Główni użytkownicy Sukhoi Superjet 100 (SSJ-100) zwrócili się do producenta samolotów - firmy Irkut - o zgodę na zainstalowanie alternatywnych systemów nawigacyjnych baz danych (NDB), pisze gazeta "Kommersant", powołując się na protokół spotkania w Federalnej Agencji Transportu Lotniczego.
Rossiya Airlines (linie objęte sankcjami Zachodu), największy operator SSJ (jego flota obejmuje 78 „superjetów”), zwróciła się do producenta o zastąpienie baz danych petersburskiej firmy Avia Briefing alternatywnym rozwiązaniem opracowanym przez państwowe Centrum Informacji Nawigacyjnej. Powodem są problemy przy korzystaniu z bazy danych petersburskiej firmy. Jednak Irkut odmówił przewoźnikowi, powołując się na fakt, że alternatywny system nie został jeszcze certyfikowany.
Czytaj więcej
To może być zwrot w węgierskiej polityce energetycznej. Wiktor Orbán ogłosił, że chce zmniejszyć zależność Węgier od rosyjskiego gazu. I „prawie znalazł” zamiennik. Rozmawia z Katarem o dostawcach.
Także Gazprom Avia i Red Wings skarżyły się na niekompletność informacji lotniczych zawartych w bazach Avia-briefing oraz okresowe awarie. Ponadto awarie i błędy wbudowanej bazy nawigacyjnej potwierdzili gazecie piloci trzech operatorów SSJ-100.
„Kwestia korzystania z nawigacyjnych baz danych leży w gestii producenta statku powietrznego, który wraz z władzami lotniczymi określa warunki dopuszczania dostawców tych danych” — argumentują szefowie linii Rossija.