Aktualizacja: 19.05.2015 14:13 Publikacja: 19.05.2015 13:24
Foto: Fotorzepa, Michał Walczak
163,2 mln euro, wobec 151,4 mln euro rok wcześniej, wyniósł eksport naszych mocnych trunków w ubiegłym roku – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA). Ich udział w łącznym eksporcie używek wyniósł 48 proc. W porównaniu do 2013 r. był o 1 pkt. proc. wyższy.
Ekspansji zagranicznej polskiej czystej nie zaszkodził nawet kryzys wywołany podwyżką akcyzy o 15 proc. od 1 stycznia 2014 r. W ubiegłym roku jej produkcja spadła w naszym kraju o 24 proc. – podaje GUS.
Olej roślinny produkowany przez białoruską państwową firmę nie przejedzie już tranzytem przez Litwę. Dziennikarze z Litwy, Ukrainy i Białorusi ustalili, że powstaje on z rzepaku skradzionego Ukrainie. Litewskie koleje wstrzymały więc transporty i wszczęły śledztwo.
Roślinne zamienniki są zdecydowanie w odwrocie, mięso i wędliny odrabiają straty. Tylko w ostatnim roku Polacy wydali na nie 34 mld zł, czyli o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Francja wprowadza obowiązek informowania konsumentów w lokalach gastronomicznych o pochodzeniu mięsa podawanego w potrawach. To samo dotyczy sklepów. Przewiduje to dekret premiera Francois Bayrou.
Tylko 4 proc. Polaków zupełnie nie kupuje produktów mięsnych, choć jednocześnie już 39 proc. ogranicza takie zakupy - wynika z badania zleconego przez branżę mięsną.
Rosyjski Związek Producentów Mleka alarmuje, że na rynku gwałtownie rośnie ilość podrabianego nabiału, głównie mleka i serów. Zamiast z samego mleka są one robione z dodatkiem tłuszczów roślinnych, a nawet wieprzowych i wołowych.
Grupa Maspex podpisała umowę przejęcia producenta wódek CEDC, znanego z marek Żubrówka czy Soplica. Wartości transakcji to 3,9 mld zł.
Rynek spirytualiów kurczy się coraz bardziej. W 2015 roku popyt wzrośnie jedynie na whisky.
Rok 2016 też nie przyniesie ożywienia. Lider rynku, CEDC, nie zamierza jednak zwalniać tempa.
Do końca 2015 r. flagowa marka CEDC ma awansować na trzecie miejsce wśród wódek o największej sprzedaży na świecie. Przyczynią się do tego głównie polscy konsumenci.
Komisja Nadzoru Finansowego obniżyła karę dla CEDC do 700 tys. zł. Wcześniej ten producent wódki miał zapłacić o 100 tys. zł więcej.
W 2014 roku sprzedaż Żytniówki urosła o 63 proc. To najlepszy wynik na globalnym rynku wódki. W rankingu popularności awansowała także Żubrówka.
Sprzedaż czystej nadal spada. Szanse, że do budżetu trafi w 2015 roku 7,25 mld zł akcyzy od mocnych trunków, są więc niewielkie – ostrzega branża.
O 18 proc., do 46,8 mln litrów zwiększyła się w 2014 roku sprzedaż marki należącej do CEDC. To największy wzrost spośród najpopularniejszych wódek na świecie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas