„Nasz program powstawał w odpowiedzi na kryzys humanitarny na granicy polsko-białoruskiej, rasizm, którego ten kryzys był i jest przejawem, skrajne podziały społeczne i konflikty kulturowe. Wojna w Ukrainie wzmocniła naszą potrzebę marzenia o bardziej równościowym jutrze” – napisali Michał Merczyński, Joanna Pańczak, Dorota Semenowicz, twórcy programy.
W 2021 r. festiwal Malta rozpoczął nowy nurt programowy – Portret Artysty / Artystki. Portretowanym artystą jest w tym roku Luk Perceval – flamandzki reżyser, aktor, od 2019 r. artysta rezydent gandawskiego NTGent.
W Poznaniu po raz pierwszy pokaże w całości „Cały smutek Belgii”, trylogię, w której przygląda się historii Belgii – państwa bez narodu, podzielonego, w którym jak w soczewce skupiają się problemy dzisiejszej Europy, w tym kolonizacyjnej przeszłości, masowej imigracji, wielokulturowości, prawicowego zwrotu.
Punktem wyjścia do pierwszej części „Czarny: Kongo” były dzienniki i wykłady Afroamerykanina Williama Henry’ego Shepparda, który jako misjonarz Kościoła prezbiteriańskiego dotarł w 1890 r. do stolicy królestwa Kuba na terenie Konga. Głośno mówił o terrorze króla Belgów Leopolda II, który z Konga uczynił swoją prywatną własność, i niszczeniu afrykańskiej kultury.
Druga część „Żółty: Rex” nawiązuje do wpływowego faszystowskiego ruchu Rex. Opowiada o kolaboracji Flandrii z nazistami na podstawie sztuki Petera van Kraaija o flamandzkiej rodzinie i jej najbliższym kręgu. To członkowie faszystowskich Czarnych Brygad, Legionu Flamandzkiego, który walczył na froncie wschodnim, oddziału dla dziewcząt Narodowo-Socjalistycznej Młodzieżowej Flandrii, Legionu Walońskiego i SS.