Badanie CeZ: Z narzędzi AI korzysta niecałe 5 proc. podmiotów leczniczych w Polsce

Sztuczną inteligencję wykorzystuje 13,2 proc. szpitali oraz 4,1 proc. podmiotów realizujących ambulatoryjne świadczenia zdrowotne – wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum e-Zdrowia.

Publikacja: 28.03.2025 16:51

Badanie CeZ: Z narzędzi AI korzysta niecałe 5 proc. podmiotów leczniczych w Polsce

Foto: Adobe Stock

Narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję są wykorzystywane przez 4,7 proc. placówek wykonujących działalność leczniczą. Najczęściej podmioty lecznicze stosują rozwiązania AI w ramach diagnostyki obrazowej typu CT (tomografia komputerowa) (33,9 proc.). Inne obszary wykorzystania to obsługa pacjentów (wirtualny asystent na infolinii/chat bot na stronie www) – 18 proc., wspomaganie decyzji klinicznych – 16,2 proc. oraz diagnostyka obrazowa typu MRI (rezonans magnetyczny) - 15,9 proc. To wyniki VIII edycji badania stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą w Polsce, przeprowadzonego przez Centrum e-Zdrowia (CeZ). Wśród respondentów znalazły się szpitale (820 ankietowanych) podmioty realizujące ambulatoryjne świadczenia zdrowotne (9731 ankietowanych, w tym 2861 POZ i 4230 AOS), podmioty inne niż szpitale, które realizują stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne (634 ankietowanych).

Plany związane z wdrożeniem lub rozwijaniem wykorzystania narzędzi AI w najbliższym roku posiada 13 proc. placówek leczniczych. W przypadku badanych szpitali odsetek ten wynosi 38,8 proc. Wśród podmiotów, które planują wykorzystanie narzędzi wspieranych przez sztuczną inteligencję, ponad połowa (52,6 proc.) wskazuje jako obszar zastosowania obsługę pacjentów.

Czytaj więcej

Dr hab. Katarzyna Kolasa: „Teleporady to za mało, żeby scyfryzować ochronę zdrowia”

Teleporady w 9 na 10 podmiotów leczniczych

Z danych zebranych przez CeZ wynika też, że 89,1 proc. badanych szpitali prowadzi Elektroniczną Dokumentację Medyczną (EDM) w zakresie kluczowych informacji, takich jak rozpoznanie choroby, wyniki badań czy przyczyny odmowy przyjęcia, a 91,2 proc. w przypadku kart informacyjnych z leczenia szpitalnego.

Niezależnie od rodzaju działalności, cyfrową archiwizację dokumentacji papierowej realizuje 29,6 proc. badanych placówek. Oznacza to, że aż 70,4 proc. podmiotów, które wzięły udział w ankiecie, nie digitalizuje dokumentacji w postaci papierowej. W przypadku szpitali dokumentację medyczną cyfrowo archiwizuje jedna trzecia.

Badanie wykazało, że rozwiązania z zakresu telemedycyny stosuje 23 proc. podmiotów, a 12,4 proc. deklaruje zamiar wdrożenia takich technologii w ciągu najbliższego roku. Najpowszechniejszymi formami telemedycyny są telekonsultacje/teleporady, które wykorzystuje 9 na 10 podmiotów leczniczych.

Czytaj więcej

Dyrektor szpitala zaatakowanego przez hakerów: „To był tylko ostatni akord”

Szpitale chcą budować odporność na cyberataki

Badanie stopnia informatyzacji placówek medycznych przeprowadzone przez CeZ dotyczyło również kwestii cyberbezpieczeństwa. Działania w tym zakresie podjęło ogółem 47,6 proc. podmiotów, a wśród szpitali odsetek ten wyniósł 92,3 proc.

Na potrzeby w obszarze cyberbezpieczeństwa wskazała ponad połowa badanych podmiotów, ale aż 91,2 proc. szpitali. Te ostatnie najczęściej zwracały uwagę na potrzebę odporności na cyberataki (85,8 proc.), poprawy stanu wiedzy o zagrożeniach informatycznych wśród pracowników/kierownictwa (81,1 proc.) i ciągłości działania systemów informatycznych (79,8 proc.).

Działania w zakresie cyberbezpieczeństwa są finansowane głównie ze środków własnych. Na takie źródło finansowania wskazało 84,8 proc. respondentów, ale w szpitalach za cyberbezpieczeństwo płaci przede wszystkim NFZ (78,2 proc.).

Czytaj więcej

Rośnie liczba incydentów cyberbezpieczeństwa w sektorze ochrony zdrowia

Narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję są wykorzystywane przez 4,7 proc. placówek wykonujących działalność leczniczą. Najczęściej podmioty lecznicze stosują rozwiązania AI w ramach diagnostyki obrazowej typu CT (tomografia komputerowa) (33,9 proc.). Inne obszary wykorzystania to obsługa pacjentów (wirtualny asystent na infolinii/chat bot na stronie www) – 18 proc., wspomaganie decyzji klinicznych – 16,2 proc. oraz diagnostyka obrazowa typu MRI (rezonans magnetyczny) - 15,9 proc. To wyniki VIII edycji badania stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą w Polsce, przeprowadzonego przez Centrum e-Zdrowia (CeZ). Wśród respondentów znalazły się szpitale (820 ankietowanych) podmioty realizujące ambulatoryjne świadczenia zdrowotne (9731 ankietowanych, w tym 2861 POZ i 4230 AOS), podmioty inne niż szpitale, które realizują stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne (634 ankietowanych).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zdrowie
Paweł Walicki, CMP: Profilaktyka powinna znaleźć się w gestii lekarza rodzinnego
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Zdrowie
Wszyscy uczestnicy systemu są skazani na rozwój
Zdrowie
Bilans NFZ za 2024 rok. Wiemy, na ile pieniędzy czekają szpitale
Zdrowie
Powstała pierwsza lista leków krytycznych. Ministerstwo Zdrowia chce zabezpieczyć pacjentów
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście