Nie wszyscy chcą wracać do biur

64 proc. pracowników po powrocie do biura chce częściej korzystać z możliwości pracy zdalnej - wynika z analiz Grafton Recruitment i CBRE.

Publikacja: 28.04.2020 14:15

Nie wszyscy chcą wracać do biur

Foto: ROL

- Większość polskich pracowników przyznaje, że po powrocie do biura, jeżeli będą mieli taką możliwość, chce częściej wykonywać swoje obowiązki zawodowe zdalnie (64 proc.). Dla połowy osób wystarczający wymiar pracy poza biurem to, góra, dwa dni, a co siódmy zatrudniony ma nadzieję na trzy dni - podają Grafton Recruitment i CBRE. - Przyspieszony kurs pracy zdalnej jeszcze mocniej upowszechni tę elastyczną formę wykonywania obowiązków, zwłaszcza, że 44 proc. pracowników deklaruje, że ich efektywność w domu nie spada.

Z ankiety przeprowadzonej w połowie kwietnia wynika, że zaledwie 8 proc. pracowników nie odczuwa potrzeby pracy zdalnej. - W listopadzie 2019 r. ten odsetek był wyższy i wynosił 14 proc. - wskazują Grafton Recruitment i CBRE. - Upowszechnianie się pracy zdalnej spowoduje, że pracownicy nie będą chcieli tak łatwo z niej zrezygnować. Już 25 proc. osób wskazuje, że po powrocie do normalnego trybu pracy chciałoby co najmniej jeden dzień spędzać poza biurem.

26 proc. liczy na dwa dni pracy zdalnej, 14 proc. chętnie pracowałoby zdalnie trzy dni, 6 proc. chce wpadać do biura tylko raz w tygodniu, a 11 proc. w ogóle nie chce wracać.

- Przechodzimy przyspieszony test wykonywania naszych obowiązków poza biurem. Z jednej strony okazuje się, że część z nas jest w stanie pracować z domu równie sprawnie - komentuje cytowana w komunikacie Joanna Wanatowicz, dyrektor w Grafton Recruitment. - Z drugiej jednak nadal potrzebujemy biura, bo to przestrzeń, w której można się spotkać i wymienić pomysłami, a tego właśnie nam teraz najbardziej brakuje. Dopiero kolejne miesiące pokażą, czy i jak zmieni się podejście pracodawców do zdalnego wykonywania obowiązków.

- Aż 64 proc. pracowników chce częściej korzystać z możliwości pracy zdalnej po powrocie do normalnego trybu. 18 proc. osób twierdzi, że ta forma wykonywania obowiązków zawodowych nie jest dla nich i nie będą z niej korzystać. Natomiast 17 proc. respondentów jeszcze nie wie, co zrobi po powrocie do wykonywania pracy w biurze - czy zatęsknią za pracą z domu czy jednak nie - mówią eksperci. - To wahanie może wynikać z tego, że test pracy zdalnej odbywa się w trudnych warunkach panującej epidemii. Do grona tych, którzy pracy zdalnej mówią „zdecydowane nie" mogą należeć również osoby, które uważają, że praca w domu jest mniej efektywna niż praca z biura, wskazał tak co czwarty pracownik. Większość, bo 44 proc. osób nie widzi różnicy w wydajności wykonywanej pracy, a 22 proc. wskazuje wręcz na poprawę swojej efektywności.

- To, że część pracowników może oceniać niżej swoją efektywność podczas pracy z domu, lub nie jest otwarta na taką formę pracy w przyszłości, może być związane z tym, że nasze doświadczenia są obarczone pewną specyfiką. Kwarantanna zamknęła nas w domach z najbliższymi, często wymagającymi naszego wsparcia i uwagi - komentuje Edyta Mika, ekspert  ds. strategii środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE.- To trudna sytuacja, która może się odbijać na wydajności. Część organizacji, które planowały przejść na taką formę pracy w sposób ewolucyjny, przeszły prawdziwą rewolucję. Nie mówiąc o tych, które takiej elastyczności w wyborze miejsca pracy, jaką jest home office, nie planowały. W praktyce oznaczało to brak wsparcia technologicznego oraz kompetencji do pracy, współpracy i zarządzania w nowej formule. Był to dodatkowy czynnik wpływający na produktywność oraz poziom odczuwanego stresu.

Ekspertka podkreśla, że to doświadczenie wpłynie na zmiany w strategiach pracy i więcej pracowników będzie korzystać z możliwości pracy z domu. - Paradoksalnie, bardziej docenimy własne biura, które pełnią także społeczną funkcję - podkreśla Edyta Mika. - To właśnie w biurze budujemy relacje, tam najłatwiej się spotkać, porozmawiać, napić wspólnie kawy. Rozmowa telefoniczna czy wideokonferencja, choć mają wiele zalet, nie zastąpią nam bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Biuro to również komfort, jaki daje nam przestrzeń i ergonomiczne miejsca pracy, ważny aspekt naszej efektywności.

Nieruchomości
Luksus i dyskretne transakcje
Nieruchomości
Jacek Zengteler: Dobry produkt sprzedaje się i w trudniejszych czasach
Nieruchomości
Najemcy mieszkań muszą głębiej sięgnąć do kieszeni
Nieruchomości
Bogaci klienci w sukurs deweloperom
Nieruchomości
REIT-y w Polsce: czas na przemyślaną implementację
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10