EADS zamienia się w Airbusa

Europejski gigant wojskowo-lotniczy EADS połączy swe działy sprzętu wojskowego oraz kosmicznego i przejmie nazwę swej głównej marki, Airbusa. Nowa firma przejmie też strukturę i styl od Boeinga, bo chce zwiększać zyski.

Publikacja: 31.07.2013 15:53

EADS zamienia się w Airbusa

Foto: Bloomberg

W 9 miesięcy po rezygnacji z prób fuzji z brytyjską BAE Systems prezes Tom Enders potwierdził decyzje, które mają uczynić z firmy produkującej samoloty cywilne siłę napędzającą wzrost. Decyzja ta wywindowała akcje EADS do rekordowych poziomów.

- Reorganizacja zmniejszy koszty, zwiększy rentowność i poprawi naszą pozycję rynkowa - powiedział Enders.

Tom Enders wypowiadał się po potwierdzeniu przez EADS planowanego w tym roku większego poziomu zamówień i po przedstawieniu dobrych wyników półrocza. Nie wykluczył redukcji zatrudnienia w dziale wojskowo-kosmicznym zatrudniającym 45 tys. ludzi, który będzie mieć centralę w Niemczech.

W związku z tym EADS uprzedził, że mogą powstać koszty restrukturyzacji jeszcze w tym roku. Wszystkie politycznie wrażliwe decyzje przeniesiono jednak na okres po wyborach powszechnych w Niemczech we wrześniu, bo grupa obiecała przedstawić w II półroczu bardziej szczegółowy raport.

- Rząd będzie blisko współpracować z EADS w nadchodzącym procesie restrukturyzacji i nada dużego znaczenia niemieckim interesom związanym z lokalizacją działalności przemysłowej - oświadczył minister gospodarki Philipp Roesler.

EADS powstał w 2000 r. z fuzji aktywów Francji, Niemiec i Hiszpanii włącznie z producentem samolotów cywilnych Airbusem, powołanym na początku lat 70. Nazwa EADS nigdy nie zyskała popularności, a w grupie dyskutowano od dawna nad jej zmianą.

EADS przyjmie nazwę Grupa Airbus i połączy swe działy sprzętu wojskowego i komicznego w jeden z siedzibą w Monachium (tam gdzie istnieje DASA) wraz z działem samolotów wojskowych Airbus Military, dotąd związanym z Airbusem.

Eurocopter, największy na świecie producent cywilnych śmigłowców, przejmie nazwę Airbus Helicopters.

Więcej zamówień

Dzięki większemu popytowi na samoloty Airbusa, przy mniejszym zainteresowaniu śmigłowcami i sprzętem kosmicznym, EADS  zwiększył w II kwartale zysk operacyjny o 23 proc. do 887 mln euro i obroty o 3 proc. do 13,945 mld. Na Airbusa przypadła z tego jedna trzecia.

Teraz europejska grupa zwiększyła planowany w tym roku pułap nowych zamówień samolotów o 25 proc. do ponad tysiąca. Airbus chce poprawić ubiegłoroczny wynik 914 sztuk, przedstawiciele branży wymieniają liczbę nawet 1200.

Tom Enders podał też, że testowanie nowego samolotu szerokokadłubowego z kompozytów A350 przebiega bardzo dobrze, ale cały projekt wiąże się z różnymi wyzwaniami.

W 9 miesięcy po rezygnacji z prób fuzji z brytyjską BAE Systems prezes Tom Enders potwierdził decyzje, które mają uczynić z firmy produkującej samoloty cywilne siłę napędzającą wzrost. Decyzja ta wywindowała akcje EADS do rekordowych poziomów.

- Reorganizacja zmniejszy koszty, zwiększy rentowność i poprawi naszą pozycję rynkowa - powiedział Enders.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?