Dworce kolejowe w Polsce zaczynają obumierać. Choć w pociągach przybywa pasażerów, na dworcach robi się coraz bardziej pusto. Znikają z nich sklepy i placówki usługowe, brakuje barów i kafejek. Dworce tracą nawet funkcje kolejowe: poza największymi obiektami rośnie liczba tych, gdzie zamknięto kasy biletowe.
W korytarzach dworca Warszawa Centralna stoją puste rzędy lokali przeznaczonych na wynajem. Ze 114 dostępnych wynajęto 60. Wiatr hula po wybudowanym za 1,75 mld zł nowym dworcu Łódź Fabryczna, którego utrzymanie kosztuje dziesiątki milionów złotych rocznie. Do czasu budowy tunelu i Centralnego Portu Komunikacyjnego nie ma szans, by pojawiły się tam większe ilości pasażerów, mogących przyciągnąć handel i usługi. Na ogromnej większości mniejszych dworców, jak np. w Pruszkowie, Pile, Lesznie, Przemyślu czy Kluczborku, wolnych lokali jest mnóstwo.
Czytaj więcej
Kolej zaprzepaszcza frekwencyjny sukces. Coraz gorsza, punktualność i złe warunki w wagonach zniechęcą podróżnych.
Za drogo, bez obniżek
Kolej tłumaczy to wpływem pandemii, która wypłoszyła z pociągów podróżnych. – To spowodowało mniejsze zainteresowanie rynku lub wycofywanie się najemców z niektórych lokalizacji. Nie bez znaczenie był wybuch wojny w Ukrainie, który wyhamował powrót do wzrostu zainteresowania wynajmem lokali komercyjnych na dworcach w Polsce – mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP.
Ale zdaniem ekspertów branży głównym problemem są wysokie czynsze i brak elastyczności w ustalaniu stawek. Zwłaszcza tam, gdzie dworce zostały wyremontowane lub zmodernizowane w ramach realizowanego przez PKP od 2016 r. Programu Inwestycji Dworcowych. – O ile infrastruktura nawet na mniejszych dworcach znacznie się poprawiła, o tyle brakuje nadania odpowiedniego priorytetu elementowi przychodów z komercji, który byłby traktowany tak samo jak element transportowy – uważa Dariusz Sinkiewicz, dyrektor zarządzający firmy Lagardère Travel Retail Polska, wiodącego detalisty zarządzającego m.in. siecią sklepów Relay, 1 Minute i So Coffee.