Najcenniejsze marki w 2024 roku. Która dominuje na świecie, a która w Polsce?

Rok 2024 był szczególnie dobry dla marek, które kładły większy nacisk na zrównoważony rozwój, różnorodność i równość płci. Jednak największy wpływ na wycenę marki miała sztuczna inteligencja. W piątce najcenniejszych cztery to technologiczne marki USA. W Polsce najcenniejsza jest marka stworzona przez Portugalczyków.

Publikacja: 06.01.2025 13:25

Apple był najdroższą marką świata w 2024 roku

Apple był najdroższą marką świata w 2024 roku

Foto: Bloomberg

Badania przeprowadzone przez zespół TradingPedia (portal finansowy założony w 2013 r. w Wielkiej Brytanii) pokazują, że w szczególności firmy technologiczne znacznie zwiększyły wartość swojej marki w 2024 roku.

Najcenniejsze marki świata 2024. Technologia warta najwięcej

Giganci technologiczni, tacy jak Apple, Microsoft i Google, intensywnie inwestujący w nowe produkty, w tym w sztuczną inteligencję (AI), objęli prowadzenie na liście najcenniejszych marek, wyprzedzając internetowego sprzedawcę detalicznego Amazon. Amerykański producent iPhone'ów Apple zdetronizował Amazon z czołowej pozycji po tym, jak wartość jego marki wzrosła o 73,6 proc. w ujęciu rocznym do 516,58 mld dol. w 2024 r.

Czytaj więcej

Apple rozpoczął wojnę cenową. Niezwykłe zniżki na iPhone'y na kluczowym rynku

W piątce najcenniejszych marek cztery to marki amerykańskie: Microsoft zajmuje drugie miejsce z wartością marki wynoszącą 340,44 mld dol. Ten producent komputerów PC, który niedawno zaprezentował również swój pierwszy niestandardowy układ AI dla platformy Azure, Maia 100 AI Accelerator, odnotował wzrost wartości swojej marki o 77,7 proc. r/r. Google zajmuje trzecie miejsce z marką wycenioną na 333,44 mld USD, co stanowi wzrost o 18,5 proc.

Najdroższy na świecie jest amerykański Apple

Najdroższe marki Tradingpedia

Najdroższy na świecie jest amerykański Apple

Foto: Tradingpedia

Amazon (308,9 mld USD w 2024 r., co stanowi wzrost o 3,2 proc.) jest czwarty wśród najcenniejszych marek świata. W piątce znalazł się też południowokoreański Samsung, ale stracił na wartości 0,3 proc. i jest wyceniany na 99,37 mld dol. W dziesiątce najdroższych są jeszcze amerykański gigant sprzedaży detalicznej Walmart, najcenniejsza marka chińska – TikTok, amerykański Facebook, najcenniejsza marka Unii i Europy – Deutsche Telecom i chiński ICBC.

Europa ceni różnorodność

Jak zwraca uwagę TradingPedia, marki amerykańskie dominują w globalnym krajobrazie: stanowią blisko 53 proc. z 500 największych marek świata, 52 proc. ze 100 najwyżej notowanych i 60 proc. z 10 najcenniejszych marek świata.

W Europie wiodącymi markami w są oprócz niemieckiego Deutsche Telekom z 73,321 mld dol i Mercedes-Benz z 59,436 mld dol. także brytyjsko-niderlandzki gigant naftowy Shell z 50,302 mld dol., francuska firma modowa Louis Vuitton z 32,235 mld dol., hiszpański bank Santander z 18,908 mld dol. i włoski numer 1 Gucci z 14,864 mld dol. Warto zauważyć, że Shell to jedyna marka surowcowa w czołówce wycenianych najwyżej.

Jeżeli chodzi o najwyżej wyceniane branże, to technologia i handel detaliczny przodują w wartości marki: technologiczne stanowią 17,04 proc. całkowitej wartości marki wśród 500 największych firm, podczas gdy detaliczne – 11,75 proc..

Najdroższe marki Polski 2024

W rankingu 50 najcenniejszych marek Polski 2024 r. przygotowanym przez Brand Finance dominują marki branży handlu detalicznego, bankowości i surowców. Na czele jest sieć Biedronka portugalskiego właściciela Jeronimo Martins – wyceniona na 4,41 mld dol. Detalista wyprzedził koncern paliwowy Orlen, który został wyceniony dużo niżej od Biadronki – 2,487 mld dol. Trzeci jest PKO BP – 2,453 mld dol. W dziesiątce najcenniejszych na naszym rynku marek znalazły się tez: PZU, PGE, PGNiG (należy do Orlenu), Asseco Group, obuwniczy CCC i Bank Pekao i Allegro.

Badania przeprowadzone przez zespół TradingPedia (portal finansowy założony w 2013 r. w Wielkiej Brytanii) pokazują, że w szczególności firmy technologiczne znacznie zwiększyły wartość swojej marki w 2024 roku.

Najcenniejsze marki świata 2024. Technologia warta najwięcej

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Siła nabywcza Polaków w górę
Biznes
Prezes Amica Jacek Rutkowski: Amica nie jest na sprzedaż. Choć oferty dostaję
Biznes
Nippon Steel nie przejmie US Steel. Jest weto Joe Bidena
Biznes
Francuscy prezesi wątpią w swój kraj najbardziej od ponad dekady. Stawiają na zagranicę
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Biznes
Nowy zakaz w Mediolanie uderzy w turystów? Od 1 stycznia kary nawet do 240 euro