Ranking firm doradztwa podatkowego: wciąż trudno o znaczące wzrosty

Presja cenowa ze strony rynku i rosnące koszty sprawiły, że tylko połowa uczestników rankingu pokonała inflację.

Publikacja: 05.04.2024 04:30

Ranking firm doradztwa podatkowego: wciąż trudno o znaczące wzrosty

Foto: Adobe Stock

Dane o przychodach kancelarii biorących udział w rankingu pozwalają na ogólne przynajmniej diagnozy stanu rynku doradztwa podatkowego. Spoglądając na wyniki z ostatnich lat, można stwierdzić, że mamy za sobą już drugi z rzędu rok, gdy znaczna część kancelarii nie wykazała realnego wzrostu przychodów. W opinii samych doradców to efekt inflacji, presji cenowej ze strony klientów, ale też dojrzałego rynku. Konkurencja sprawia, że klient ma duży wybór firm doradczych i zmienia je, gdy może za to samo zapłacić mniej.

Inflacja pożera zarobki

Był to drugi z rzędu rok wysokiej inflacji. Według Głównego Urzędu Statystycznego w roku 2023 wyniosła ona 11,4 proc. (w 2022 r. – 14,4 proc.). Nieuchronnie prowadzi to do wniosku, że o realnym wzroście przychodów może świadczyć powiększenie ich w ubiegłym roku o więcej niż 11,4 proc. Udało się to tylko 32 z 62 kancelarii biorących udział w naszym rankingu.

Zresztą podobnie było w ubiegłorocznej edycji – wtedy też tylko połowa kancelarii wykazała wzrost przychodów przewyższający kwotę inflacji. Znacznie lepsza koniunktura na tym rynku była w 2021 roku, gdy inflacja nie była znacząca, a niemal trzy czwarte uczestników naszego rankingu wykazało przychody przewyższające jej stopę, czyli 5,1 proc.

W tym roku wśród dziesięciu firm o największych przychodach tylko cztery wykazały ich wzrost ponad inflację. Są to MDDP, Crido, TPA oraz Rödl. Nawet firmy z tzw. Wielkiej Czwórki, choć pozostały zdecydowanymi liderami rynku pod względem przychodów, odnotowały zaledwie kilkuprocentowe wzrosty.

– Są to na pewno niełatwe czasy dla naszej branży, bo do presji cenowej ze strony klientów dochodzą gwałtownie rosnące koszty, zwłaszcza wynagrodzeń – tak ocenia dzisiejsze rynkowe realia Tomasz Michalik, partner zarządzający w MDDP (20,85 proc. wzrostu przychodów). Zwraca uwagę, że ta sytuacja wymaga elastyczności, skupienia się na ofercie, jej różnorodności oraz dostosowaniu do rynku i konkretnego klienta, a także zapewnienia jakości usług przy jednoczesnym maksymalnym panowaniu nad kosztami.

Duzi tracą na rzecz średnich

Z kolei Michał Nielepkowicz, wspólnik w kancelarii Thedy & Partners, zwraca uwagę, że istotną rolę na rynku grają realia wysokiej inflacji. – Sprawiają one, że wielu przedsiębiorców korzystających dotychczas z wielkich firm doradczych decyduje się na doradców z firm średniej wielkości, ale zapewniających równie wysoki poziom usług – zauważa Nielepkowicz. Dodaje, że jego kancelaria, która odnotowała 24,18 proc. wzrostu przychodów, jest także beneficjentem tego zjawiska.

Liderzy kancelarii zgodnie zauważają, że polski rynek doradztwa podatkowego jest już na tyle dojrzały, iż zapewnia klientom całkiem spory wybór – od małych kancelarii i biur rachunkowych poprzez firmy średnie i duże aż po wielkich międzynarodowych graczy. Rozwój tego rynku oznacza, że często małe, ale wyspecjalizowane w pewnym obszarze doradztwa firmy są w stanie zaoferować usługę wysokiej jakości za cenę niższą niż te największe. Równocześnie sytuacja gospodarcza wymusza na wielu klientach cięcie kosztów, a to często sprawia, że nawet po wieloletniej współpracy z firmą doradztwa podatkowego podatnicy rozważają zmianę doradcy. Chcą bowiem kupować usługi o podobnej lub nawet lepszej jakości za niższą cenę.

– Nie ma się co dziwić, a tym bardziej obrażać. Taki jest dzisiejszy świat, do którego my, doradcy, musimy się dostosować – komentuje Tomasz Michalik.

Z kolei Michał Nielepkowicz zwraca uwagę na to, że dziś na rynku doradztwa podatkowego da się zarobić na bardzo różnych rodzajach usług, ale kluczowe jest tu podejście do klientów. – W naszym przypadku angażujemy się w pracę dla nich tak , jak byśmy rozliczali własne podatki – deklaruje. Nielepkowicz, ceniony jako ekspert w sprawach podatku od nieruchomości, jest jednak przekonany, że sama specjalizacja w takich niszach nie wystarczy.

– Kto chce utrzymać mocną pozycję na rynku, powinien zadbać nie tylkow o sezonowe czy niszowe rozwiązania, ale o kompleksową obsługę dotyczącą różnych zagadnień podatkowych i związanych z nimi kwestii prawnych i finansowych – dodaje.

Mimo dynamicznej sytuacji przychodowej struktura rynku pod względem skali tych przychodów w liczbach bezwzględnych pozostaje podobna. Wciąż na czele są firmy z Wielkiej Czwórki, inkasujące rocznie setki milionów złotych. Zdobywcy czwartego i piątego miejsca (MDDP i Crido) wykazują przychody na poziomie ok. 30 proc. tego co zdobywca czwartego miejsca (choć ta luka w stosunku do ubiegłego roku trochę się zmniejszyła).

Kolejna duża luka występuje pomiędzy piątym a szóstym miejscem. Idąc dalej w dół tabeli, różnice nie są już takie duże. Rynkowy „podział łupów” można zatem zdefiniować jako 4+2+ pozostali.

Największe firmy według przychodów za 2023 rok w mln zł - ZOBACZ TABELĘ RANKINGOWĄ

Przyrost/spadek przychodów 2023/2022 w procentach — ZOBACZ TABELĘ RANKINGOWĄ

Przyrost/spadek przychodów 2023/2022 w mln zł - ZOBACZ TABELĘ RANKINGOWĄ

Czytaj więcej

Najwięksi i najlepsi znawcy podatków w Polsce. Znamy wyniki rankingu "Rzeczpospolitej"

Czytaj więcej

Ranking firm doradztwa podatkowego: o usługach trzeba myśleć wyprzedzająco

Dane o przychodach kancelarii biorących udział w rankingu pozwalają na ogólne przynajmniej diagnozy stanu rynku doradztwa podatkowego. Spoglądając na wyniki z ostatnich lat, można stwierdzić, że mamy za sobą już drugi z rzędu rok, gdy znaczna część kancelarii nie wykazała realnego wzrostu przychodów. W opinii samych doradców to efekt inflacji, presji cenowej ze strony klientów, ale też dojrzałego rynku. Konkurencja sprawia, że klient ma duży wybór firm doradczych i zmienia je, gdy może za to samo zapłacić mniej.

Pozostało 90% artykułu
Podatki
Jak ojciec pójdzie do banku, to darowizna będzie zwolniona z podatku
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Podatki
Podatkowa ulga dla frankowiczów jeszcze przez dwa lata
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo w Polsce
Firma nie ukryje stosowania AI? Związkowcy triumfują, biznes się niepokoi
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Prawo drogowe
Jak używać kierunkowskazu na rondzie? Jest nowy wyrok sądu