W listopadzie ceny wzrosły o średnio 5,5 proc., po 5,4 proc. w październiku – wynika z cyklicznego badania „Indeks cen detalicznych” UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. „Rzeczpospolita” poznała te wyniki jako pierwsza.
Słone słodycze – drożeją już od miesięcy
Jednak, jak podkreślają autorzy badania, precedensem jest fakt, że w listopadzie na 17 monitorowanych kategorii wzrost cen zanotowały wszystkie – od 0,2 proc. do 16,6 proc. To nowość, bo w ostatnich miesiącach zawsze przynajmniej kilka kategorii miało ceny niższe niż rok wcześniej. Najmocniej w listopadzie zdrożały warzywa, średnio już 16,6 proc., a zaraz za nimi produkty tłuszczowe z cenami wyższymi o ponad 10 proc. Wśród nich rekordzistą jest oczywiście masło, ze wzrostem o niemal 30 proc. Ale podobnych mocnych zwyżek jest więcej, także wśród innych produktów, których sprzedaż przed świętami tradycyjnie rośnie, jak np. czekolada. Jej ceny już poszły w górę średnio o 20 proc. Kawa zdrożała rok do roku o 11 proc.
Czytaj więcej
W listopadzie ceny wzrosły o średnio 5,5 proc., ale wiele produktów kupowanych często właśnie na święta zdrożało aż w dwucyfrowym tempie. To nie tylko masło, ale także warzywa, owoce, kawa czy czekolada.
Autorzy badania z UCE Research zwracają też uwagę na ceny słodyczy, które już w maju były najmocniej drożejącą kategorią, ze wzrostem rok do roku na poziomie 12,9 proc. Powodem był wówczas wzrost cen kakao i cukru. Obecnie na wzrost w tej kategorii również wpływają ceny surowca, jakim jest kakao. – Słodycze to wciąż jedne z najczęściej wybieranych produktów na prezent. I zawsze ich ceny w grudniu rosły – słyszymy w jednej z dużych sieci handlowych.