Jak stosować RODO do transmisji on-line

Ministerstwo Cyfryzacji doradza, jak stosować nowe przepisy o ochronie danych osobowych do transmisji online posiedzeń rad czy zamieszczania informacji na stronach internetowych.

Publikacja: 06.02.2019 19:26

Jak stosować RODO do transmisji on-line

Foto: Adobe Stock

Przewodnik po RODO dla administracji to efekt pracy grupy roboczej ds. ochrony danych osobowych powołanej w Ministerstwie Cyfryzacji.

Czytaj także: Przewodnik po RODO dla administracji - odpowiedzi na konkretne pytania urzędników

– Prezentujemy poradnik adresowany do administracji, który powstał w wyniku pracy praktyków, którzy zajmują się ochroną danych osobowych w urzędach i obsługiwaniem obywateli – mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – To materiał oparty na ich doświadczeniach i problemach, które wynikają z codziennej pracy. Staramy się tego typu opracowaniami wyjaśniać najważniejsze kwestie. Są tutaj precyzyjne odpowiedzi na 27 najczęściej zadawanych pytań. Liczymy, że ten materiał okaże się bardzo pomocny w pracy urzędników – dodaje.

Jedno z ciekawszych wyjaśnień dotyczy publikacji online przebiegu posiedzeń rad gmin, rad powiatów oraz sejmików województw, które są obowiązkowe ze względu na zapewnienie transparentności życia publicznego. Znaczącym problemem może być treść wypowiedzi osób składających skargi rozpatrywane na posiedzeniach rady. Niejednokrotnie w czasie swoich wypowiedzi podają one informacje wrażliwe o sytuacji finansowej, rodzinnej czy przestępstwach popełnionych czy tylko domniemanych członków tej lokalnej wspólnoty.

Ze stanowiska Ministerstwa Cyfryzacji wynika, że samorządy powinny rozdzielić publikację tych relacji na dwie kategorie. Pierwsza to relacja na żywo online. Wtedy nie sposób cenzurować wypowiedzi czy wycinać fragmentów zawierających wrażliwe dane osobowe. Co innego, gdy zapis wideo z posiedzenia rady został umieszczony na stronie internetowej urzędu. Wówczas już wskazana jest weryfikacja zawartych tam treści, jednak tylko w zakresie, w jakim udostępnienie określonych informacji naruszałoby prywatność osoby fizycznej, np. gdyby wiązało się z ujawnieniem szczególnych kategorii danych osobowych.

Resort podkreśla też, że nie trzeba będzie zbierać zgody na przetwarzanie danych osobowych od uczestników posiedzenia rady czy sejmiku. Wystarczy ogólnodostępna informacja, że posiedzenie jest rejestrowane.

Aby uniknąć obowiązków wynikających z RODO w stosunku do osób, których wizerunek jest publikowany wraz z relacją z wydarzenia, np. kulturalnego, resort radzi, aby korzystać z prawa prasowego. Oznacza to, że najlepiej gdyby urzędy zarejestrowały swoje strony jako tytuły prasowe wyłączone spod RODO.

Sądy i trybunały
Reforma w sprawie statusu tzw. neosędziów gotowa. Wiemy, jak rząd chce naprawić sądy
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat 800 plus w lutym 2025. Można też składać nowe wnioski