Węgrzy potwierdzają plany stworzenia swojego CPK i zapraszają przewoźników

Rząd węgierski zapowiedział zniesienie opłat pasażerskich na lotnisku w Budapeszcie. Ujawnił również, że prowadzone są rozmowy z Katarem na temat objęcia udziałów.

Publikacja: 18.07.2024 14:06

Rząd węgierski zapowiedział zniesienie opłat pasażerskich na lotnisku w Budapeszcie

Rząd węgierski zapowiedział zniesienie opłat pasażerskich na lotnisku w Budapeszcie

Foto: REUTERS/Marton Monus

Obecnie ich nabywcami są państwowy fundusz Corvinus Zrt (80 proc.) oraz francuski Vinci Airports (20 proc.), który przymierzał się również do objęciu części udziałów w CPK. To Vinci także ma być teraz operatorem budapeszteńskiego portu.

Węgrzy zaprosili do nowego konsorcjum także katarski fundusz inwestycyjny Qatar Investment Authority. Katarczycy mieliby objąć początkowo 10 proc. udziałów. Wcześniej Węgrzy nie ukrywali, że docelowo interesuje ich udział nawet 51 proc., a Katarczycy mieliby wykupić 29 proc. udziałów. Teraz minister Nagy poinformował, że rozmowy się toczą.

Czytaj więcej

Węgrzy chcą zbudować gigalotnisko. Czy zagrożą CPK?

Jak Węgrzy chcą zbudować megalotnisko

— Plany dla tego lotniska są następujące: zgodnie z naszą wspólną wizją ruch pasażerski ma się zwiększyć z obecnych niespełna 15 mln do 18 mln w 2028 roku i prawie 20 mln w 2030. Według naszych konserwatywnych prognoz w roku 2040 osiągniemy tam możliwości odpraw dla 25 mln pasażerów — mówił Márton Nagy. Wcześniej mówił o 30 mln pasażerów już w 2030 roku. Przyznał jednocześnie, że ostateczna wysokość inwestycji zostanie jeszcze ustalona z Vinci Airports.

Węgierski rząd obiecał również, że zadba o otoczenie lotniska, przede wszystkim połączenia kolejowe i podciągnięcie autostrady. — No bo jeśli zbudujemy terminal, a nie będzie jak do niego dojechać, to nie osiągniemy nic — mówił Márton Nagy. W tym mają pomóc Chińczycy, z którymi Węgrzy mają bardzo dobre stosunki.

Czytaj więcej

Węgrzy nacjonalizują lotnisko w Budapeszcie. Bruksela mówi: OK

Ale ma powstać nie tylko nowy terminal, bo są również plany rewitalizacji Terminala 1, który jest praktycznie nieużywany od 2012 roku. Ta infrastruktura ma być gotowa do wykorzystania w roku 2026. Ruch odbywa się przede wszystkim z Terminali 2A i 2B połączonych dużą halą komercyjną SkyCourt Lounge.

Obecnie ich nabywcami są państwowy fundusz Corvinus Zrt (80 proc.) oraz francuski Vinci Airports (20 proc.), który przymierzał się również do objęciu części udziałów w CPK. To Vinci także ma być teraz operatorem budapeszteńskiego portu.

Węgrzy zaprosili do nowego konsorcjum także katarski fundusz inwestycyjny Qatar Investment Authority. Katarczycy mieliby objąć początkowo 10 proc. udziałów. Wcześniej Węgrzy nie ukrywali, że docelowo interesuje ich udział nawet 51 proc., a Katarczycy mieliby wykupić 29 proc. udziałów. Teraz minister Nagy poinformował, że rozmowy się toczą.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki