Aktualizacja: 19.03.2017 21:00 Publikacja: 19.03.2017 21:00
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Iwona Szmitkowska zostanie prezesem Work Service
Foto: Fotorzepa/ Rober Gardziński
Problem stereotypów dotyczących wieku leży nie tylko po stronie pracodawców, ale również pracowników, np. ich negatywnego podejścia do pracy. Co prawda często wynika ono nie tyle z wieku, ile ze środowiska. W wielu środowiskach pracę traktuje się jako zło konieczne wykorzystując każdą okazję, by nie pracować, jeśli ma się z czego żyć - mówi Tomasz Schimanek, ekspert ds. organizacji pozarządowych i programów społecznych w Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński
Ważna jest świadomość osób prowadzących w firmach rekrutację – czy są przygotowane do tego, że mają być wrażliwe na różnorodność. Czy wiedzą, że stereotypowe myślenie, iż starsza osoba nie podnosi kwalifikacji, nie zna nowych technologii i tylko chce przetrwać do emerytury – może nie być prawdą o kandydacie do pracy, który przed nimi siedzi. Społeczeństwo jest gotowe na zmiany, ale potrzebna jest edukacja - mówi Karolina Kędziora, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego.
Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński
Obowiązek raportowania danych niefinansowych przez duże firmy sprawi, że kwestia polityki zarządzania ludźmi, w tym zarządzania wiekiem, zyska na znaczeniu również w firmach, które na dzisiaj nie mają obowiązku raportowania danych niefinansowych. Moja praktyka pokazuje, że już dzisiaj wiele średniej wielkości firm dobrze zarządza ludźmi, ale tego nie raportuje - mówi Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński
Chcąc, aby każde pokolenie w firmie dobrze się czuło, trzeba dostosować do tego benefity, sposób pracy. To także praca nad świadomością menedżerów – głównie przedstawicieli pokolenia X i Baby Boomers, którzy często nie rozumieją młodych ludzi. Choćby tego, że ktoś przychodzi na rozmowę rekrutacyjną w T–shircie i oznajamia, że w czwartek chciałby wcześniej wychodzić z pracy, bo ma jazdy konne - mówi Katarzyna Pacut, dyrektor ds. personalnych w Polfie Warszawa – Grupa Polpharma.
Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński
Dopóki kwestią różnorodności będą zajmowały się działy HR, działy komunikacji czy menedżerowie ds. różnorodności, pozostanie ona tematem teoretycznych dyskusji. Zmiany na rynku pracy wymagają przesunięcia ośrodka decyzyjnego z dyrektorów HR na szefów firm. Jeśli to nie nastąpi, będziemy mogli mówić o ciekawych projektach zgłoszonych do FOB, ale nie o realnej zmianie na rynku pracy - mówi Michał Olbrychowski, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński
Dobrze, by państwo stworzyło mechanizmy wspierające opiekę senioralną – nad rodzicami starszych pracowników, którzy jeszcze mają kilka– kilkanaście lat do emerytury. – Jeśli można było stworzyć program 500+ i tak przyjazne regulacje dotyczące opieki nad dziećmi, to dlaczego nie można pomyśleć, by pracownik w pewnym wieku miał choćby miesiąc na opiekę nad rodzicami - mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński
W zarządzaniu różnorodnością chodzi o to, by stworzyć tak bogaty pakiet instrumentów motywowania pracowników, żeby mogli z nich korzystać na różnych etapach rozwoju zawodowego. Różne grupy wiekowe pracowników mają różne preferencje. Dla starszych bardzo ważna jest atmosfera w miejscu pracy, relacje i stabilność zatrudnienia. Młodzi bardzo cenią elastyczność, rozwój i powierzenie im odpowiedzialności - mówi Anna Jawor–Joniewicz, Zakład Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych.
Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński
O podejściu polskich firm do zarządzania wiekiem oraz o wyzwaniach i korzyściach płynących z różnorodności pokoleniowej w firmach dyskutowali eksperci i praktycy uczestniczący w debacie „Rzeczpospolitej". Anna Jawor–Joniewicz z Zakładu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych (IPiSS) zwróciła uwagę, że nie ma jednej definicji zarządzania wiekiem, co do której wszyscy się zgadzają.
Można rozumieć tę kwestię wąsko – jako zarządzanie grupą najstarszych pracowników (zwykle przyjmując granicę 50+), których potrzeby i oczekiwania uwzględnia się w różnych procesach HR, w tym w rekrutacji i rozwoju. Można też rozumieć zarządzanie wiekiem szerzej – jako zarządzanie międzypokoleniowe, z uwzględnieniem różnorodności wiekowej całego zespołu, który tworzą pracownicy młodzi, w średnim wieku i starsi. Jak przypominała ekspertka IPiSS, każda z tych grup ma swoje potrzeby i oczekiwania, które pracodawca powinien uwzględnić – jeśli chce wykorzystać potencjał wynikający z tej różnorodności.
Musimy znaleźć sposób na prowadzenie biznesu, który wspiera zrównoważone społecznie rynki.
Mamy wyjątkową szansę, aby przyjrzeć się potrzebom naszych klientów, ale też doradców, i na tej podstawie budować rozwiązania, które są pożądane i oczekiwane – mówi Monika Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking w VeloBanku.
Polska, będąc szóstą największą gospodarką UE, ma jeden z najmniejszych sektorów bankowych, który zamiast rosnąć, biorąc pod uwagę rosnące potrzeby gospodarki, systematycznie od kilku lat się kurczy – mówi Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich.
Prawdopodobnie w najbliższej dekadzie sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi, ale ludzie, którzy nie korzystają ze sztucznej inteligencji, zostaną zastąpieni przez tych, którzy z niej korzystają w szerokiej skali – mówi Artur Głembocki, członek zarządu Santander Bank Polska.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
O prognozach na najbliższe lata, roli rynku kapitałowego, KPO i transformacji energetycznej, a także sztucznej inteligencji – dyskutowali we wtorek uczestnicy EKF.
Zawsze wspólnym mianownikiem i podmiotem naszych działań jest pacjent – mówi Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta (RPP).
Żaden podmiot nie działa w próżni, a otoczenie makroekonomiczne ma zasadniczy wpływ na funkcjonowanie jednostek publicznych. W związku z tym, dyskutując o kondycji finansowej szpitali w Polsce, powinniśmy brać pod uwagę takie elementy jak: inflacja, otoczenie regulacyjne i sytuacja społeczna w kraju.
Zwyczajowo każdej edycji rankingu „Liderzy zarządzania – najlepiej zarządzane szpitale publiczne według BFF Banking Group” towarzyszy debata merytoryczna.
To, co wyróżnia banki w Polsce, to przede wszystkim innowacyjność i zdolność do szybkiej odpowiedzi na potrzeby klientów – dynamiczne dostosowanie struktury i zakresu usług – niezależnie od tego, czy mówimy o kliencie korporacyjnym, czy indywidualnym.
Xtreme Fitness Gyms zbliża się do historycznego wydarzenia – otwarcia 100. klubu w Polsce, będącego kulminacją rekordowego wzrostu w 2024 roku. Sieć, która na początku roku liczyła niecałe 60 lokalizacji, zakończy go z imponującym 70-procentowym wzrostem liczby klubów, napędzanym intensywną ekspansją franczyzową. Grudniowa inauguracja setnego klubu potwierdza, że firma obrała kurs na dalszy, dynamiczny rozwój.
Strefa Edukacji w Muzeum Gazowni Warszawskiej to unikalna przestrzeń, w której historia przemysłu łączy się z pasją do nauki, eksperymentowania oraz twórczego działania. Oferta edukacyjna muzeum obejmuje szeroką gamę warsztatów, skierowanych do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych oraz rodzin z dziećmi. Tematyka zajęć łączy fascynujące eksperymenty z dziedziny chemii i fizyki z kreatywnymi działaniami artystycznymi oraz warsztatami ekologicznymi, umożliwiając uczestnikom rozwój w duchu zabawy i nauki.
Sieć franczyzowa VeloBanku dynamicznie rośnie. Obecnie dysponuje 100. punktami partnerskimi, a do końca 2025 roku uruchomionych zostanie kolejnych 60. To dziś szybko rozwijająca się sieć bankowa, dająca szereg korzyści dla partnerów. Lokalizacja w centrach dużych miast, wsparcie marketingowe, dostęp do szkoleń oraz technologiczne nowości w samych placówkach – to tylko niektóre benefity przyciągające nowych franczyzobiorców.
rozmowa | Wiele lat doświadczeń, globalne standardy, sprawdzone działające procedury – dla wielu potencjalnych kandydatów franczyza McDonald’s wydaje się być gotowym i prostym przepisem na sukces. Jak twierdzi Marek Mikusek, Franchising Director marki, „rozwój biznesu wymaga ciągłego, konsekwentnego zaangażowania ze strony franczyzobiorców, a sukces tkwi w odpowiedzialnym wyborze kandydatów i długofalowych partnerskich relacjach”. Jak zatem zacząć swój biznes pod złotymi łukami?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas