Władze Finlandii przeznaczyły 20 mln euro na opracowaniu projektu połączenia kolejowego z Finlandii przez Szwecję do norweskiego portu Narwik. Tym połączeniem w razie potrzeby można by przerzucać ciężki sprzęt i wojska NATO. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na kilka miliardów euro, poinformował fiński tabloid „Iltalehti”.
Czytaj więcej
Maroko przeznaczy ponad 5 mld euro na budowę odcinka superszybkiej kolei TGV Rabat-Marakesz w zwi...
Z portu norweskiego do fińskiego
Linia kolejowa zostanie poprowadzona z fińskich portów Oulu i Kemi przez rzekę graniczną do Tornio i Haparanda po szwedzkiej stronie, a stamtąd do górniczego miasta Kiruna. Końcowym punktem trasy jest Narwik. Jak wcześniej poinformowała Lulu Ranne, minister transportu i komunikacji Finlandii, projekt jest realizowany „w obliczu rosnącego zagrożenia ze strony Rosji”.
Minister zaznaczyła, że czołgi i artyleria z arsenałów NATO będą mogły być dostarczane do Finlandii nową linią kolejową o węższym rozstawie szyn, zgodną ze standardami Unii Europejskiej. W Finlandii, podobnie jak w republikach bałtyckich wiele linii kolejowych ma jeszcze carski, szeroki rozstaw torów. Przybycie wojsk sojuszniczych do Finlandii planowane jest na 2026 rok.
Jak podkreślił Ari Mure, zastępca dowódcy Lapońskiej Brygady Jegrów Fińskich Sił Obronnych, kompatybilne linie kolejowe mają duże znaczenie w przypadku transportu ciężkiego sprzętu wojskowego, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych.