Przewodnik po RODO dla administracji to efekt pracy grupy roboczej ds. ochrony danych osobowych powołanej w Ministerstwie Cyfryzacji.
Czytaj także: Przewodnik po RODO dla administracji - odpowiedzi na konkretne pytania urzędników
– Prezentujemy poradnik adresowany do administracji, który powstał w wyniku pracy praktyków, którzy zajmują się ochroną danych osobowych w urzędach i obsługiwaniem obywateli – mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – To materiał oparty na ich doświadczeniach i problemach, które wynikają z codziennej pracy. Staramy się tego typu opracowaniami wyjaśniać najważniejsze kwestie. Są tutaj precyzyjne odpowiedzi na 27 najczęściej zadawanych pytań. Liczymy, że ten materiał okaże się bardzo pomocny w pracy urzędników – dodaje.
Jedno z ciekawszych wyjaśnień dotyczy publikacji online przebiegu posiedzeń rad gmin, rad powiatów oraz sejmików województw, które są obowiązkowe ze względu na zapewnienie transparentności życia publicznego. Znaczącym problemem może być treść wypowiedzi osób składających skargi rozpatrywane na posiedzeniach rady. Niejednokrotnie w czasie swoich wypowiedzi podają one informacje wrażliwe o sytuacji finansowej, rodzinnej czy przestępstwach popełnionych czy tylko domniemanych członków tej lokalnej wspólnoty.
Ze stanowiska Ministerstwa Cyfryzacji wynika, że samorządy powinny rozdzielić publikację tych relacji na dwie kategorie. Pierwsza to relacja na żywo online. Wtedy nie sposób cenzurować wypowiedzi czy wycinać fragmentów zawierających wrażliwe dane osobowe. Co innego, gdy zapis wideo z posiedzenia rady został umieszczony na stronie internetowej urzędu. Wówczas już wskazana jest weryfikacja zawartych tam treści, jednak tylko w zakresie, w jakim udostępnienie określonych informacji naruszałoby prywatność osoby fizycznej, np. gdyby wiązało się z ujawnieniem szczególnych kategorii danych osobowych.