Francuska Compagnie Nationale du Rhone (CNR Ingénieries) pokieruje konsorcjum francusko-belgijskim, do którego wejdą: biuro inżynierii International Marine & Dredging Consultant (IMDC), firma inżynieryjno-doradcza specjalizująca się w projektach wodnych (porty, falochrony, ochrona przed erozją) z Berchem, ośrodek ekspertów Flanders Hydraulic Research (FHR) z Antwerpii oraz Uniwersytet w Gandawie. Uczestnicy posiadają duże doświadczenie i wiedzę w zakresie zleconych tematów.
Czytaj więcej
Wyjaśniamy, dlaczego Trump nagle zaatakował, na razie medialnie, niemal pustą wielką wyspę pod biegunem. I dlaczego to wywołało popłoch. Grenlandia jest przyszłym kluczowym graczem dla handlu światowego dzięki przejściu północnemu przez lody Arktyki.
Dwa lata pracy
Dwuletnie prace badawcze, które potrwają do końca 2026 r., będą składały się z dwóch etapów:
- Oceny obecnych warunków tranzytu statków przez historyczne śluzy kanału, funkcjonujące od 110 lat.
- Opracowania propozycji działań mających na celu optymalizację przepływu statków przez ten szlak wodny, który ma duże znaczenie dla międzynarodowego handlu.
Chodzi o modernizację starej infrastruktury kanału i usprawnienie jego funkcjonowania, aby skrócić czas przepływu statków oraz ograniczyć skutki zmian klimatycznych. Prace będą dotyczyć sztucznego szlaku wodnego o długości 80 km, łączącego Atlantyk z Pacyfikiem. Kanał, zbudowany w 1914 r., znacznie skrócił rejsy i czas transportu. Obecnie jest eksploatowany przez zarząd Kanału Panamskiego (ACP) — informuje francuska grupa z Lyonu, która zarządza już 19 zaporami na Rodanie, 47 elektrowniami wodnymi oraz 13 tys. ha gruntów.