UOKiK ukarał lubelskie szpitale za zmowę

Dziewięć lubelskich szpitali zawarło porozumienie ograniczające konkurencję. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012

Publikacja: 17.01.2013 09:35

Dziewięć lubelskich szpitali zawarło porozumienie ograniczające konkurencję. Niedozwolona praktyka t

Dziewięć lubelskich szpitali zawarło porozumienie ograniczające konkurencję. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012

Foto: www.sxc.hu

Zgodnie z prawem antymonopolowym szpitale posiadają status przedsiębiorcy, ponieważ prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu odpłatnych usług niepublicznym placówkom służby zdrowia. Dlatego nie mogą zawierać porozumień ograniczających konkurencję.

Prywatne zakłady opieki zdrowotnej mogą realizować świadczenia zdrowotne korzystając z ze sprzętu i kadry publicznych podmiotów - po podpisaniu odpowiedniej umowy lub promesy na podwykonawstwo. Dzięki temu mają możliwość kompleksowego świadczenia usług, co jest warunkiem zawarcia kontraktu z NFZ. Zawierając porozumienie dziewięć lubelskich szpitali liczyło, że NFZ rozwiąże umowy z niepublicznymi placówkami. Miało to spowodować przejęcie przez szpitale środków finansowych z NFZ.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w listopadzie 2011 r. Wykazało ono, że szpitale wspólnie ustaliły wypowiedzenie umów z niepublicznymi placówkami na świadczenie badań specjalistycznych.

Zakazaną praktykę zastosowały: Szpital Kliniczny Nr 1, Szpital Kliniczny Nr 4, Szpital Wojewódzki im. Jana Bożego, Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego, Okręgowy Szpital Kolejowy, Dziecięcy Szpital Kliniczny im. Prof. Antoniego Gębali, Szpital Neuropsychiatryczny, I Szpital Wojskowy z Przychodnią, Samodzielny Publiczny ZOZ Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Prezes UOKiK wydała decyzję stwierdzającą zawarcie niedozwolonego porozumienia, nie nałożyła jednak na jego uczestników kar finansowych. Głównym powodem była specyfika działalności szpitali. Sankcja pieniężna miałaby wpływ na pogorszenie jakości usług świadczonych pacjentom.

Zgodnie z prawem antymonopolowym szpitale posiadają status przedsiębiorcy, ponieważ prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu odpłatnych usług niepublicznym placówkom służby zdrowia. Dlatego nie mogą zawierać porozumień ograniczających konkurencję.

Prywatne zakłady opieki zdrowotnej mogą realizować świadczenia zdrowotne korzystając z ze sprzętu i kadry publicznych podmiotów - po podpisaniu odpowiedniej umowy lub promesy na podwykonawstwo. Dzięki temu mają możliwość kompleksowego świadczenia usług, co jest warunkiem zawarcia kontraktu z NFZ. Zawierając porozumienie dziewięć lubelskich szpitali liczyło, że NFZ rozwiąże umowy z niepublicznymi placówkami. Miało to spowodować przejęcie przez szpitale środków finansowych z NFZ.

Spadki i darowizny
Ta grupa nie musi zgłaszać spadku do urzędu skarbowego
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Nadchodzą duże zmiany w prawie drogowym. Rząd wskrzesza martwe przepisy
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje