Teraz ustawa trafi do Senatu, który może jeszcze wprowadzić poprawki. Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z lipca 2015 r., który orzekł, że ustawa o SKOK z 2009 r. w zakresie nadzoru Komisji Nadzoru Finansowego nad „małymi kasami" jest niezgodna z ustawą zasadniczą.
Nowela przewiduje, że czynności podejmowane przez KNF w ramach nadzoru nad działalnością małych kas będą ograniczone przede wszystkim do analizy wyników kontroli podejmowanych przez Kasę Krajową. Dopiero gdyby KNF zidentyfikowała „istotne nieprawidłowości w małej kasie" lub gdyby Kasa Krajowa nie przeprowadziła czynności kontrolnych czy też nie udostępniła KNF ich wyniku, komisja będzie mogła dokonać oceny sytuacji finansowej kasy, w tym badania wypłacalności, jakości aktywów, płynności płatniczej, wyniku finansowego kasy.
Pierwotny projekt ustawy przewidywał zwiększenie roli Kasy Krajowej w sprawowanym przez KNF nadzorze nad małymi kasami, ale na posiedzeniu z 11 stycznia Komisja Finansów Publicznych odstąpiła od tego rozwiązania.
Kasa Krajowa podkreśla, że po wejściu ustawy w przyjętej przez Sejm formie KNF sprawować będzie nadzór nad wszystkimi, także małymi kasami. Ale będzie on sprawowany adekwatnie do stopnia skomplikowania prowadzonej przez kasy działalności i skali ryzyka występującego w działalności kas. Skalę ich działalności będą uwzględniać też regulacje dotyczące ich sprawozdawczości i rachunkowości. Nie zmieniają się za to zasady gwarantowania depozytów w ramach Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Wprawdzie ustawa nie przewiduje żadnych rozwiązań, które przenosiłyby uprawnienia nadzorcze z KNF do Kasy Krajowej w stosunku do jakichkolwiek kas, jednak rodzi obawy o dalszą kondycję tego sektora. SKOK objęte są nadzorem KNF od końca 2012 r. i mocno dały się we znaki bankom komercyjnym, które musiały je ratować lub gwarantować depozyty kas mających problemy. Do tej pory ratowanie ich kosztowało BFG już 4 mld zł (głównym płatnikiem składek są banki). Sytuacja kas jest nadal trudna – przez dziewięć miesięcy 2016 r. ich liczba zmniejszyła się o siedem podmiotów (na koniec września było ich 41).