Aktualizacja: 01.10.2024 06:11 Publikacja: 30.09.2024 04:31
Foto: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Napędzający polską gospodarkę przemysł motoryzacyjny, odpowiedzialny za blisko 8 proc. PKB i niemal 14 proc. całości eksportu, coraz bardziej słabnie. W pierwszym półroczu 2024 r. słabła produkcja, zmniejszyło się zatrudnienie, mocno skurczył eksport. Ten ostatni – jak podała w poniedziałek firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl – stopniał wobec pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. o prawie 18 proc.
Spadki są tym boleśniejsze, że ubiegły rok był pod tym względem najlepszy w historii, a teraz wyniki pogarszają się nawet tam, gdzie perspektywy wzrostu miały być największe. Pikuje bowiem produkcja i eksport akumulatorów litowo-jonowych, które stały się polskim hitem eksportowym, dzięki największej w Europie fabryce LG Energy Solutions pod Wrocławiem. Choć wywindowała nas na pozycję drugiego po Chinach eksportera baterii na świecie, to sytuacja się odwróciła, gdy spadł popyt na samochody elektryczne. W rezultacie, po ubiegłorocznym wzroście eksportu baterii o 22 proc., do poziomu 10,9 mld euro, ich eksport w pierwszym półroczu 2024 r. zmalał o ponad połowę. W tej sytuacji podwrocławskie LG prawdopodobnie zdecyduje się przestawić profil produkcji na magazyny energii.
Przyszłe decyzje w przemyśle motoryzacyjnym USA będą zapadać w zależności od ostatecznego wyniku wyborów. Zwycięstwo Donalda Trumpa odsunie w czasie realizację ambitnych celów klimatycznych.
Eksperci od handlu wskazują, że coraz popularniejszy wśród konsumentów w Polsce staje się trend kupowania z odroczonymi płatnościami.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada rozpoczęcie prac dotyczących rozbudowy autostrady A2. Rozpoczęto już formalne kroki w celu uzyskania decyzji na realizację inwestycji. Co wiadomo o harmonogramie prac?
Francuski przewoźnik Air France zawiesił trasy przelotowe nad Morzem Czerwonym. To kolejna przestrzeń powietrzna, gdzie zrobiło się niebezpiecznie.
Kierowcy i piesi omijają opuszczone zapory, ignorują znak stop i sygnalizację świetlną przez przejazdem. Na trzech testowanych przejazdach w ciągu jednego roku aż 6 tys. razy nie zatrzymano się na czerwonym świetle.
Mobilna Sieć T-Mobile w Polsce w 2024 roku została uznana za najlepszą pod względem prędkości i niezawodności przez międzynarodową firmę Ookla.
Większością 59 proc. głosów 33 tys. mechaników Boeinga przyjęła poprawioną ofertę zarządu. Strajk trwał 52 dni i kosztował Boeinga 100 mln utraconych przychodów dziennie.
W firmach z dużymi flotami niezawodność i efektywność pojazdów bezpośrednio wpływają na sukcesy operacyjne. Zarządzanie flotą to jednak nie tylko logistyka, ale także optymalizacja kosztów i dbałość o sprawność techniczną pojazdów.
Przyszłe decyzje w przemyśle motoryzacyjnym USA będą zapadać w zależności od ostatecznego wyniku wyborów. Zwycięstwo Donalda Trumpa odsunie w czasie realizację ambitnych celów klimatycznych.
Francuskie Biuro Badania Katastrof w Ruchu Lądowym BEA-TT ujawniło w raporcie przyczynę pożaru dwóch elektrycznych autobusów w Paryżu. Będą zmiany w przepisach homologacyjnych.
Dostarczanie energii elektrycznej w celu ładowania pojazdu elektrycznego do punktu ładowania stanowiącego część publicznej sieci takich punktów stanowi dostawę towarów - orzekł TSUE
KTM przez lata był liderem w produkcji najmocniejszych jednocylindrowych silników. Teraz do przejęcia tej korony przygotowuje się Ducati, które prezentuje nowy silnik w motocyklu Hypermotorad 698 Mono.
Czy rynek motoryzacyjny czekają wielkie zmiany? Jaką rolę mogą odegrać w nim chińskie firmy? O tym w programie Rzecz o Biznesie. Gościem Przemysława Tychmanowicza był Jacek Opala, prezes Exact x Forestall.
Samochody z napędem wodorowym choć mogą poruszać się po buspasach (do 1 stycznia 2026 roku) to nie mogą za darmo parkować w strefie płatnego parkowania, w przeciwieństwie do elektryków. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie przewiduje zmiany przepisów w tej kwestii.
Amerykański Departament Gospodarki chce nowych ograniczeń dla chińskich i rosyjskich technologii. Można zakładać, że finalnie będą one miały wpływ na cały globalny łańcuch dostaw, w tym producentów aut z Niemiec i ich dostawców z Polski.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas