Prężną grupę stanowią kreatorzy cyfrowej rzeczywistości – zarówno w dziedzinie efektów specjalnych, jak i grafiki komputerowej używanej do promocji i reklamy filmów. – Bycie docenionym przez Amerykanów, którzy są w tym najlepsi, jest bardzo fajną sprawą – mówi Tomasz Bagiński, twórca „Katedry” nominowanej w 2003 roku do Oscara.
Maksymilian Naporowski, grafik komputerowy z Sony Pictures, zajmuje się animowaniem głównych bohaterów wirtualnej rzeczywistości, pracował m.in. przy filmie „Ghost Rider”. Przyznaje, że do Hollywood trafił po wielu próbach i pomogła mu w tym praktyka w Kanadzie.
Piotr Karwas, grafik, animator komputerowy i reżyser, opowiada, że studencką wymianę łódzkiej Filmówki z uczelnią niemiecką potraktował jako szansę. I nie zmarnował jej. Zrealizował wówczas swój pierwszy animowany obraz „Maski”, późniejszego laureata wielu prestiżowych nagród, m.in. Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie. To z kolei pozwoliło mu zaistnieć w Hollywood i systematycznie awansować w tamtejszej hierarchii zawodowej.
Kompozytorzy Jann Castor i Abel Korzeniowski opowiadają o możliwościach tworzenia muzyki przy użyciu najnowszej elektroniki, gdy komputer odtwarza prawdziwe instrumenty, a jeden człowiek może być całą orkiestrą. O pracy w fabryce snów mówi w dokumencie także Zbigniew Rybczyński (na zdjęciu), reżyser, animator komputerowy i eksperymentator, laureat Oscara za film „Tango” z 1983 roku.
[i]TVP Polonia | 17.25 | SOBOTA