§ 2. Obwieszczenie, o którym mowa w § 1, wójt zamieszcza najpóźniej w 30 dniu przed dniem wyborów w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 3. Obowiązek, o którym mowa w § 1, w odniesieniu do obwodów głosowania utworzonych za granicą ciąży na konsulach. Wykonanie tego obowiązku powinno nastąpić najpóźniej w 21 dniu przed dniem wyborów."
Trzeba zwrócić uwagę na eksponowany obowiązek rad gmin przekazywania, mimo publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz podania do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, po jednym egzemplarzu każdej uchwały wojewodzie i komisarzowi wyborczemu, a także publikowania na właściwej stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Brak takiego doręczenia, to sygnał dla komisarza wyborczego do podjęcia działań mających na celu zapewnienie warunków do przeprowadzenia wyborów w danej gminie, o których to czynnościach stanowi art. 17 kodeksu wyborczego:
„Art. 17. § 1. Jeżeli właściwe organy gminy nie wykonują w terminie lub w sposób zgodny z prawem, zadań dotyczących utworzenia obwodów głosowania lub ich zmiany, powołania lub zmian w składach komisji obwodowych, właściwy komisarz wyborczy wzywa te organy do wykonania zadań w sposób zgodny z prawem w wyznaczonym terminie, a w razie bezskutecznego upływu terminu niezwłocznie wykonuje te zadania i powiadamia o tym Państwową Komisję Wyborczą.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli właściwy organ nie dokonał podziału gminy, powiatu lub województwa na okręgi wyborcze w terminie lub w sposób zgodny z prawem".
Ze względu na długość kadencji poszczególnych organów wybieranych w wyborach powszechnych, paradoksalnie, kodeks wyborczy jest ustawą, która nie była jeszcze stosowana w wyborach do Parlamentu Europejskiego, czy w wyborach prezydenckich. Mimo „skończonych" trzech i pół lat, to jeszcze ciągle młoda regulacja. Dlatego właśnie interesującą nas, ze względu na temat artykułu, jej część postanowiłem omówić, a nawet przytoczyć, aby te trudne skąd inąd kwestie stały się jasne.
Zasady techniki prawodawczej
Znowu mamy do czynienia z sytuacją, gdy najciekawszy materiał do analizy legislacyjnej znajduje się nie w uchwałach pierwotnych rad gmin, lecz w ich nowelizacjach. Ponieważ jednak nawet najbardziej zatwardziałym krytykom zdarza się wygłosić pochwałę, ja prezentuję uchwałę Rady Miejskiej w Płońsku, która może stanowić wzór prawie pod każdym względem. Proszę zwrócić szczególną uwagę na tytuł i podstawę prawną elementy, które sprawiają gminnym legislatorom najwięcej problemów.
Jedyna uwaga o charakterze legislacyjnym, jaka się nasuwa, to taka, że adres publikacyjny w podstawie prawnej można by poprawić poprzez użycie zwrotu „z późn. zm." i odnośnika, w którego treści należałoby podać adresy publikacyjne wszystkich zmian, a było ich 13 łącznie z wyrokami Trybunału Konstytucyjnego. Uwaga merytoryczna zaś, to taka, że w § 1 uchwały w tytule trzeciej kolumny tabeli powinno być „Siedziba obwodowej komisji wyborczej". Ewentualny zarzut o braku w uchwale paragrafu nakazującego burmistrzowi miasta Płońsk niezwłoczne przesłanie uchwały właściwemu komisarzowi wyborczemu można odeprzeć wskazaniem na § 2 uchwały nakazujący jej wykonanie burmistrzowi i treść art. 13 § 4 i § 12 kodeksu wyborczego, które wywołują skutki prawne, nawet jeżeli nie zostaną przywołane w uchwale rady. Trzeba tylko mieć nadzieję, że burmistrz przesłał tekst uchwały właściwemu komisarzowi wyborczemu.
Tu jednak kończą się pochwały. Wśród przeanalizowanych do tego artykułu kilkunastu uchwał zmieniających nie znalazłem takiej, którą mógłbym z czystym sumieniem zaprezentować tak jak uchwałę rady miejskiej w Płońsku. Zmiany granic obwodów głosowania, ich numerów i siedzib obwodowych komisji wyborczych mają miejsce w większości w uchwałach pisanych w sposób nierespektujący Zasad techniki prawodawczej (ZTP).
Zmiana siedziby obwodowej komisji wyborczej w P., która w uchwale pierwotnej była opisana w załączniku tabelarycznym w pozycji nr 7 w kolumnie 2 następuje w formie opisowej, zupełnie dezorientującej odbiorcę co do zakresu i miejsca dokonywanej zmiany. Popatrzmy:
ŹLE
„§ 1. W załączniku do uchwały Nr XXXV/307/2012 Rady Miejskiej w P. z dnia 20 grudnia 2012 roku w sprawie podziału Gminy Miasto P. na stałe obwody głosowania oraz ustalenia ich numerów, granic i siedzib obwodowych komisji wyborczych zmienia się siedzibę obwodowej komisji wyborczej dla obwodu głosowania
Nr 7 i wskazuje się jako siedzibę Zespół Szkół Ogólnokształcących, ul. Płocka 56, 09-100 P."
DOBRZE
§ 1. W załączniku do uchwały Nr XXXV/307/2012 Rady Miejskiej w P. z dnia 20 grudnia 2012 roku w sprawie podziału Gminy Miasto P. na stałe obwody głosowania oraz ustalenia ich numerów, granic i siedzib obwodowych komisji wyborczych w poz. nr 7 kol. 2 otrzymuje brzmienie: „Zespół Szkół Ogólnokształcących, ul. Płocka 56, 09-100 P."
Innym sposobem dokonania tej zmiany byłoby nadanie nowego brzmienia całej pozycji i wtedy po wyrazach „poz. 7 otrzymuje brzmienie:" trzeba by wstawić cały wiersz tabeli ze zmienioną treścią w drugiej kolumnie. Obydwie techniki są prawidłowe i stosowane w praktyce tworzenia przepisów powszechnie obowiązujących.
Inny przykład nowelizacji, z której już zupełnie nie wynika na czym polega zmiana i w którym miejscu uchwały zmienianej zachodzi:
ŹLE
„§ 1. W uchwale nr XXIII/173/12 Rady Miejskiej w B. z dnia 16 lipca 2012 r. w sprawie podziału gminy B. na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych wprowadza się następującą zmianę: w załączniku do uchwały, w rubryce obwodu nr 8 wpisuje się: „Ekologiczna"."
DOBRZE
§ 1. W uchwale Nr XXIII/173/12 Rady Miejskiej w B. z dnia 16 lipca 2012 roku w sprawie podziału Gminy B. na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych w poz. nr 8 w kol. 2 po wyrazie „Żukówka" dodaje się wyraz „Ekologiczna".
Proponując powyższe brzmienie § 1 mogę się przynajmniej domyślać, że jest ono prawidłowe, bo równie dobrze mogło chodzić o dodanie wyrazu „Ekologiczna" w kolumnie trzeciej, tam, gdzie jest podany adres obwodowej komisji wyborczej. Dlatego właśnie najbezpieczniej jest dokonywać zmian w tabelach poprzez nadanie nowego brzmienia całemu wierszowi tabeli. Nawet jeżeli treść dwóch kolumn będzie powtórzeniem dotychczasowego brzmienia, to poprzez nowe brzmienie trzeciej kolumny cecha nowelizacji zostaje zachowana. Odbiorca natomiast nie ma problemu ze zidentyfikowaniem miejsca, w którym zmiana nastąpiła, bo mając akt pierwotny, porówna wiersz 8 i z łatwością dostrzeże różnicę.
W obydwu zaprezentowanych wyżej przykładach widać źle pojętą troskę legislatora o ułatwienie zrozumienia przez odbiorcę noweli sensu wprowadzanej nią zmiany. Wyszedł on bowiem z błędnego założenia, że nowela ma być zrozumiała i dająca się stosować wprost, nawet w oderwaniu od aktu pierwotnego, a tak się przecież nie da. Skutki takiego czytania przepisów będą przeważnie negatywne.
To były przykłady pojedynczych zmian w uchwałach dotyczących obwodów głosowania i obwodowych komisji wyborczych. Zdarza się jednak, że zmian tych jest dużo i wówczas najlepiej jest podać w uchwale zmieniającej nowe brzmienie całego załącznika. Tak z powodzeniem mogła uczynić rada gminy D., która jednak w taki sposób wolała opisać zmiany:
ŹLE
„§ 1. Dokonuje się zmiany w załączniku do Uchwały Nr XIX/156/12 Rady Gminy D. z dnia 22 października 2012 roku w sprawie podziału gminy D. na okręgi wyborcze oraz ustalenia ich granic, numerów i liczby radnych wybieranych w każdym okręgu, w sposób następujący: 1/ w okręgu wyborczym nr 12 skreśla się ,,Zdrojówki", a dodaje ,,ul. Zdrojówki" oraz dopisuje ?,,ul. Lawendowa", 2/ do granic okręgu wyborczego nr 15 dodaje się ulice: „Lazurowa" i ,,Krótka"."
Można tu powiedzieć tylko, że tekst jest niejasny, niezrozumiały i napisany językiem potocznym. Do tego w samej uchwale znajduje się „barokowa" podstawa prawna powołująca, na wszelki wypadek, wszystkie możliwe przepisy: ustawy o samorządzie gminnym, kodeksu wyborczego, a nawet ustawy – Przepisy wprowadzające kodeks wyborczy. Tylko po co?
Mówiłem to już nie raz i powtórzę po raz kolejny. Tworząc przepisy zmieniające, trzeba pamiętać zarówno o odbiorcach tych przepisów, jak i o tych, którzy będą opracowywać jednolite teksty uchwał. Obowiązek wydawania jednolitych tekstów aktów prawa miejscowego istnieje bowiem już od 1 stycznia 2012 r., kiedy to został wprowadzony nowelą ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Niestety, obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwał rady gminy są ciągle niezmiernie rzadko wydawane. Może właśnie dlatego, że sami gminni legislatorzy mają problem z ich opracowaniem na podstawie niezgodnych z ZTP uchwał nowelizujących? Czas to zmienić.
podstawa prawna: ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks wyborczy DzU Nr 21, poz. 113 ze zm.
podstawa prawna: ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy DzU nr 21, poz. 112, ze zm.
podstawa prawna: ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych DzU z 2011 r. nr 197, poz. 1172, ze zm.
podstawa prawna: rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej" DzU nr 100, poz. 908
Mariusz Lachowski, Naczelnik Wydziału Tekstów Jednolitych i Analiz Techniki Prawodawczej Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu
Bieżący rok i rok przyszły będą latami świętowania przez Polaków demokracji w jej najczystszej formie. Żadna bowiem z instytucji demokratycznego państwa prawa, prócz wyborów i referendum, nie daje obywatelom możliwości jednocześnie indywidualnego i zbiorowego wypowiedzenia się w sprawach ustrojowych, dla funkcjonowania państwa i dla całego społeczeństwa najważniejszych. Zupełnie inną kwestią jest to, jak społeczeństwo korzysta z tej możliwości, czego obrazem jest budząca zawsze ogromne emocje frekwencja w wyborach obywateli posiadających czynne prawo wyborcze. Na organach stanowiących samorządu terytorialnego spoczywa natomiast obowiązek przygotowania gmin i stworzenia warunków do niczym niezakłóconego przeprowadzenia wyborów.