Zbigniew lentowicz
European Aeronautic Defence and Space Company (EADS), produkująca airbusy, śmigłowce Eurocopter, elektronikę wojskową i rakiety, planuje ekspansję w Polsce. W tym tygodniu polityczny grunt dla lotniczych inwestycji przygotować ma wizyta prezydenta Francji i ministrów Republiki w Warszawie. Na początku grudnia zaś przedstawiciele EADS przez prawie tydzień spotykać się będą w stolicy i Łodzi z prezesami i przedstawicielami 200 polskich spółek lotniczych i elektronicznych, aby przygotować spektakularne otwarcie drzwi do przemysłowej współpracy.
Lotnicza współpraca
Szefowie i menedżerowie Airbusa, Eurocoptera, Cassidiana (systemy łączności kryzysowej i wojskowej optoelektroniki), Thalesa (awionika, radiolokacja) Europejskiego Domu Rakietowego MBDA czy silnikowego koncernu Turbomeca, w bezpośrednich rozmowach z naszymi przedsiębiorcami chcą ustalić możliwości współdziałania w biznesie. „Rz" ustaliła, że firmy EADS starannie przygotowywały się do „Polskich spotkań lotniczych EADS". – Przyjadą przede wszystkim spece od kontraktowania zamówień i budowania łańcucha dostaw, organizatorzy kooperacji przemysłowej, a także łowcy talentów, czyli fachowcy od prac badawczo rozwojowych – mówi jeden z organizatorów przedsięwzięcia.
EADS, zatrudniający na świecie 120 tys ludzi, to ogromny konglomerat lotniczy, zbrojeniowy i kosmiczny, o rocznych przychodach sięgających 56,5 mld euro. W Polsce dotychczas nie rozwinął skrzydeł. Warszawski oddział Airbus Military na Okęciu, zatrudniający 850 pracowników, robi treningowe, turbośmigłowe samoloty Orlik, serwisuje wojskowe transportowce Casa 95 M i produkuje trzecią część struktur do budowy każdego nowego samolotu sprzedawanego potem przez AM.
Z Okęcia do innych firm Airbusa jadą też wiązki elektryczne i inne elementy wyposażenia nie tylko do maszyn o wojskowym przeznaczeniu, ale też do cywilnych A330. Do EADS należy niewielki Zakład Usług Agrolotniczych w Mielcu i Heli Invest – firma serwisująca flotę śmigłowców Eurocoptera w kraju. EADS ma też połowę udziałów w spółce Astri, utworzonej wspólnie z Centrum Badań Kosmicznych PAN. Cały polski biznes EADS przynosi obecnie ok. 200 mln euro rocznie. Korporacja chciałaby to zmienić.