Jak wynika z komunikatu na stronie resortu cyfryzacji, decyzja o przesunięciu terminu wdrożenia obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych to skutek apeli organizacji zrzeszających podmioty publiczne i zawody zaufania publicznego. Postulat przesunięcia terminu poparli przedstawiciele m.in. Związku Powiatów Polskich, Unii Metropolii Polskich, Naczelnej Rady Adwokackiej, Związku Polska Cyfrowa oraz dostawcy systemów elektronicznego obiegu dokumentów oraz kwalifikowanej usługi doręczenia elektronicznego.
W swoich stanowiskach przedstawiciele samorządu terytorialnego wskazywali również, że termin wejścia w życie obowiązku korzystania z e-Doręczeń przypada tuż przed dużą wysyłką realizowaną w jednostkach samorządu terytorialnego – tj. obowiązkiem wysłania, w pierwszych tygodniach każdego roku, decyzji ustalających wymiar podatku od nieruchomości. Jest to duże przedsięwzięcie organizacyjne w gminach, które wysyłają w tym okresie 50 proc. korespondencji wysyłanej przez cały rok.
Przesunięcie terminu z 10 grudnia na 30 grudnia nastąpi na podstawie zmiany komunikatu Ministra Cyfryzacji publikowanego w Dzienniku Ustaw.
Jednocześnie Ministerstwo Cyfryzacji wystąpi z inicjatywą legislacyjną, która pozwoli przesunąć maksymalną datę wdrożenia na 1.01.2025 r. Jak wyjaśniono w komunikacie, ustawa o doręczeniach elektronicznych przewiduje maksymalny termin, kiedy musi nastąpić wejście w życie obowiązku korzystania z e-Doręczeń na 1.01.2024 r. "Bez zmiany przepisów Minister Cyfryzacji nie może dokonać dłuższego przesunięcia daty wdrożenia, dlatego została przygotowana odpowiedni projekt ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów" - dodano.
Czytaj więcej
Do 10 grudnia jeszcze ponad trzy tygodnie, ale wielu adwokatów już zakłada skrzynki do elektronicznych doręczeń rejestrowanych. I słusznie, bo na zatwierdzenie konta czasem trzeba czekać, choć resort cyfryzacji twierdzi, że wnioski rozpatrywane są na bieżąco.