Sąd Najwyższy w wyroku z 15 lutego 2006 r. (II PK 134/05, OSNP 2007/1-2/6) stwierdził, że zatrudnienie w służbie publicznej wyklucza równoczesne wykonywanie działalności gospodarczej, która pozostaje w sprzeczności z obowiązkami pracownika samorządowego. Musi on bowiem unikać wszelkiego rodzaju sytuacji mogących u kogokolwiek wzbudzić uzasadnione podejrzenia co do jego stronniczości lub interesowności przy wykonywaniu urzędowych powinności. SN wyjaśnił także, że wykonywanie prywatnej działalności gospodarczej przez pracownika samorządowego w czasie i miejscu zatrudnienia może wywoływać podejrzenie stronniczości lub interesowności nawet wtedy, gdy dotyczy działalności nieobjętej bezpośrednio jego zakresem czynności pracowniczych.
Katalog zobowiązanych i zwolnionych
Aby umożliwić i ułatwić pracodawcy ocenę dodatkowych zajęć, pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Dotyczy to także doradców i asystentów. Natomiast w myśl ustawy o pracownikach samorządowych oświadczenia takiego nie składają zatrudnieni na podstawie powołania i wyboru, na stanowiskach pomocniczych i obsługi oraz sekretarze.
Z praktyki wynika, że powstają wątpliwości, czy należy domagać się oświadczenia od każdego pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, a także doradcy i asystenta. W piśmiennictwie podkreśla się, że na wymienionych nie ciąży obowiązek składania oświadczenia, jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej. Takie stanowisko należy uznać za uzasadnione, bo ustawa o pracownikach samorządowych wymaga jego złożenia w określonym terminie od dnia podjęcia działalności.
Każda zmiana wymaga zgłoszenia
Ustawa o pracownikach samorządowych nie definiuje pojęcia działalności gospodarczej. Można się posiłkować tą zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Według jej przepisów przez działalność gospodarczą należy rozumieć zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Eksperci prawa pracy przyjmują, że wykładnia zarówno językowa, jak i systemowa ustawy o pracownikach samorządowych skłania do szerokiego rozumienia tego pojęcia. Dlatego ich zdaniem trzeba złożyć oświadczenie o każdej podjętej działalności gospodarczej.
Jeśli pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym prowadzi działalność gospodarczą, to zawiadamiając o tym kierownika jednostki, w której jest zatrudniony, musi określić jej charakter. Chodzi o jej przedmiot. Zwykle składający oświadczenia odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Działalności. Każda zmiana charakteru prowadzonej działalności wymaga złożenia odrębnego oświadczenia.