Wódka Stolicznaja zmienia nazwę. Walczy z antyrosyjskim bojkotem

Producent wódki „Stolichnaya” (Stolicznaja) ogłosił rebranding. Założyciel marki w ten sposób protestuje przeciwko reżimowi Putina i rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Publikacja: 07.03.2022 09:08

Wódka Stolicznaja zmienia nazwę. Walczy z antyrosyjskim bojkotem

Foto: Bloomberg

Wódka, dotąd reklamowana jako rosyjska, będzie teraz sprzedawana pod marką „Stoli”, podała firma w oświadczeniu. Po inwazji Rosji na Ukrainę marka Stolicznaja zaczęła znikać z półek sklepów na całym świecie, mimo, że nie jest produkowana w Rosji – informuje CNN.

Założycielem Stoli Group jest urodzony w Rosji miliarder Jurij Szefler, został przymusowo emigrował z tego kraju w 2000 roku z powodu sprzeciwu wobec polityki Władimira Putina. Wódka Stolicznaja sprzedawana była jako rosyjska wódka, ale zakłady produkcyjne znajdują się na Łotwie. Stoli Group jest jednostką należącą do SPI Group z siedzibą w Luksemburgu.

Kilka dni temu Stli Group poinformowała, że nie używa i nie będzie używać żadnych składników pochodzących z Rosji do produkcji swojej wódki.

Urzędnicy w Stanach Zjednoczonych wezwali sklepy monopolowe do usunięcia z półek produktów rosyjskich lub rosyjskich marek – co w większości przypadków oznacza wódkę – informuje CNN. Niektórzy właściciele barów na znak protestu wylewali nawet wódkę Stoli.

Te bojkoty i protesty raczej nie będą miały większego wpływu na Rosję. Według Distilled Spirits Council (DISCUS), krajowej organizacji handlowej reprezentującej producentów napojów spirytusowych, rosyjska wódka stanowi bardzo mały procent około 7 mld dolarów rocznej sprzedaży wódki w USA.

W Stanach Zjednoczonych mniej niż 1 procent spożywanej wódki jest produkowane w Rosji. Według danych IWSR Drinks Market Analysis, globalnej firmy śledzącej sprzedaż alkoholu, ponad połowa wszystkich spożywanych w kraju wódek jest wytwarzana w Stanach Zjednoczonych – pisze CNN.

Czytaj więcej

Sklepy usuwają towary rosyjskie i białoruskie
Przemysł spożywczy
Starbucks radykalnie zmienia zasady. Będzie nowy kodeks postępowania dla gości
Przemysł spożywczy
Do syndyka zgłosiło się już 400 wierzycieli Manufaktury. Będzie więcej
Przemysł spożywczy
Producenci mięsa pod presją kosztów. Szansą rynki zagraniczne
Przemysł spożywczy
Foie gras i łosoś zdominowały francuskie święta
Przemysł spożywczy
Piwo z Polski i innych krajów Unii Europejskiej wlewa się do Rosji