Reklama
Rozwiń

Nowe ramy prawne na rynku kryptowalut i rozporządzenie MiCAR. Co zmieni się 30 grudnia 2024 roku?

Dzień 30 grudnia 2024 r. to moment przełomowy, oznaczający wejście w nowe ramy prawne na rynku kryptoaktywów. Pełne stosowanie unijnego rozporządzenia MiCAR budzi obawy, bo w Polsce do dziś nie uchwalono ustawy wykonującej ten akt.

Publikacja: 26.12.2024 16:14

Nowe ramy prawne na rynku kryptowalut i rozporządzenie MiCAR. Co zmieni się 30 grudnia 2024 roku?

Foto: Adobe Stock

Wreszcie możemy powiedzieć, że rozporządzenie MiCAR (Markets in Crypto-Assets Regulation) jest w pełni stosowane w UE. Wreszcie rynek kryptoaktywów doczekał się regulacji wspierającej innowacje, uczciwą konkurencję, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony uczestników tego rynku (posiadaczy, inwestorów, użytkowników). I choć nikt nikomu nie zagwarantuje sukcesu finansowego na rynku kryptoaktywów, to jednak wszystkim powinno być lżej, gdy wiedzą, że prawo zabezpiecza słuszne interesy uczestników tego rynku.

Czytaj więcej

Wielki dzień dla rynku kryptoaktywów? Zaczynamy stosować przepisy dotyczące tokenów

Kryptoaktywa. Regulacja rynku: nie wszystko poszło zgodnie z planem

W tym miejscu należy przerwać piękną opowieść o nowym, sprawiedliwym i ułożonym świecie regulacyjnym. Nie wszystko poszło zgodnie z planem, wręcz można powiedzieć wszystko poszło tak, jak mogło pójść bez planu. Aby domknąć niejako nowe ramy prawne na rynku kryptoaktywów, państwa członkowskie na szczególne zaproszenie prawodawcy unijnego miały obowiązek uchwalić wewnętrzne akty prawne wykonujące MiCAR w niektórych, istotnych z perspektywy krajowej aspektach.

Czy Polska udźwignęła ten ciężar? Otóż nie, ponieważ do dziś polskiej ustawy wykonującej MiCAR nie ma. A w ustawie tej powinno znaleźć się jednoznaczne rozstrzygnięcie, na jakich zasadach i jak długo przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie kryptoaktywów przed 30 grudnia 2024 r. mogą działać na dotychczasowych, krajowych zasadach („system przejściowy”).

MiCAR i kryptoaktywa. Dlaczego w Polsce dotąd nie uchwalono ustawy

Zanim przejdę do omówienia zaniechania legislacyjnego po stronie Polski, warto zajrzeć do kalendarza i wskazać kilka istotnych dat. MiCAR zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE 9 czerwca 2023 r. Już 20 dni później, tj. 29 czerwca 2024 r., nastąpiło wejście w życie tego aktu prawnego oraz rozpoczęło się jego (pierwsze) częściowe stosowanie. Kolejna transza przepisów stosowana była od 30 czerwca 2024 r., a ostatnia zacznie być stosowana już 30 grudnia tego samego roku. Do 30 czerwca 2024 r. państwa członkowskie miały obowiązek powiadomić Komisję Europejską i ESMA o tym, czy skorzystały z możliwości skrócenia albo wyłączenia obowiązywania systemu przejściowego (art. 143 ust. 3 MiCAR).

Czytaj więcej

Kryptowaluty: kto pomoże, kiedy stracimy pieniądze?

Kryptoaktywa. Prawodawcy krajowi mieli sporo czasu na wdrożenie

No właśnie, „czy skorzystały” (ang. „whether they have exercised”), a nie czy skorzystają w przyszłości. I tu pojawia się problem, ponieważ prawodawcy krajowi mieli całkiem sporo czasu, aby zatroszczyć się o przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie kryptoaktywów i dać im trochę pewności, o którą przecież zabiegał prawodawca unijny przyjmując MiCAR. Ta pewność powinna przybrać postać uchwalonego aktu prawnego, ponieważ w ten sposób swą wolę wyraża władza ustawodawcza, mająca, jak na władzę przystało, możliwość ingerowania w sferę praw i wolności.

Kryptoaktywa. Polska deklaracja pasuje do kina akcji, a nie do polityki legislacyjnej

Deklaracje reprezentantów Polski na arenie międzynarodowej są mile widziane, aczkolwiek niewystarczające. W tym kontekście z niemałym zaskoczeniem można przyjąć wiadomość, że Polska, w wyznaczonym terminie, powiadomiła Komisję Europejską i ESMA, o tym, że… zamierza skorzystać z możliwości skrócenia systemu przejściowego. Takie plany państwa członkowskiego, na pół roku przed rozpoczęciem pełnego stosowania MiCAR, w tym unijnego systemu przejściowego, mogłyby się przyjąć w kinie akcji, lecz nie w polityce legislacyjnej ingerującej w życie gospodarcze. Tu dominować powinny choćby zasady ochrony zaufania do państwa oraz pewności prawa.

Czytaj więcej

Masz kryptowaluty? Zamrożą ci majątek. Kontrowersyjny projekt przepisów

Kryptoaktywa: wartości, które zostały zapomniane. Co wynika z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego?

Biznes działa szybko w odpowiedzi na szybko zmieniające się potrzeby. Tak samo szybko zmienia się prawo, a wraz z nim oczekiwania nadzorcze. Nie jest to jednak tylko historia złego, na szybko tworzonego prawa. Jest to także historia polityki legislacyjnej, w ramach której zasady konstytucyjne oraz zasady ogólne prawa UE nie zajmują należnego im miejsca.

A mowa o zasadzie lojalności państwa względem jednostek, wywodzonej z art. 2 Konstytucji RP (zob. choćby wyr. TK z 20 grudnia 1999 r., K 4/99 oraz z 19 listopada 2008 r., Kp 2/08). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem TK, zasada ta wyraża się w takim stanowieniu prawa (jego stosowaniu również), aby nie stawało się ono pułapką dla obywatela, aby przyjmowane przez ustawodawcę unormowania nie zaskakiwały ich adresatów. Adresaci nowych unormowań „powinni mieć czas na dostosowanie się do zmienionych regulacji i spokojne podjęcie decyzji co do dalszego postępowania” (wyr. TK z 7 lutego 2001 r., K 27/00).

Również z perspektywy unijnej obywatele mają prawo oczekiwać czegoś więcej, niż to, co zaprezentowano w przypadku polskiego podejścia MiCAR. Zasada pewności prawa jest jednym z fundamentów UE (zob. chociażby wyr. TS z 13 lutego 1996 r. w sprawie C-143/93 Gebroeders van Es Douane Agenten BV przeciwko Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen).

Kryptoaktywa. Co dla adresatów MiCAR oznacza bierność prawodawcy krajowego?

Od nieco bardziej praktycznej strony, można się zastanawiać, co dla adresatów MiCAR oznacza bierność prawodawcy krajowego. To zagadnienie do łatwych nie należy, ponieważ wymaga uwzględnienia szerszego kontekstu, przepisów prawa UE, wskazanych wyżej zasad oraz innych niewymienionych zasad ogólnych prawa UE, jak chociażby zasady pierwszeństwa (nadrzędności) prawa UE. Żeby ta układanka miała postać spójnej całości, trzeba przyjąć założenie, że prawodawca unijny respektuje te zasady, a prawodawca krajowy respektuje granice swoich kompetencji oraz zasady konstytucyjne.

30 grudnia 2024 r., przy jednoczesnym braku ustawy krajowej wyłączającej lub skracającej system przejściowy, określone podmioty stają się beneficjentami MiCAR w zakresie możliwości kontynuowania działalności na dotychczasowych, krajowych zasadach aż do 1 lipca 2026 r.

W ten sposób można dojść do interesującej konkluzji, że 30 grudnia 2024 r., przy jednoczesnym braku ustawy krajowej wyłączającej lub skracającej system przejściowy, określone podmioty stają się beneficjentami MiCAR w zakresie możliwości kontynuowania działalności na dotychczasowych, krajowych zasadach aż do 1 lipca 2026 r. Z tym bowiem dniem nabywają oni uprawnienie, którego źródłem jest bezpośrednio skuteczne i bezpośrednio stosowane rozporządzenie unijne. Od tego dnia prawodawca krajowy bezpowrotnie utracił możliwość ingerowania w zakres tego uprawnienia, ponieważ, krótko mówiąc, spóźnił się, a na takich spóźnialskich pociąg nie czeka. Nie czeka, ponieważ byłoby to nieakceptowalne z perspektywy pilnych pasażerów, szczęśliwych z powodu otrzymania miejsc w pierwszej klasie, dzięki uprzejmości prawodawcy unijnego.

Może się jednak okazać, że spóźnialski prawodawca krajowy zaciągnie hamulec ręczny ze szkodą dla wartości, zasad i pasażerów (uczestników rynku kryptoaktywów). Lekcje powinny zostać wyciągnięte, ale żeby do tego doszło, trzeba wziąć na siebie odpowiedzialność w imię szacunku dla nadrzędnych wartości i podmiotów, którym zmienia się warunki życia i prowadzenia działalności gospodarczej.

adw. dr A. Rycerski, Uniwersytet SWPS, arycerski.pl

Wreszcie możemy powiedzieć, że rozporządzenie MiCAR (Markets in Crypto-Assets Regulation) jest w pełni stosowane w UE. Wreszcie rynek kryptoaktywów doczekał się regulacji wspierającej innowacje, uczciwą konkurencję, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony uczestników tego rynku (posiadaczy, inwestorów, użytkowników). I choć nikt nikomu nie zagwarantuje sukcesu finansowego na rynku kryptoaktywów, to jednak wszystkim powinno być lżej, gdy wiedzą, że prawo zabezpiecza słuszne interesy uczestników tego rynku.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla tysięcy właścicieli gruntów ze słupami
Podatki
Podział mieszkania ze spadku. Czy można uniknąć podatku?
Prawo karne
„Matka Boska Kermitowska” obraża uczucia religijne? Jest wyrok sądu
Prawo w Polsce
Ile zapłacimy za abonament RTV w 2025? Oto stawki od 1 stycznia i lista zwolnionych z opłaty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Podatki
Ulga podatkowa dla pracujących seniorów. Czym jest i kto może z niej skorzystać?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku