Coraz droższe bilety albo cięcia w rozkładach jazdy – taką alternatywę mają miejskie spółki przewozowe, przytłoczone wzrostem kosztów paliw i energii elektrycznej. Tam, gdzie w tym roku jeszcze nie było podwyżek, należy się ich spodziewać. W niektórych miastach stawki idą w górę już drugi raz od stycznia.
Jadą na stratach
Tak jest w Łodzi, gdzie obecna taryfa wprowadzona z początkiem marca podwyższyła ceny biletów o 30 proc., a kolejna, tym razem 10-procentowa podwyżka została zapowiedziana na początek października. To efekt groźby strajku w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym, którego pracownicy zażądali wzrostu płac. Ponieważ finanse przewoźnika już wcześniej znalazły się pod kreską, podwyżki sfinansują pasażerowie.
Czytaj więcej
Komunikacja miejska jak w soczewce skupia problemy, z którymi borykają się dziś samorządy. I tak...
Od połowy października wzrosną ceny biletów w miastach aglomeracji katowickiej. Podwyżki – według władz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) – nie powinny jednak przekroczyć poziomu inflacji. – Chociaż tegoroczny czerwiec okazał się pierwszym miesiącem od dwóch lat, gdy liczba sprzedanych biletów była porównywalna do 2019 r., to tylko przez pierwsze miesiące 2022 r. sprzedaż biletów była o ponad 43 mln zł niższa niż przed pandemią. Rozliczenia lat 2020 i 2021 kończyły się prawie 170 mln zł na minusie – informuje Kamila Rożnowska, rzecznik GZM. Jeszcze w połowie tego roku zakładano, że jeśli sytuacja gospodarcza w Polsce przestałaby się pogarszać, to w kasie Zarządu Transportu Metropolitalnego na utrzymanie komunikacji miejskiej i tak zabrakłoby 80 mln zł. Już teraz wiadomo, że dziura będzie głębsza. W tych miastach, gdzie bilety już zdrożały, podwyżki są znaczące. Od czerwca o 26 proc. wzrosły ceny przejazdów w Gdańsku i Gdyni. W lipcu wyższe o blisko ok. 25 proc. ceny wprowadzono w Olsztynie, a także w Lublinie – o ok. 11 proc. – Tegoroczny budżet miasta jest najtrudniejszym w ostatniej dekadzie. Lublin silnie odczuwa konsekwencje wprowadzonych przez rząd zmian w systemie podatkowym i zapisów tzw. Polskiego Ładu, które oznaczają dla nas ubytek dochodów w kwocie blisko 150 mln zł w skali roku – mówił „Rzeczpospolitej” Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.
Czytaj więcej
Samorządy znalazły się pod ścianą: przez rosnące ceny energii, paliw, inflację i słabnące wpływy...