Pekin niezadowolony ze sprzedaży portów w Panamie. Bojkot miliardera z Hongkongu

Władze ChRL nakazały państwowym przedsiębiorstwom wstrzymanie nowych transakcji z firmami powiązanymi z hongkońskim miliarderem Li Ka-shingiem – informuje Bloomberg. Pekin jest niezadowolony z planów sprzedaży portów w Panamie przez Li amerykańskiemu konsorcjum BlackRock.

Publikacja: 27.03.2025 11:09

Siedziba CK Hutchison w Hongkongu

Siedziba CK Hutchison w Hongkongu

Foto: Bloomberg

Mający siedzibę w Hongkongu konglomerat CK Hutchison, którego właścicielem jest 96-letni Li, zgodził się w marcu sprzedać większość swojej globalnej działalności portowej, w tym aktywa położone w pobliżu strategicznie ważnego Kanału Panamskiego, amerykańskiemu przedsiębiorstwu inwestycyjnemu BlackRock. Decyzja ta spotkała się z niezadowoleniem Pekinu. Propekińska gazeta hongkońska Ta Kung Pao opublikowała serię artykułów krytykujących umowę, która – według dziennika – „szkodzi chińskim interesom narodowym”.

Według Bloomberga dyrektywa Pekinu nie ma jednak wpływu na już istniejące powiązania z przedsiębiorstwami należącymi do Li i jego rodziny.

Czytaj więcej

Chiny w europejskich portach: szansa czy pułapka?

Chiny nakazują państwowym firmom wstrzymanie współpracy z biznesami Li Ka-shinga

Chiny poinformowały państwowe przedsiębiorstwa, że mają wstrzymać się z nowymi projektami współpracy z firmami powiązanymi z Li Ka-shingiem i jego rodziną. Dyrektywa została wydana w ubiegłym tygodniu na polecenie wysokich rangą urzędników – twierdzą informatorzy agencji, którzy chcieli zachować anonimowość.

Zgodnie z tym nakazem przedsiębiorstwa państwowe nie otrzymają zgody na prowadzenie działalności biznesowej powiązanej z miliarderem. Regulatorzy badają również inwestycje rodziny Li w Chinach i za granicą, aby lepiej zrozumieć zakres ich działalności.

Czytaj więcej

Polska powalczy o port w Gdyni? Chińczycy mogą go sprzedać Amerykanom

Nakaz wstrzymania nowych transakcji nie oznacza, że Pekin całkowicie zabroni państwowym firmom współpracy z przedsiębiorstwami powiązanymi z Li. Jednak zwiększa presję na 96-letniego miliardera po tym, jak umowa CK Hutchison z konsorcjum kierowanym przez BlackRock Inc. dotycząca sprzedaży portów w Panamie i innych lokalizacjach postawiła jego konglomerat w centrum napięć między USA a Chinami.

Sprzedaż portów da zysk chińskiemu miliarderowi

Sprzedaż portów, która ma przynieść CK Hutchison ponad 19 miliardów dolarów w gotówce, wzbudziła niepokój Pekinu po tym, jak były prezydent USA Donald Trump określił ją jako „odzyskanie strategicznego szlaku wodnego spod wpływów Chin”. Bloomberg przypomina, że panamskie porty to tylko 2 z 43 obiektów, które firma sprzedaje na całym świecie.

Czytaj więcej

Chiński właściciel się poddał. „Kanał Panamski wraca do USA”

Pekin bada również transakcję pod kątem potencjalnych naruszeń bezpieczeństwa narodowego oraz przepisów antymonopolowych – informuje agencja. Nie jest jednak jasne, jak dużą kontrolę nad umową może mieć Pekin, ponieważ chińskie i hongkońskie porty nie są jej częścią. Wstrzymanie nowych transakcji z firmami państwowymi może mieć ograniczony wpływ na CK Hutchison.

Zarejestrowany na Kajmanach konglomerat generuje jedynie 12 procent swoich przychodów w Hongkongu i Chinach kontynentalnych. Większość jego działalności obejmuje Europę – zwłaszcza Wielką Brytanię – Amerykę Północną i Australię, działając w sektorach handlu detalicznego, telekomunikacji, portów i usług komunalnych, przy niewielkiej ekspozycji na chińskie firmy państwowe.

Czytaj więcej

Chińczycy nie zarządzają Kanałem Panamskim. Ale są tuż obok

Finalizacja umowy sprzedaży portów w Panamie

Jeśli chodzi o transakcję dotyczącą panamskich portów, prace nad finalizacją due diligence, analizą podatkową, księgową i innymi aspektami umowy są w toku. Strony zaangażowane w transakcję nadal dążą do podpisania umowy zgodnie z planem – do 2 kwietnia – informuje Bloomberg, powołując się na swoich informatorów.

Mający siedzibę w Hongkongu konglomerat CK Hutchison, którego właścicielem jest 96-letni Li, zgodził się w marcu sprzedać większość swojej globalnej działalności portowej, w tym aktywa położone w pobliżu strategicznie ważnego Kanału Panamskiego, amerykańskiemu przedsiębiorstwu inwestycyjnemu BlackRock. Decyzja ta spotkała się z niezadowoleniem Pekinu. Propekińska gazeta hongkońska Ta Kung Pao opublikowała serię artykułów krytykujących umowę, która – według dziennika – „szkodzi chińskim interesom narodowym”.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Indie przestają wpuszczać tankowce floty cieni
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Lodowa porażka Putina. Brakuje statków na wodach Arktyki
Transport
Czy Tesla rzeczywiście jest skazana na spektakularną, rynkową kraksę?
Transport
Z Brukseli w poniedziałek nic nie poleci. Zakłócenia także w Helsinkach
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają nowego prezesa
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście