Francuscy prezesi wątpią w swój kraj najbardziej od ponad dekady. Stawiają na zagranicę

Doroczna ankieta w ramach 20. barometru biznesu we Francji wśród ponad tysiąca szefów firm pracujących w kraju lub zagranicą przeprowadzona przez Eurogroup Consulting, kanał BFM Business i tygodnik „La Tribune Dimanche” wykazała, że większość ankietowanych widzi w tym roku pomyślność swych firm nie we Francji, ale za granicą, zwłaszcza w USA.

Publikacja: 05.01.2025 15:38

Francuscy prezesi wątpią w swój kraj najbardziej od ponad dekady. Stawiają na zagranicę

Foto: Filip Frydrykiewicz

Nigdy od czasu kryzysu w strefie euro na początku dekady 2010 francuscy biznesmeni nie wątpili tak bardzo w możliwości własnego kraju i nie wiązali rozwoju swych firm z zagranicą. Z ankiety przeprowadzonej od połowy listopada do połowy grudnia wynika, że 51 proc. jest optymistami albo nastawionymi obojętnie do przyszłości, a 41 proc. obawia się tego roku, 34 proc. zamierza rozwijać w tym roku działalność w nowym kraju, z czego prawie dwie trzecie w Europie i w Azji-Pacyfiku, 61 proc. uważa za najważniejsze wyzwanie suwerenność gospodarczą, a 82 proc. z nich jest zdania, że działania Francji i Europy są niedostateczne w tym zakresie.

— Generalnie francuscy prezesi nie są pesymistami, bo ponad połowa z nich ma nadzieję na poprawę — uspokaja Gilles Bonnenfant, prezydent Eurogroup Company. Na świecie nie ma spokoju, ale długoterminowe perspektywy wzrostu są obiecujące. Dotyczy to Azji poza Chinami, kilku krajów Afryki i Ameryki Płd., a najbardziej Stanów Zjednoczonych. Rosną jednak wątpliwości, czy Francja utrzyma politykę zapewniającą jej atrakcyjność prowadzoną od 2017 r.

Czytaj więcej

Lekki spadek cen żywności na świecie w 2024 r. W grudniu wreszcie staniało masło

W firmach doszło do zmiany nastrojów. Rok temu prezesi obawiali się inflacji, wzrostu cen energii i wyższych stóp procentowych. Teraz 74 proc. ankietowanych jest zaniepokojonych napięciami geopolitycznymi, słabym popytem, oznakami protekcjonizmu. Za najpilniejsze zadania uważają utrzymanie rentowności, dyscypliny kosztów, trzech na dziesięciu obawia się cyberprzestępczości, sztucznej inteligencji, transformacji ekologicznej. Pierwszy raz od badania ich nastrojów od 2006 r. największym powodem do niepokoju jest gospodarka Francji. Liczba pesymistów jest większa od liczby optymistów, a jest to konsekwencja różnicy niepewności w prowadzeniu firm. Trudno im zrozumieć spadek zamówień, skok upadłości, zniechęcenie konsumentów.

Zagranica bardziej atrakcyjna dla francuskich prezesów

Różnica perspektyw działalności w kraju i za granicą jest ogromna. Obecnie 34 proc. szefów firm chce podjąć działalność w innym kraju, to dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Najbardziej nastawione na to są firmy średniej wielkości (ETI), od 250 do 4999 zatrudnionych, z obrotami do 1,5 mld euro.

— Inwestowanie we Francji jest prawdziwym piekłem z powodu przepisów i administracji — stwierdził prezes EDF, Luc Rémont na branżowym spotkaniu na początku grudnia. Szef TotalEnergies.

Patrick Pouyanné dodał wtedy: — Nie chcę dalej inwestować w kraju, w którym mam tyle ludzi za duże pieniądze przy tak słabej wydajności. Trzykrotnie więcej szefów firm jest skłonnych zmniejszyć w tym roku wielkość inwestycji. Są za to gotowi robić to za granicą, w Azji i w Europie, ale zwłaszcza w USA, gdzie istnieje duży popyt, obowiązują elastyczne przepisy i atrakcyjny system podatkowy. Będą też bardziej zatrudniać poza Francją, deklaruje to 26 proc. ankietowanych, dwa razy więcej niż rok temu, a tylko 9 proc. we Francji dwa razy mniej.

Nigdy od czasu kryzysu w strefie euro na początku dekady 2010 francuscy biznesmeni nie wątpili tak bardzo w możliwości własnego kraju i nie wiązali rozwoju swych firm z zagranicą. Z ankiety przeprowadzonej od połowy listopada do połowy grudnia wynika, że 51 proc. jest optymistami albo nastawionymi obojętnie do przyszłości, a 41 proc. obawia się tego roku, 34 proc. zamierza rozwijać w tym roku działalność w nowym kraju, z czego prawie dwie trzecie w Europie i w Azji-Pacyfiku, 61 proc. uważa za najważniejsze wyzwanie suwerenność gospodarczą, a 82 proc. z nich jest zdania, że działania Francji i Europy są niedostateczne w tym zakresie.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Prezes Amica Jacek Rutkowski: Amica nie jest na sprzedaż. Choć oferty dostaję
Biznes
Najcenniejsze marki w 2024 roku. Która dominuje na świecie, a która w Polsce?
Biznes
Nippon Steel nie przejmie US Steel. Jest weto Joe Bidena
Biznes
Nowy zakaz w Mediolanie uderzy w turystów? Od 1 stycznia kary nawet do 240 euro
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Biznes
Niemcy wreszcie ruszyli na zakupy zbrojeniowe i idą na rekord
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay