Reklama

Zasady i organizacja pracy prokuratorów to informacja publiczna

Obywatel ma prawo poznać zasady, na jakich prokurator przydziela podwładnym sprawy do prowadzenia.

Publikacja: 27.01.2023 19:42

Zasady i organizacja pracy prokuratorów to informacja publiczna

Foto: Fotorzepa / Kuba Kamiński

O podanie faktycznej liczby wykonujących obowiązki służbowe prokuratorów w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Ochota, kryteriów przydziału spraw oraz faktycznym obciążeniu prokuratorów obowiązkami i zasadach wyznaczenia ich do udziału w rozprawach, zwrócił się do szefa tej jednostki jeden z prokuratorów w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Było to jeszcze w lutym 2020 r.

Wnioskodawca chciał wiedzieć, jak kierownictwo prokuratury z Ochoty realizowało obowiązek zapewnienia równomiernego obciążenia obowiązkami służbowymi, uwzględniając specjalizacje prokuratorów. Wynika to z art. 37 art. 2 prawa o prokuraturze. Prokuratorzy okręgowi prowadzą wykazy służbowe z danymi o każdym prokuratorze i tym, jakie odbył specjalistyczne szkolenia. Powinno więc mu się przydzielać sprawy, w których jest specjalistą, a nie tylko według kolejności wpływu. Zasada z regulaminu urzędowania prokuratury stanowi, że autor aktu oskarżenia winien sam obsadzić sprawę w sądzie. Wnioskodawca pytał, czy jest przestrzegana.

Czytaj więcej

Od piątku w prokuraturze wprowadzono nowe stanowisko

Szef PR Warszawa-Ochota nie odpowiedział na żadne z zadanych pytań i sporządził w postaci papierowej decyzję o odmowie dostępu do informacji publicznej. Wskazał, że wszystkie pytania dotyczą informacji przetworzonej. Następnie skan papierowej decyzji wysłał na adres e-mail wnioskodawcy – i tu powstał problem proceduralny. Skarżący wskazał bowiem, że przesłanie skanu decyzji narusza przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i nie stanowi skutecznego i terminowego załatwienia sprawy przez organ.

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ponieważ wnioskodawca zarzucił szefowi PR Warszawa-Ochota bezczynność organu.  

Reklama
Reklama

Sąd przyznał rację skarżącemu i stwierdził, że adres e-mail może być wykorzystywany, gdy organ przekazuje żądane informacje. Natomiast, gdy organ odmawia dostępu do informacji publicznej, powinien decyzję doręczyć zgodnie z art. 109 k.p.a., który w dacie doręczenia nie przewidywał możliwości wysyłania skanów na adres e-mail.

Z wyroku wynika, że wadliwe doręczenie decyzji nie wprowadza jej do obrotu prawnego, organ więc pozostaje w stanie bezczynności. Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: II SAB/Wa 383/22

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama