernizacji armii. Jego wartość – 130 mld zł na inwestycje zbrojeniowe w ciągu najbliższej dekady – robi wrażenie nawet na  europejskim gigancie, który w 2000 r. połączył technologiczne potencjały związanych z awiacją i elektroniką spółek sektora obronnego Francji, Niemiec i Hiszpanii.

Czołowy koncern  EADS – Eurocopter – prowadzi obecnie w Polsce bezprecedensową kampanię, aby zdobyć warte 8 mld zł zamówienie w przetargu śmigłowcowym  dla wojska. Apetyt na wielkie kontrakty na oręż przeciwlotniczy ma z kolei grupa rakietowa MBDA. Ale szefowie francuskich spółek liczą też na polskie, nieźle przygotowane inżynierskie kadry i wykorzystanie wciąż konkurencyjnych nad Wisłą kosztów pracy.

W odniesieniu do sektora lotniczego ruch EADS jest trochę spóźniony. Kluczowe rodzime firmy, z niewielkimi wyjątkami, już są w rękach Amerykanów (United Technologies Corp.), a śmigłowcowe PZL Świdnik  kilka lat temu kupiła włosko-brytyjska AgustaWestland.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, z.lentowicz@rp.pl

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?