Motocyklowa nonszalancja na drogach

Przez płatne parkowanie w miastach część kierowców przesiadło się na motocykle. Problem w tym, że nie każdy potrafi jeździć. Doszło już do 356 wypadków.

Publikacja: 24.04.2025 04:56

Motocyklowa nonszalancja na drogach

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Sezon motocyklowy ledwie ruszył, a już są pierwsze śmiertelne ofiary. W niespełna cztery miesiące doszło do 356 wypadków z udziałem motocyklistów – to o 17 więcej wobec tego samego okresu roku ubiegłego. Życie straciło w nich 21 motocyklistów (o 18 mniej niż rok temu w tym samym czasie) – wskazują dane Komendy Głównej Policji, które poznała „Rz”.

Dramat wydarzył się w Warszawie, przy cmentarzu w Marysinie Wawerskim, gdzie motocyklista potrącił w sobotę parę pieszych przechodzących przez jezdnię. 68-latek zginął na miejscu, jego towarzyszka trafiła do szpitala. Dzień później zmarł także 36-letni motocyklista, ciężko ranny, bo po uderzeniu w pieszych wpadł na zaparkowany samochód. Policja wstępnie ustaliła, że piesi nie przechodzili po pasach.

Największe zagrożenie powodują 40–59-latkowe, a zaraz potem motocykliści w wieku 25–39 lat

To najnowszy, ale niejedyny tragiczny wypadek z udziałem motocyklistów. W Wielkopolsce 29-latek stracił panowanie nad motocyklem i uderzył w betonowe ogrodzenie posesji – zginął na miejscu. Więcej szczęścia miał 54-latek, który na Śląsku upadł, uderzył pojazdem w barierę, a potem w betonowy słup. Miał 1,5 promila alkoholu, doznał stosunkowo niegroźnych obrażeń. Z kolei w Koninie 34-latek, uciekając przed policją, rozbił się na moście Toruńskim. Obowiązywał go zakaz prowadzenia pojazdów.

Na motocykle o pojemności do 125 ccm (np. na duże skutery) nie trzeba przeszkolenia – wystarczy samochodowe prawo jazdy kategorii B.

Czytaj więcej

Wzrosła liczba wypadków z udziałem motocyklistów. Co jest powodem?

W ubiegłym roku wzrost wypadków z udziałem motocyklistów był lawinowy – było 2447 zdarzeń – aż o 500 więcej niż w 2023 r. (to o jedną czwartą więcej, gdy zazwyczaj wzrost rok do roku sięga kilku procent). Życie straciło w nich 229 osób – czyli o 33 więcej niż rok wcześniej. Opublikowany właśnie raport Biura Ruchu Drogowego KGP zawiera szczegółową analizę przyczyn ubiegłorocznych zdarzeń. Jakie są główne „grzechy” motocyklistów?

Niedostosowanie prędkości do panujących warunków – to powód co piątego wypadku z ich winy. Inne to niezachowanie bezpiecznej odległości, nieprawidłowe wyprzedzanie, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe skręcanie.

Największe zagrożenie powodują 40–59-latkowie – byli sprawcami co trzeciego wypadku z winy motocyklistów, w których zginęło 57 osób (więcej niż co trzecia ofiara śmiertelna). Ale tuż za nimi są 25–39- latkowie z podobną liczbą wypadków i ofiarami.

Jednak „do 55,7 proc. wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się kierowcy, zwłaszcza aut osobowych”. Wymuszając pierwszeństwa, zajeżdżając im drogę, nieprawidłowo wyprzedzając. Jak pod Sandomierzem, gdzie kierujący osobowym audi przed skrętem w lewo nie przepuścił jadącego z naprzeciwka motocyklisty (został on ranny).

W ubiegłym roku najbardziej wypadkowym miesiącem był czerwiec i sierpień, a newralgiczne były weekendy.

W zwykłych jeansach i adidasach – i takich motocyklistów zatrzymuje policja

Obecny rok może nie być lepszy – na drogach jest tłoczniej – mamy 1,4 mln zarejestrowanych motocykli, 30 mln samochodów (z tego ok. 23 mln osobowych), i kolejne blisko 5 mln, które na dłużej lub krócej wjechały z zagranicy.

– Wielu kierowców ze względów praktycznych przesiada się z samochodów na motocykle, bo nimi łatwiej zaparkować. I uważają, że skoro opanowali sztukę jazdy samochodem, to z motocyklem również sobie poradzą. Niestety, często przeceniają swoje umiejętności – mówi „Rz” Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Czytaj więcej

Po czarnej serii wypadków motocyklistów policja nasili kontrole

Inny nasz rozmówca z drogówki zauważa: – Motocyklem łatwiej poruszać się w korkach i, co ważne, w większości miast nie trzeba płacić za ich parkowanie. To przyczyna ich rosnącej popularności – ocenia.

– W ostatnim czasie rzeczywiście widać duży przyrost motocykli na drogach. Jeżdżą nimi również osoby, które nie mają pojęcia chociażby o prawach fizyki. To dwa kółka, i znacznie łatwej jest na przykład wpaść w poślizg – mówi nam Mariusz Stawowiak, prezes Stowarzyszenia Motocyklistów Grupa Południe. – Dlatego uczulamy osoby, które chcą się przesiąść na motocykl czy skuter, żeby wcześniej się przeszkoliły, wykupując kilka lekcji. I oczywiście zadbały o odpowiednie ubranie ochronne, bo jedynym zabezpieczeniem motocyklisty jest strój, a każdy upadek może ponosić za sobą bardzo poważne konsekwencje, nawet rany po poślizgu goją się długo – zaznacza Mariusz Stawowiak.

Uczulamy osoby, które chcą się przesiąść na motocykl czy skuter, żeby wcześniej się przeszkoliły, wykupując kilka lekcji. I oczywiście zadbały o odpowiednie ubranie ochronne, bo jedynym zabezpieczeniem motocyklisty jest strój.

Mariusz Stawowiak, prezes Stowarzyszenia Motocyklistów Grupa Południe

– Nie wszyscy o to dbają, zatrzymujemy motocyklistów w zwykłych jeansach i adidasach na nogach – przyznaje Robert Opas.

Nowy projekt, który wprowadza całą serię rozwiązań mających poprawić bezpieczeństwo na drogach (jest na etapie procedowania), w przypadku motocyklistów wprowadza tylko jedną nowość – zakaz jazdy na tylnym kole.

Sezon motocyklowy ledwie ruszył, a już są pierwsze śmiertelne ofiary. W niespełna cztery miesiące doszło do 356 wypadków z udziałem motocyklistów – to o 17 więcej wobec tego samego okresu roku ubiegłego. Życie straciło w nich 21 motocyklistów (o 18 mniej niż rok temu w tym samym czasie) – wskazują dane Komendy Głównej Policji, które poznała „Rz”.

Dramat wydarzył się w Warszawie, przy cmentarzu w Marysinie Wawerskim, gdzie motocyklista potrącił w sobotę parę pieszych przechodzących przez jezdnię. 68-latek zginął na miejscu, jego towarzyszka trafiła do szpitala. Dzień później zmarł także 36-letni motocyklista, ciężko ranny, bo po uderzeniu w pieszych wpadł na zaparkowany samochód. Policja wstępnie ustaliła, że piesi nie przechodzili po pasach.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
IMGW ostrzega przed burzami. Wydano alerty. Gdzie będzie najgorzej?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Społeczeństwo
Sondaż: Czy Trump doprowadzi do pokoju na Ukrainie w 2025 r.? Znamy zdanie Polaków
Społeczeństwo
Przez Polskę przetoczyły się potężne nawałnice. Zalane domy i zniszczone drogi
Społeczeństwo
Gruz w Parku Żerańskim – nowatorska koncepcja czy budowlana fuszerka?
Społeczeństwo
Pamięć żydowskich bojowników. Obchody rocznicy powstania w getcie warszawskim