Wojska NATO pojadą koleją z Narviku przez Szwecję do Finlandii

Powstanie nowa linia kolejowa między Finlandią, Szwecją a Norwegią. Umożliwi szybkie przemieszczanie się wojsk NATO z i do norweskiego portu w Narwiku. Skorzystają także turyści. Koszt inwestycji to kilka miliardów euro.

Publikacja: 28.04.2025 12:43

Wojska NATO pojadą koleją z Narviku przez Szwecję do Finlandii

Foto: Adobe Stock

Władze Finlandii przeznaczyły 20 mln euro na opracowaniu projektu połączenia kolejowego z Finlandii przez Szwecję do norweskiego portu Narwik. Tym połączeniem w razie potrzeby można by przerzucać ciężki sprzęt i wojska NATO. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na kilka miliardów euro, poinformował fiński tabloid „Iltalehti”.

Czytaj więcej

Maroko zwiększa sieć superszybkiej kolei

Z portu norweskiego do fińskiego 

Linia kolejowa zostanie poprowadzona z fińskich portów Oulu i Kemi przez rzekę graniczną do Tornio i Haparanda po szwedzkiej stronie, a stamtąd do górniczego miasta Kiruna. Końcowym punktem trasy jest Narwik. Jak wcześniej poinformowała Lulu Ranne, minister transportu i komunikacji Finlandii, projekt jest realizowany „w obliczu rosnącego zagrożenia ze strony Rosji”.

Minister zaznaczyła, że czołgi i artyleria z arsenałów NATO będą mogły być dostarczane do Finlandii nową linią kolejową o węższym rozstawie szyn, zgodną ze standardami Unii Europejskiej. W Finlandii, podobnie jak w republikach bałtyckich wiele linii kolejowych ma jeszcze carski, szeroki rozstaw torów. Przybycie wojsk sojuszniczych do Finlandii planowane jest na 2026 rok.

Jak podkreślił Ari Mure, zastępca dowódcy Lapońskiej Brygady Jegrów Fińskich Sił Obronnych, kompatybilne linie kolejowe mają duże znaczenie w przypadku transportu ciężkiego sprzętu wojskowego, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych.

Czytaj więcej

Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei

Turyści też pojadą szlakiem NATO

Portal yle.fi precyzuje, że dyrektywa w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) zacznie obowiązywać we Wspólnocie latem 2026 roku. Określa ona wymagania dotyczące przejścia na szerokość torów 1435 mm w krajach o innej niż unijna szerokości torów. W Finlandii rozstaw torów wynosi obecnie 1524 mm (w Rosji – 1520 mm).

Według Ranne, Komisja Europejska „naciskała” na Helsinki w sprawie rozbudowy linii kolejowych. - Komisja Europejska, NATO i Siły Zbrojne Finlandii dokonały oceny tego, co może być pierwszym i najpilniejszym dużym europejskim projektem mobilności wojskowej – powiedziała fińska minister, odnosząc się do nowego połączenia kolejowego ze Szwecją i Norwegią.

Nie tylko wzmocni ono zdolności obronne Finlandii, ale także pomoże rozwinąć eksport i turystykę. Turyści z Finlandii będą mogli również podróżować pociągiem zarówno do północnej Norwegii, jak i do różnych regionów Szwecji.

Władze Finlandii przeznaczyły 20 mln euro na opracowaniu projektu połączenia kolejowego z Finlandii przez Szwecję do norweskiego portu Narwik. Tym połączeniem w razie potrzeby można by przerzucać ciężki sprzęt i wojska NATO. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na kilka miliardów euro, poinformował fiński tabloid „Iltalehti”.

Z portu norweskiego do fińskiego 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny chcą mieć tanie podzespoły i silniki do samolotów
Transport
Maroko zwiększa sieć superszybkiej kolei
Transport
Boeing szuka chętnych na samoloty, których nie chcą Chińczycy
Transport
Dopłaty do rowerów elektrycznych jeszcze w tym kwartale? W grze nawet 4,5 tys. zł
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Transport
Polska Grupa Lotnicza ma nowego prezesa. Jest spoza branży