Pociąg i autobus - nadal dla wybranych. Których regionach jest najgorzej?

Aż cztery na dziesięć rodzin nie korzystało w ostatnim roku z transportu publicznego. W Lubuskiem, na Mazowszu, Opolszczyźnie, w Świętokrzyskiem i w Wielkopolsce była to nawet co druga rodzina.

Publikacja: 20.01.2025 13:09

Aż cztery na dziesięć rodzin nie korzystało w ostatnim roku z transportu publicznego

Aż cztery na dziesięć rodzin nie korzystało w ostatnim roku z transportu publicznego

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Mazowsze jest przykładem jak łatwy (lub utrudniony) jest dostęp do kolei i przewozów autobusowych. W Warszawie w i najbliższych gminach z transportu publicznego korzysta większość mieszkańców – ponad 80 proc., jednak w regionie – poza stolicą i jej najbliższymi okolicami – tylko 43 proc. To najmniej w Polsce.

Czytaj więcej

Polacy uzależnieni od samochodów. Raport o przyszłości polskiej motoryzacji

GUS podał właśnie dane o tym, jak podróżowaliśmy komunikacja publiczną w ostatnich 12 miesiącach. Najczęściej i najwięcej osób przemieszcza się dzięki niej w największych miastach (500 tys. lub więcej mieszkańców) – ponad 90 proc. Najrzadziej robią to mieszkańcy małych miasteczek i terenów wiejskich – 43 proc. Liczba osób korzystających z transportu publicznego do podróżowania zmniejsza się wraz z wielkością miejscowości. Tam, gdzie na wsi jest mała gęstość zaludnienia, z autobusu czy pociągu korzysta zaledwie 36 proc. mieszkańców.

W jakich regionach najczęściej podróżujemy autobusami i koleją?

Na Dolnym Śląsku z transportu publicznego korzystało prawie 70 proc. gospodarstw domowych, na Pomorzu – ok. 68 proc., a na Śląsku – 66 proc. Tylko nieznacznie mniej w Małopolsce. Ale tylko 44 proc. w woj. lubuskim, 45 proc. – wielkopolskim i po ok 46 proc. w świętokrzyskim i opolskim.

Prawie co czwarte gospodarstwo domowe w Polsce oceniło, iż koszty transportu publicznego stanowiły dla jego członków „odczuwalne obciążenie finansowe”. Ale w tej średniej dla kraju kryje się ponad 43 proc. respondentów na Podkarpaciu i 34 proc. w woj. świętokrzyskim oraz 16,5 proc. w regionie stołecznym warszawskim, 19 proc. na Warmii i na Mazurach czy na Dolnym Śląsku. Gdy GUS popatrzył na wielkość miejscowości, w których mieszkają ankietowani, to zależność jest podobna jak w przypadku korzystania z publicznej komunikacji: im mniejsza miejscowość, tym więcej osób przyznaje, że ceny biletów są znaczące dla ich portfela. Twierdzi tak od 17 proc. respondentów w wielkich miastach do 35 proc. na wsiach.

Czytaj więcej

Kolej Dużych Prędkości wprowadzi Polskę do europejskiej kolejowej ekstraklasy

Ponad 1 mld zł dofinansowania do linii autobusowych w tym roku

Wykluczenie komunikacyjne jest wciąż na tylko dużym problemem, że wnioski składane przez samorządy na dofinansowanie linii autobusowych zwykle przekraczają pulę pieniędzy z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych  (FRPA). W tym roku samorządy otrzymają z niego 1,07 mld zł dofinansowania. Na początku stycznia zwiększono wartość funduszu (o 70 mln zł), by dofinansowanie otrzymali wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, którzy wnioskowali o wsparcie na 2025 rok. – taką informację podał resort infrastruktury.

Przedstawił tez informacje o tym, jak pieniądze były wykorzystane w poprzednich latach:

• 2019 rok: 1 228 linii autobusowych, 10 mln zł;

• 2020 rok: 2834 linii, 139 mln zł;

• 2021 rok: 4 371 linii, 358 mln zł;

• 2022 rok: 5 508 linii, 528 mln zł;

• 2023 rok: 6 532 linie, 671 mln zł;

• 2024 rok: 7 663 linie, 860 mln zł.

Głównym celem FRPA jest zapewnienie dostępu do publicznego transportu autobusowego na tych obszarach, gdzie brak  połączeń wynikał z ograniczonych zasobów finansowych samorządów. Dofinansowanie pozwala na uruchamianie nowych linii komunikacyjnych, które są niezbędne do poprawy jakości życia mieszkańców słabiej zaludnionych regionów.

Czytaj więcej

Tanie i wygodne czeskie pociągi nie dla polskich pasażerów

Władze regionalne informują w ostatnich tygodniach o kwotach wsparcia z FRPA, I tak na Podkarpaciu samorządy otrzymają prawie 85 mln zł na 433 linie komunikacyjne. W Świętokrzyskiem samorządy otrzymają dofinansowanie do 427 linii komunikacji publicznej . Zaś Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki podał, że wnioski o dofinansowanie złożyło 66 samorządów, otrzymają ponad 32 mln zł na funkcjonowanie 343 linii o łącznej długości 11 tys. km. Na Podlasiu dofinansowanie otrzyma 56 samorządów dla 264 linii komunikacyjnych. Zaś na Pomorzu na dopłaty do 25 linii komunikacyjnych do samorządów trafi ponad 15 mln zł.

Prawo do transportu publicznego jak prawa człowieka?

Jak podał portal ngo.pl kilka dni temu 30 organizacji pozarządowych zwróciło się do Parlamentu Europejskiego z petycją o sporządzenie projektu i uchwalenie rezolucji w sprawie prawa do transportu publicznego. - Prawo do transportu publicznego nie zostało wyraźnie ujęte w dokumentach na poziomie Unii Europejskiej. Naszym zdaniem powinno być traktowane jako prawo człowieka i obywatela – podkreślił cytowany w portalu ngo.pl Jeremi Jarosz z Towarzystwa Benderowskiego. To ono jest organizatorem petycji.

Czytaj więcej

Coraz mniej rejestracji miejskich autobusów

Według działaczy, bez transportu publicznego nie można realizować praw zawartych w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, takich jak ochrona zdrowia, integracja osób niepełnosprawnych, prawo do nauki, a także usług gwarantujących godny poziom życia. Petycję wsparły m.in. organizacje ekologiczne, związane z transportem i stowarzyszenia lokalne

Mazowsze jest przykładem jak łatwy (lub utrudniony) jest dostęp do kolei i przewozów autobusowych. W Warszawie w i najbliższych gminach z transportu publicznego korzysta większość mieszkańców – ponad 80 proc., jednak w regionie – poza stolicą i jej najbliższymi okolicami – tylko 43 proc. To najmniej w Polsce.

GUS podał właśnie dane o tym, jak podróżowaliśmy komunikacja publiczną w ostatnich 12 miesiącach. Najczęściej i najwięcej osób przemieszcza się dzięki niej w największych miastach (500 tys. lub więcej mieszkańców) – ponad 90 proc. Najrzadziej robią to mieszkańcy małych miasteczek i terenów wiejskich – 43 proc. Liczba osób korzystających z transportu publicznego do podróżowania zmniejsza się wraz z wielkością miejscowości. Tam, gdzie na wsi jest mała gęstość zaludnienia, z autobusu czy pociągu korzysta zaledwie 36 proc. mieszkańców.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kolej Dużych Prędkości wprowadzi Polskę do europejskiej kolejowej ekstraklasy
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Transport
Nowa droga ekspresowa S52 połączy Kraków z Bielsko-Białą. GDDKiA ogłosiła przetarg
Transport
Linie lotnicze wracają do Izraela. Zawieszenie broni zaczyna działać
Transport
Donald Tusk ostrzegł przed rosyjskim sabotażem lotniczym. O co mu chodziło?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Transport
Potężne opóźnienia pociągów. Kolej sparaliżowana przez warunki pogodowe
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego