Pasztet strasburski foie gras i wędzone ryby dominowały na francuskich stołach podczas świąt końca roku — wynika z opracowania firmy badania rynku Circana dla Federacji Handlu i Dystrybucji (FCD). W ostatnim tygodniu grudnia (23-20.12) sprzedano więcej o 33,2 proc. foie gras pod względem ilości i o 31,1 proc. pod względem wartości — wynika z danych uzyskanych od hiperkamarketów, supermarketów, e-handlu i osiedlowych sklepów — pisze AFP.
Producenci tego rarytasu mogli na chwilę zapomnieć o kilku fatalnych poprzednich latach, kiedy na skutek ptasiej grypy wybijali prewencyjnie całe stada kaczek w regionach ich hodowli na południowym zachodzie Francji, a przetwórnie ogłaszały bezrobocie techniczne. Francja jest nadal największym producentem i odbiorcą tego pasztetu, bo w wielu krajach europejskich zakazano przymusowego karmienia kaczek i gęsi, aby doprowadzać do stłuszczania ich wątroby — odnotowała „La Tribune”.
Czytaj więcej
Doroczna ankieta w ramach 20. barometru biznesu we Francji wśród ponad tysiąca szefów firm pracujących w kraju lub zagranicą przeprowadzona przez Eurogroup Consulting, kanał BFM Business i tygodnik „La Tribune Dimanche” wykazała, że większość ankietowanych widzi w tym roku pomyślność swych firm nie we Francji, ale za granicą, zwłaszcza w USA.
Zwiększyła się też, choć w mniejszym stopniu, popularność łososia i pstrąga. Sprzedaż obu gatunków wzrosła o 6,2 proc. ilościowo i o ponad 10 proc. wartościowo, co wskazuje na okresową podwyżkę cen.
Wina mniej popularne we Francji
Zmalała natomiast o 6 proc. sprzedaż szampana i win musujących (crémants, prosecco). Zdaniem FCD, świadczy to o kupowaniu przede wszystkim produktów tradycyjnie związanych ze świętami końca roku.