Nasi w Hollywood. Komputerowa magia ekranu

Zrealizowany przez Wiesława Dąbrowskiego dokument pokazuje, że w amerykańskiej mekce filmowców pracuje spore grono twórców z Polski.

Publikacja: 18.03.2010 19:01

Nasi w Hollywood. Komputerowa magia ekranu

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Prężną grupę stanowią kreatorzy cyfrowej rzeczywistości – zarówno w dziedzinie efektów specjalnych, jak i grafiki komputerowej używanej do promocji i reklamy filmów. – Bycie docenionym przez Amerykanów, którzy są w tym najlepsi, jest bardzo fajną sprawą – mówi Tomasz Bagiński, twórca „Katedry” nominowanej w 2003 roku do Oscara.

Maksymilian Naporowski, grafik komputerowy z Sony Pictures, zajmuje się animowaniem głównych bohaterów wirtualnej rzeczywistości, pracował m.in. przy filmie „Ghost Rider”. Przyznaje, że do Hollywood trafił po wielu próbach i pomogła mu w tym praktyka w Kanadzie.

Piotr Karwas, grafik, animator komputerowy i reżyser, opowiada, że studencką wymianę łódzkiej Filmówki z uczelnią niemiecką potraktował jako szansę. I nie zmarnował jej. Zrealizował wówczas swój pierwszy animowany obraz „Maski”, późniejszego laureata wielu prestiżowych nagród, m.in. Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie. To z kolei pozwoliło mu zaistnieć w Hollywood i systematycznie awansować w tamtejszej hierarchii zawodowej.

Kompozytorzy Jann Castor i Abel Korzeniowski opowiadają o możliwościach tworzenia muzyki przy użyciu najnowszej elektroniki, gdy komputer odtwarza prawdziwe instrumenty, a jeden człowiek może być całą orkiestrą. O pracy w fabryce snów mówi w dokumencie także Zbigniew Rybczyński (na zdjęciu), reżyser, animator komputerowy i eksperymentator, laureat Oscara za film „Tango” z 1983 roku.

[i]TVP Polonia | 17.25 | SOBOTA

Prężną grupę stanowią kreatorzy cyfrowej rzeczywistości – zarówno w dziedzinie efektów specjalnych, jak i grafiki komputerowej używanej do promocji i reklamy filmów. – Bycie docenionym przez Amerykanów, którzy są w tym najlepsi, jest bardzo fajną sprawą – mówi Tomasz Bagiński, twórca „Katedry” nominowanej w 2003 roku do Oscara.

Maksymilian Naporowski, grafik komputerowy z Sony Pictures, zajmuje się animowaniem głównych bohaterów wirtualnej rzeczywistości, pracował m.in. przy filmie „Ghost Rider”. Przyznaje, że do Hollywood trafił po wielu próbach i pomogła mu w tym praktyka w Kanadzie.

Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów
Telewizja
Teatr Telewizji: Zgubny pęd za trendami
Telewizja
Polityka czy muzyka: Kombi Łosowskiego i Lombard w TV Republika, Martyniuk w Polsacie, Adams w Dwójce
Telewizja
Nie będzie „Sylwestra Marzeń”. Koniec koszmaru mieszkańców Zakopanego
Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!