Sprawozdania jeszcze po staremu

Do 20 marca każdy wójt powinien sporządzić i przedstawić do akceptacji zarówno radzie, jak i regionalnej izbie obrachunkowej sprawozdanie z wykonania budżetu za zeszły rok

Publikacja: 01.02.2010 02:30

Sprawozdania jeszcze po staremu

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Zgodnie z treścią art. 199 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]starej ufp [/link]zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia w terminie do 20 marca roku następującego po roku budżetowym sprawozdanie z jego wykonania.

Przedłożyć je należy organowi wykonawczemu (rada, sejmik) właściwej regionalnej izby obrachunkowej.

Dokumenty, które wójt w gminie, a zarząd w powiecie i województwie powinien przedstawić odpowiednio radzie lub sejmikowi, obejmują sprawozdanie roczne z wykonania budżetu tej jednostki zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu gminy (powiatu, województwa) sporządzone w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej.

Radzie (sejmikowi) trzeba ponadto przedstawić informację dotyczącą wykonania planów finansowych samorządowych jednostek organizacyjnych (np. placówek opieki zdrowotnej, instytucji kultury czy zakładów komunalnych).

Tych informacji nie trzeba natomiast przedkładać regionalnym izbom obrachunkowym.

Do przekazywanych sprawozdań dołączyć należy ponadto wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunki dochodów własnych, oraz zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych.

Z powyższego wynika zatem, że za 2009 r. sprawozdania z wykonania budżetu sporządza się na starych zasadach i w dotychczasowych terminach.

[srodtytul]Co zawrzeć w treści[/srodtytul]

Sprawozdanie zawiera głównie dane o wykonaniu planowanych dochodów oraz wydatków.

Należy zatem przedstawić wysokość dochodów z poszczególnych źródeł oraz wskazać przyczyny zmian ich realizacji.

Szczególną uwagę zwrócić należy na wykonanie dochodów z podatków i opłat lokalnych. Ale nie tylko.

W sprawozdaniu należy również uwzględnić poziom planowanych i wykonanych dochodów z innych źródeł podatkowych, m.in. karty podatkowej, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych.

Omówienia wymagają również skutki obniżenia górnych stawek podatków, udzielonych ulg, zwolnień, umorzeń, rozłożeń na raty czy odroczeń terminu płatności.

Sprawozdanie składa się z dwóch części – opisowej i tabelarycznej. W części opisowej należy w sposób szczegółowy omówić przede wszystkim dokonywane w ciągu roku zmiany planu budżetu.

Należy przedstawić również wykonanie głównych źródeł dochodów, jak również opisać wyniki starań pozyskania dochodów z innych źródeł, np. z funduszy celowych.

Pamiętać również trzeba o przedstawieniu działań, jakie podjęła gmina (powiat, województwo), zmierzających do wyegzekwowania należnych jednostce samorządu terytorialnego zaległości w stosunku do budżetu.

W części tej należy również opisać szczegółowo sposób dokonywania wydatków zarówno bieżących, jak i majątkowych. W odniesieniu do wydatków bieżących opisania wymaga w szczególności realizacja planowanych wydatków na wynagrodzenia.

Wskazać również trzeba sposób wykonania wydatków na zaplanowane w budżecie dotacje, udzielane zarówno podmiotom należącym do sektora finansów publicznych (np. innym jednostkom samorządu terytorialnego), jak i podmiotom spoza sektora finansów publicznych.

W tej części wskazać należy przede wszystkim, jakim podmiotom dotacje zostały udzielone, jakie było ich przeznaczenie oraz w jakim trybie nastąpiło ich udzielenie i rozliczenie.

Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, to w części opisowej sprawozdania pokazać trzeba przede wszystkim wykonanie zaplanowanych w budżecie zadań inwestycyjnych.

Część tabelaryczna sprawozdania powinna prezentować natomiast wykonanie budżetu w układzie zgodnym z uchwałą budżetową podjętą na 2009 r.

Warto zamieścić w niej również wskaźnik pokazujący stosunek procentowy wykonania budżetu do jego planu zawartego w uchwale.

[srodtytul]Podstawa do absolutorium[/srodtytul]

Zgodnie z treścią art. 199 ust. 3 starej ufp organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (rada, sejmik) rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu przedłożone mu przez organ wykonawczy (wójta, zarząd) w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku budżetowym, którego sprawozdanie dotyczy.

W terminie tym właściwa rada (sejmik) podejmuje również uchwałę w sprawie absolutorium dla wójta (zarządu) gminy, powiatu czy województwa.

Absolutorium udziela się także w sytuacji, gdy funkcję organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego wykonuje osoba wyznaczona przez prezesa Rady Ministrów.

[ramka][b]Dochody gminy, które należy uwzględnić[/b]

Dochodami gminy są:

- podatki i opłaty

- rekompensaty z tytułu utraconych dochodów w podatkach i opłatach lokalnych

- udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa

- majątkowe (np. ze sprzedaży nieruchomości czy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność)

- dotacje i subwencje

- pozostałe (np. z najmu, dzierżawy, ze świadczonych usług, odsetki od nieterminowych wpłat podatków i opłat, dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej) [/ramka]

Zgodnie z treścią art. 199 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]starej ufp [/link]zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia w terminie do 20 marca roku następującego po roku budżetowym sprawozdanie z jego wykonania.

Przedłożyć je należy organowi wykonawczemu (rada, sejmik) właściwej regionalnej izby obrachunkowej.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Sądy i trybunały
Reforma w sprawie statusu tzw. neosędziów gotowa. Wiemy, jak rząd chce naprawić sądy
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat 800 plus w lutym 2025. Można też składać nowe wnioski