Zapytaliśmy wszystkie okręgowe izby radców prawnych o obowiązującą w nich procedurę wyznaczania radców do spraw z urzędu oraz ewentualną możliwość wypisania się z nich. Z 11, które odpowiedziały na to pytanie, jedynie OIRP w Olsztynie wskazała, że radcy mogą swobodnie, w formie pisemnej, zgłaszać się, a także wykreślać z tej listy (wnosząc o to do dziekana, wicedziekana, sekretarza Rady), pełnomocników z urzędu. Zastrzega przy tym jednak, że radcy prawni, bez względu na formę wykonywania zawodu, a także bez względu na to, czy są wpisani na taką listę, czy nie, są zobowiązani, zgodnie z ustawą, do prowadzenia spraw z urzędu, po wyznaczeniu ich przez organ samorządu zawodowego, w następstwie ustanowienia przez sąd dla osoby zwolnionej z kosztów sądowych. Z kolei w warszawskiej OIRP sprawy z urzędu przydzielane są osobom, które zgłosiły się do ich prowadzenia, wysyłając za pomocą Extranetu stosowne oświadczenie.