Reklama

Tiry masowo uciekają do Niemiec. Z kraju wygania je Polski Ład

Spółki transportowe boją się Polskiego Ładu. W Niemczech zarejestrowano już kilkaset firm z Polski.

Publikacja: 07.02.2022 21:00

Tiry masowo uciekają do Niemiec. Z kraju wygania je Polski Ład

Foto: Adobe Stock

– Unijny pakiet mobilności oraz Polski Ład wyganiają nas do Niemiec – mówi Arkadiusz Burkowski, właściciel firmy Carter Logistic. Liczba przedsiębiorców, którzy zdecydowali się założyć spółkę w Niemczech i przenoszą tam działalność, rosła od 2020 r., ale teraz w szybszym tempie.

Według Deutsche Welle do rejestru handlowego we Frankfurcie nad Odrą co kilka dni wpływa wniosek o rejestrację firmy spedycyjnej, której właścicielami są Polacy. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", w całych Niemczech zatwierdzono już kilkaset takich wniosków. To pozwala działać tam bez ograniczeń narzucanych zagranicznym firmom przez regulacje pakietu mobilności, przy kosztach nie wyższych od wprowadzanych Polskim Ładem nad Wisłą. Zyskują też kierowcy – na niemieckim ubezpieczeniu i zasiłkach rodzinnych przewyższających 500+.

Czytaj więcej

Polskie tiry wolą niemieckie licencje

Za granicą taniej

– Zatrudnianie pracowników w transporcie drogowym w Niemczech zaczyna być bardziej opłacalne niż w Polsce. Przy tych samych warunkach płacowych w przeliczeniu złotego na euro, pracodawca może więcej zaoszczędzić na kosztach pracowniczych, a jego pracownik dostaje na rękę tyle samo, a nawet więcej – twierdzi Agnieszka Bollmann, szefowa firmy doradczej Bollmann und Partner, która obecnie obsługuje ok. 25 polskich firm spedycyjnych, uruchamiających działalność w Niemczech.

Według Małgorzaty Morman, pełnomocnika zarządu firmy Margo, która ma już w Niemczech osiem ciągników siodłowych, niemiecka administracja jest przy tym bardziej przyjazna dla przedsiębiorców. – Po polskiej stronie zostały nam już tylko samochody dostawcze. Ale ten mały transport także będziemy przenosić na stronę niemiecką – mówi Morman.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Unijny system rejestracji kierowców tirów jeszcze w rozsypce

Największy rynek

Zdaniem Macieja Wrońskiego, prezesa organizacji pracodawców Transport i Logistyka Polska, takiego rozwoju sytuacji należało się spodziewać. – Z perspektywy przewoźników zajmujących się kabotażem przeniesienie do Niemiec otwiera dostęp do tamtejszego rynku, który pod względem wartości jest porównywalny do całego rynku przewozów międzynarodowych w UE – tłumaczy Wroński.

Przenosiny nie są jednak łatwe. Procedura trwa kilka miesięcy, potrzebne jest zabezpieczenie majątkowe. Jeśli ktoś chciałby jeździć na niemieckiej licencji, np. czterema ciężarówkami, to na pierwszą potrzebne jest zabezpieczenie w wysokości 9 tys. euro, na każdą kolejną – po 5 tys. – W sumie na cztery licencje trzeba mieć na koncie 24 tys. euro, a na kilkadziesiąt czy kilkaset samochodów – odpowiednio więcej – mówi Bollmann.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama