Pekin niezadowolony ze sprzedaży portów w Panamie. Bojkot miliardera z Hongkongu

Władze ChRL nakazały państwowym przedsiębiorstwom wstrzymanie nowych transakcji z firmami powiązanymi z hongkońskim miliarderem Li Ka-shingiem – informuje Bloomberg. Pekin jest niezadowolony z planów sprzedaży portów w Panamie przez Li amerykańskiemu konsorcjum BlackRock.

Publikacja: 27.03.2025 11:09

Siedziba CK Hutchison w Hongkongu

Siedziba CK Hutchison w Hongkongu

Foto: Bloomberg

Mający siedzibę w Hongkongu konglomerat CK Hutchison, którego właścicielem jest 96-letni Li, zgodził się w marcu sprzedać większość swojej globalnej działalności portowej, w tym aktywa położone w pobliżu strategicznie ważnego Kanału Panamskiego, amerykańskiemu przedsiębiorstwu inwestycyjnemu BlackRock. Decyzja ta spotkała się z niezadowoleniem Pekinu. Propekińska gazeta hongkońska Ta Kung Pao opublikowała serię artykułów krytykujących umowę, która – według dziennika – „szkodzi chińskim interesom narodowym”.

Według Bloomberga dyrektywa Pekinu nie ma jednak wpływu na już istniejące powiązania z przedsiębiorstwami należącymi do Li i jego rodziny.

Czytaj więcej

Chiny w europejskich portach: szansa czy pułapka?

Chiny nakazują państwowym firmom wstrzymanie współpracy z biznesami Li Ka-shinga

Chiny poinformowały państwowe przedsiębiorstwa, że mają wstrzymać się z nowymi projektami współpracy z firmami powiązanymi z Li Ka-shingiem i jego rodziną. Dyrektywa została wydana w ubiegłym tygodniu na polecenie wysokich rangą urzędników – twierdzą informatorzy agencji, którzy chcieli zachować anonimowość.

Zgodnie z tym nakazem przedsiębiorstwa państwowe nie otrzymają zgody na prowadzenie działalności biznesowej powiązanej z miliarderem. Regulatorzy badają również inwestycje rodziny Li w Chinach i za granicą, aby lepiej zrozumieć zakres ich działalności.

Czytaj więcej

Polska powalczy o port w Gdyni? Chińczycy mogą go sprzedać Amerykanom

Nakaz wstrzymania nowych transakcji nie oznacza, że Pekin całkowicie zabroni państwowym firmom współpracy z przedsiębiorstwami powiązanymi z Li. Jednak zwiększa presję na 96-letniego miliardera po tym, jak umowa CK Hutchison z konsorcjum kierowanym przez BlackRock Inc. dotycząca sprzedaży portów w Panamie i innych lokalizacjach postawiła jego konglomerat w centrum napięć między USA a Chinami.

Sprzedaż portów da zysk chińskiemu miliarderowi

Sprzedaż portów, która ma przynieść CK Hutchison ponad 19 miliardów dolarów w gotówce, wzbudziła niepokój Pekinu po tym, jak były prezydent USA Donald Trump określił ją jako „odzyskanie strategicznego szlaku wodnego spod wpływów Chin”. Bloomberg przypomina, że panamskie porty to tylko 2 z 43 obiektów, które firma sprzedaje na całym świecie.

Czytaj więcej

Chiński właściciel się poddał. „Kanał Panamski wraca do USA”

Pekin bada również transakcję pod kątem potencjalnych naruszeń bezpieczeństwa narodowego oraz przepisów antymonopolowych – informuje agencja. Nie jest jednak jasne, jak dużą kontrolę nad umową może mieć Pekin, ponieważ chińskie i hongkońskie porty nie są jej częścią. Wstrzymanie nowych transakcji z firmami państwowymi może mieć ograniczony wpływ na CK Hutchison.

Zarejestrowany na Kajmanach konglomerat generuje jedynie 12 procent swoich przychodów w Hongkongu i Chinach kontynentalnych. Większość jego działalności obejmuje Europę – zwłaszcza Wielką Brytanię – Amerykę Północną i Australię, działając w sektorach handlu detalicznego, telekomunikacji, portów i usług komunalnych, przy niewielkiej ekspozycji na chińskie firmy państwowe.

Czytaj więcej

Chińczycy nie zarządzają Kanałem Panamskim. Ale są tuż obok

Finalizacja umowy sprzedaży portów w Panamie

Jeśli chodzi o transakcję dotyczącą panamskich portów, prace nad finalizacją due diligence, analizą podatkową, księgową i innymi aspektami umowy są w toku. Strony zaangażowane w transakcję nadal dążą do podpisania umowy zgodnie z planem – do 2 kwietnia – informuje Bloomberg, powołując się na swoich informatorów.

Mający siedzibę w Hongkongu konglomerat CK Hutchison, którego właścicielem jest 96-letni Li, zgodził się w marcu sprzedać większość swojej globalnej działalności portowej, w tym aktywa położone w pobliżu strategicznie ważnego Kanału Panamskiego, amerykańskiemu przedsiębiorstwu inwestycyjnemu BlackRock. Decyzja ta spotkała się z niezadowoleniem Pekinu. Propekińska gazeta hongkońska Ta Kung Pao opublikowała serię artykułów krytykujących umowę, która – według dziennika – „szkodzi chińskim interesom narodowym”.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki