Aktualizacja: 23.02.2025 15:41 Publikacja: 23.10.2024 04:41
Peer Gynt, Polski Balet Narodowy
Edward Clug (z lewej) i Kristóf Szabó podczas próby do „Peera Gynta”
Foto: Ewa Krasucka
Tym razem twórcą premiery nie jest dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor. Przygotowuje ją 51-letni choreograf słoweński Edward Clug, który międzynarodowe uznanie zdobył, prowadząc zespół w Mariborze. Od kilkunastu lat pracuje również w teatrach niemal całej Europy.
Jego dwuaktowy spektakl „Peer Gynt” narodził się w 2015 roku w Zurychu. Potem Edward Clug zrealizował go m.in. w Wiedniu, Hanowerze czy Lipsku, wiosną przyszłego roku kolejna premiera odbędzie się w La Scali.
„Idiota” Mieczysława Wajnberga wyreżyserowany przez Krzysztofa Warlikowskiego na ostatnim festiwalu w Salzburgu otrzymał OPER! AWARD jako najlepsze przedstawienie roku.
O tomie opowiadań „Nadzieja” noblisty J.M. Coetzeego w podcaście „Rzecz o książkach” mówi Piotr Gruszczyński, wicedyrektor Nowego Teatru w Warszawie, który wielokrotnie adaptował książki pisarza na scenę z myślą o spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego.
- Świat promujący tezę, że na każdy ból jest lek, ułatwił zadanie koncernom farmaceutycznym. Prawie każdy z nas łyka jakieś prochy – mówi Robert Talarczyk, reżyser spektaklu „Na prochach” w Teatrze Syrena. Premiera 22 lutego. Aktor zagrał w „Zgonie przed weselem".
„Iwona, księżniczką Burgunda” Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże rozpocznie 15 marca Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który ponownie otwiera sezon najważniejszych festiwali.
„Wizyta starszej pani” z Małgorzatą Hajewską-Krzysztofik, Andrzejem Grabowskim, Janem Peszkiem, Cezarym Pazurą i Janem Englertem uzyskała najlepszy wynik premiery Teatru TV od czerwca 2020 r.
W premierze „Peer Gynta” Polskiego Baletu Narodowego wyobraźnia Edwarda Cluga połączyła się z umiejętnościami warszawskich tancerzy.
Operowy debiut reżyserki filmowej Agnieszki Smoczyńskiej, inscenizacja Mariusza Trelińskiego i widowisko w języku kaszubskim to propozycje na sezon 2024–2025.
Nie jest to tylko kukiełka, której nos się wydłuża. Pinokio to bohater zabawny i tragiczny, dla dzieci i dorosłych. Taki też ma być w wielkim widowisku na scenie Opery Narodowej. Premiera już w niedzielę 21 kwietnia.
Od czasów carskich żaden artysta nie miał takiej władzy w Rosji jak teraz Walerij Giergijew Na 70. urodziny otrzymał dyrekcję Teatru Bolszoj w Moskwie. Będzie też nadal kierował Teatrem Maryjskim w Petersburgu.
„Strawiński” – najnowsza premiera Niemieckiego Baletu Państwowego w choreografii Marco Goecke i legendarnej Piny Bausch to niezwykłe wydarzenie.
W tym tygodniu w kinach będzie można obejrzeć filmowy zapis choreografii legendarnego Francuza Maurice’a Béjarta, w tym najsłynniejszy balet XX wieku – „Bolero”
Najnowsza premiera Polskiego Baletu Narodowego uświadamia widzom, że współcześni Holendrzy stali się mistrzami w innej dziedzinie niż malarstwo.
Moskiewski Teatr Bolszoj usunął ze swojego repertuaru balet współczesny o rosyjskim tancerzu Rudolfie Nuriejewie. Powodem było rozszerzenie zakazu „propagandy LGBT”.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas