Aktualizacja: 04.03.2020 08:26 Publikacja: 04.03.2020 08:18
Foto: Stock Adobe
- Coraz mniej czystego alkoholu Polacy wypijają pod postacią piwa – obliczył Nielsen. To efekt tego, że coraz popularniejsze są napoje o mniejszej zawartości alkoholu, a piwa bezalkoholowe urosły o 56 proc. tylko w ubiegłym roku, choć mają już blisko 5 proc. rynku.
Sytuacja na rynku piwa wygląda jeszcze ciekawiej, gdy przypomnimy sobie, że jeszcze 15 lat temu tradycyjny lager o zawartości alkoholu od 0,5 do 6,1 proc. był w zasadzie bezkonkurencyjnym monopolistą. W ubiegłym roku zaliczył spadek o 2,7 proc. – i tym samym ma już… tylko 83 proc. rynku. Ta zmiana dokonała się najintensywniej w ciągu ostatniej dekady. Kilkanaście lat temu pojawiły się pierwsze piwa smakowe, później dołączyły do nich radlery. Około 2011 r. rozpoczęła się piwna rewolucja, eksplodowała sprzedaż piw kraftowych, kilka lat później na rewolucji postanowiły zarabiać także największe koncerny. A ponieważ w odróżnieniu od browarów kraftowych miały duże budżety marketingowe oraz spore możliwości zakupów, dobrze sobie radzą na tym rynku.
- Klasycznego lagera wypychają z rynku wszystkie nowości – mówi Adam Dużyński, starszy konsultant w Nielsenie. - Nie tylko piwo kraftowe, ale też to zupełnie bez procentów. Ważną cechą tych trendów jest, że nie zastępowały one siebie, tylko się na siebie nakładały, cały czas odbierając udziały klasycznemu lagerowi, którego udział w 2019 r. spadł do 83 proc. – tłumaczy analityk. Od lat tracą urok w oczach konsumentów piwa mocne, czyli o zawartości alkoholu powyżej 6,1 proc. Ich sprzedaż spadła w ub. roku o 3,9 proc. wobec 2018 i zajmują już jedynie 7,6 proc. spośród całego sprzedanego piwa. Dziś alkoholowe piwa smakowe i radlery mają już ponad 8 proc. udziału w rynku, piwa bezalkoholowe – bisko 5 proc., a piwne specjalności pozostałe 4 proc. Polacy w 2019 roku wydali na alkohol ponad 36,6 mld zł, z tego 17,4 mld zł wydali na piwo. Jeśli przeliczymy udziały w sprzedaży, widać więc, że w 2019 roku Polacy wydali ok. 870 mln zł na piwa bezalkoholowe, ok. 1,4 mld zl na piwa smakowe i radlery, a około 14,4 mld zł na lagera.
Nowy zakład uruchomiła firma Stock Polska. Inwestycja o wartości 50 mln euro to jeden z najnowocześniejszych i największych w Europie projektów tego typu. Jest też jednym z największych projektów przemysłowych w regionie.
Nie żyje Henryk Kania, znany polski biznesmen, który stworzył Zakłady Mięsne Henryk Kania – jedną z największych firm w branży. Jej wędliny są sprzedawane w całej Polsce, w tym kabanosy dla Biedronki.
Popeyes, czyli pochodząca z USA sieć restauracji typu fast food, zapowiada na 2025 r. znaczne przyspieszenie tempa ekspansji w Polsce.
Hennessy chcąc uniknąć karnego cła zastanawia się nad przeniesieniem do Chin rozlewni swego koniaku. Wiadomość o tym skłoniła do strajku połowę załogi rozlewni w Cognac, 500 pracowników.
Rosyjski urząd patentowy Rospatent otrzymał wniosek firmy o zarejestrowanie nowej marki wódki . Wnioskodawcą jest firma technologiczna z St Petersburga RAU IT - poinformował „Moscow Times”.
Z roku na rok przybywa na rynku zarówno domów, jak i mieszkań, które są zbudowane z materiałów przyjaznych środowisku oraz posiadają rozwiązania oszczędzające zarówno energię, jak i wodę. Patrząc na obecne trendy oraz wymogi narzucane przez UE, budownictwo stawiające na rozwiązania ekologiczne będzie się rozwijać. Bank Pekao, który od wielu lat wspiera rozwiązania proekologiczne, przygotował dla klientów ofertę EKO kredytu mieszkaniowego.
Rynek opon, co oczywiste, podąża za trendami w sprzedaży nowych samochodów. Obecnie niemal co czwarte auto wyjeżdżające z polskiego salonu należy do segmentu premium, a w ostatnim roku rynek aut luksusowych wzrósł o ponad 20 proc. Polscy klienci szukają prestiżowych produktów prezentujących najnowsze technologie i ta zmiana widoczna jest również na rynku ogumienia. To właśnie dlatego czołowi producenci opon - jak Goodyear, obecny na rynku od 126 lat - inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii, czerpiąc wiedzę także z regularnych testów na torach wyścigowych, które pozwalają rozwijać technologie dla opon drogowych.
Szwajcarska precyzja i szalone sportowe emocje – z tej mieszanki musiało powstać coś niezwykłego. Oto Longines Conquest Chrono Ski Edition, edycja specjalna przygotowana z myślą o nadchodzących mistrzostwach świata FIS w narciarstwie alpejskim.
18 listopada 2024 r. podczas uroczystej gali, która miała miejsce w Warszawie, uhonorowano laureatów tegorocznej edycji programu „Razem dla planety”.
Transport intermodalny wspiera zrównoważony rozwój kraju. Łączy w sobie zalety różnych środków transportu, które przynoszą znaczące korzyści zarówno dla gospodarki, jak i środowiska naturalnego. Jak Fundusze Europejskie pomagają nam w niego inwestować?
Oszczędności na paliwie, AdBlue i myjniach, a także pełna kontrola wydatków flotowych – to wszystko firmom z branży TSL zapewnia Circle K, oferując karty flotowe Easy Card, Pro Card i Routex. Dzięki kartom transport, spedycja i logistyka mogą efektywnie zarządzać flotą w kraju, jak też w całej Europie.
Już 7 grudnia 2024 w Warszawskiej Szkole Filmowej odbędzie się wyjątkowy dzień otwarty. Goście będą mogli wziąć udział w panelach dyskusyjnych, pokazach filmowych, wystawach, ale też wejść w świat filmu, mierząc kostiumy czy próbując jedzenia z prawdziwego filmowego barobusu. Dzień otwarty to także praktyczne warsztaty, które poprowadzą eksperci, w tym Andrzej Wolf czy Lidia Popiel. Zapisy na warsztaty ruszają już ruszyły.
Różnorodność, równość i inkluzja (DEI) to kluczowe elementy, które determinują rozwój i sukces nowoczesnych organizacji. Pomimo deklaratywnych działań i polityk, wciąż istnieją poważne wyzwania związane z ich implementacją, szczególnie w obszarach prawnych, instytucjonalnych oraz świadomości społecznej i biznesowej. Inkluzywność i równość w pracy to warunek niezbędny do pełnego wykorzystania potencjału ludzkiego oraz eliminacji barier ograniczających rozwój społeczny i zawodowy różnych grup.
Raport Mario Draghi’ego podkreśla pilną potrzebę przyspieszenia działań Unii Europejskiej w obliczu globalnych wyzwań gospodarczych, ale wymaga to realistycznego podejścia, skoordynowanych działań państw członkowskich oraz uwzględnienia specyfiki nowej Europy, co stanowi kluczowe wyzwanie dla polskiej prezydencji. Przed nami historyczny moment, który może wpłynąć na kierunek polityki unijnej, szczególnie w zakresie Europejskiego Zielonego Ładu oraz konkurencyjności Europy na globalnej arenie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas