Łukasz Warzecha: „Wyborcza” zdemaskowała straszną praktykę tak zwanych patriotów

Publicysta "Faktu" Łukasz Warzecha polemizuje z tekstem opublikowanym na łamach "Gazety Wyborczej", w którym opisano "marszowy biznes narodowy"

Publikacja: 29.10.2012 15:09

Łukasz Warzecha: „Wyborcza” zdemaskowała straszną praktykę tak zwanych patriotów

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

W dzisiejszej "Gazecie Wyborczej" czytamy:

Bluzy, koszulki i smycze. Zorganizowane wyjazdy do Warszawy, płyty i gazety, miejsce przy stoliku z gościem honorowym na balu Noc Wolności (np. z Rafałem Ziemkiewiczem) i nieco tańsze przy stoliku zwykłym. Oto biznesowa strona Marszu Niepodległości.

Warzecha komentuje tekst na swoim blogu w salonie24.pl:

„Wyborcza" zdemaskowała straszną praktykę tak zwanych patriotów, w rzeczywistości będących przecież zwykłymi faszystami. W tekście „Marszowy biznes narodowy" opisała, jak to przy okazji przygotowań do Marszu Niepodległości handluje się różnymi „artykułami patriotycznymi" – kubkami czy koszulkami. Przy okazji do jednego worka z marszem wrzuciła Noc Niepodległości – bal, urządzany w przeddzień święta, organizowany przez całkiem inną strukturę całkowicie obok marszu. Ale nic to – takie detale tych, którym nie jest wszystko jedno, nie obchodzą.

Tekst pisany jest specyficznym językiem, który redaktorzy „GW" mają opanowany do perfekcji. To język podawania informacji w taki sposób, żeby czytelnika natychmiast odpowiednio do nich nastawić. Zestawienie słowa „patriotyczny" z informacjami o gadżetach do kupienia wybrzmiewa w ironicznym tonie, choć formalnie, rzecz jasna, nie ma się do czego przyczepić.

I zastanawia się:

Warto zatem spytać – cóż redaktorzy „GW" dostrzegają w tej sprawie niestosownego czy nienormalnego? Czy „GW" sugeruje, że skoro marsz ma być uczczeniem dnia polskiej niepodległości, to wszelkie gadżety powinny być rozdawane bezpłatnie? (...) A może dziennikarze „Gazety" zapomnieli, że oba wydarzenia (których nie rozróżniają), czyli Marsz Niepodległości i Noc Niepodległości, są organizowane bez grosza z publicznych pieniędzy i muszą na siebie zarobić.

Warzecha podsumowuje:

Swoją drogą zaś próbuję sobie przypomnieć te niezliczone teksty w „Wyborczej", w których jej publicyści potępiali Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego za to, że trudniło się wyszynkiem i na nim zarabiało. To był dopiero biznes, przy którym skromna sprzedaż narodowych gadżetów się wstydliwie chowa.

W dzisiejszej "Gazecie Wyborczej" czytamy:

Bluzy, koszulki i smycze. Zorganizowane wyjazdy do Warszawy, płyty i gazety, miejsce przy stoliku z gościem honorowym na balu Noc Wolności (np. z Rafałem Ziemkiewiczem) i nieco tańsze przy stoliku zwykłym. Oto biznesowa strona Marszu Niepodległości.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Publicystyka
Roman Kuźniar: 100 dni Donalda Trumpa – imperializm bez misji
Publicystyka
Weekend straconych szans – PiS przejmuje inicjatywę w kampanii prezydenckiej?
felietony
Marek A. Cichocki: Upadek Klausa Schwaba z Davos odkrywa prawdę o zachodnim liberalizmie
Publicystyka
Koniec kampanii wyborczej na kółkach? Dlaczego autobusy stoją w tym roku w garażach
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
analizy
Jędrzej Bielecki: Radosław Sikorski nie ma już złudzeń w sprawie Donalda Trumpa