Wielki dzień dla rynku kryptoaktywów? Zaczynamy stosować przepisy dotyczące tokenów

Doczekaliśmy się unijnych regulacji w zakresie publicznego oferowania oraz ubiegania się o dopuszczenie do obrotu tokenów powiązanych z aktywami oraz tokenów będących e-pieniądzem.

Publikacja: 30.06.2024 17:45

Wielki dzień dla rynku kryptoaktywów? Zaczynamy stosować przepisy dotyczące tokenów

Foto: Adobe Stock

Choć na pełne stosowanie MiCAR (Markets in Crypto-Assets Regulation) przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać (nastąpi to 30 grudnia 2024 r.), to właśnie na niedzielę 30 czerwca 2024 r. przypada rozpoczęcie częściowego stosowania tego rozporządzenia i to w dość istotnym jego obszarze. Możemy więc śmiało i z niemałą satysfakcją powiedzieć, że doczekaliśmy się unijnych regulacji w zakresie publicznego oferowania oraz ubiegania się o dopuszczenie do obrotu tokenów powiązanych z aktywami oraz tokenów będących e-pieniądzem.

Czytaj więcej

Kryptowaluty: kto pomoże, kiedy stracimy pieniądze?

Kryptoaktywa. Problem ich kwalifikacji i wyłączeń spod MiCAR

Co do zalet i wad MiCAR zdania są podzielone, a intensywność debaty na temat skutków tego aktu prawnego w przyszłości na pewno nie przygaśnie. Niemniej jednak czas na przyzwyczajanie się do nowego porządku prawnego bezpowrotnie minął i jesteśmy już w miejscu, w którym teoria zaczyna być konfrontowana z praktyką. To nie będzie łatwe zadanie, co pokazują liczne opracowania, w tym dokumenty ESMA (European Securities Markets Authority), chociażby w zakresie kwalifikacji kryptoaktywów i wyłączeń spod MiCAR.

Kryptoaktywa: co powinno wzbudzać naszą czujność?

Ktoś może zapytać „ale jaki jest problem z kwalifikacją kryptoaktywów?”. Racja, na dużym poziomie ogólności, który dotychczas mógł być akceptowalny, nie mieliśmy z tym większego problemu. Teraz jednak musimy posługiwać się regułami i definicjami wyznaczonymi przez prawodawcę unijnego i zestawić pojęcia prawne z praktyką, która - zwłaszcza w obszarze kryptoaktywów - rozwija się bardzo dynamicznie i kreatywnie. Od teraz istotne znaczenie ma bowiem to, czy kryptoaktywo jest jednocześnie… instrumentem finansowym. Niektóre kryptoaktywa rzeczywiście przyznają prawa zbliżone do tych, które są tradycyjnie kojarzone z papierem wartościowym i to powinno wzbudzać naszą czujność. Musimy sobie wyobrazić, że cały ten zbiór zróżnicowanych instrumentów finansowych trzeba skonfrontować z bardzo zróżnicowanym zbiorem kryptoaktywów.

Podobnie jest z włączeniami spod MiCAR. Otóż ogólnie powiemy, że tego aktu prawnego do NFT nie stosujemy. Ale co zrobimy z „NFT” dzielonym na frakcje, z których żadna nie ma „wystarczająco” wyróżniającego się charakteru i w ten sposób reprezentuje samodzielne cyfrowe aktywo wydane seryjnie, a zatem jest „fungible”, a nie „non-fungible”? Można stawiać kolejne pytania, jak bardzo wyróżniające muszą to być cechy i… komu przyjdzie to oceniać.

Kryptoaktywa a MiCAR – gdzie dwóch prawników, tam trzy opinie

Wszystkie powyższe okoliczności mają kluczowe znaczenie, ponieważ uznanie kryptoaktywa za instrument finansowy albo NFT wyłącza te walory z zakresu zastosowania MiCAR. W przypadku instrumentów finansowych dzieje się tak ze względu na konkurencyjne i mocno rozbudowane regulacje dotyczące rynku kryptoaktywów (MiFID II, MAR itd.). Chcąc zatem wykorzystać kryptoaktywa w swojej działalności lub chcąc świadczyć usługi w zakresie kryptoaktywów musimy doskonale wiedzieć z czym dokładnie mamy do czynienia. I teraz przechodzimy do najciekawszego, a mianowicie prawodawca, wśród wymogów prawnych dla oferty publicznej oraz ubiegania się o dopuszczenie do obrotu tokenów powiązanych z aktywami, wprost wskazał przedłożenie właściwemu organowi opinii prawnej stwierdzającej, że takie tokeny nie kwalifikują się jako kryptoaktywa wyłączone z zakresu stosowania MiCAR oraz że nie są tokenami będącym e-pieniądzem. To wszystko sprawia, że naturalnie na myśl przychodzi powiedzenie „gdzie dwóch prawników, tam trzy opinie”. Bardzo często bowiem zdania są podzielone w zakresie fundamentalnych i wydawałoby się jasnych instytucji prawnych, a co dopiero w zakresie kwalifikacji kryptoaktywów.

Czytaj więcej

Ministerstwo Finansów: Projekt o kryptowalutach zostanie poprawiony

Kryptoaktywa i niejasności pojęciowe

Problemy, na jakie możemy trafić bardzo dobitnie podkreśla również ESMA w swoim projekcie wytycznych w zakresie kryteriów kwalifikacji kryptoaktywów jako instrumentów finansowych, wskazując, że na poziomie unijnym mamy sporo niejasności w zakresie innych, niezbędnych i podstawowych pojęć takich jak: „class”, „securities”, „negotiability”, „asset”, czy nawet „capital market”. Póki co pozostaje nam uważnie analizować tekst prawny, śledzić praktykę i poczynania organów nadzoru.

adw. dr A. Rycerski, Uniwersytet SWPS

Choć na pełne stosowanie MiCAR (Markets in Crypto-Assets Regulation) przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać (nastąpi to 30 grudnia 2024 r.), to właśnie na niedzielę 30 czerwca 2024 r. przypada rozpoczęcie częściowego stosowania tego rozporządzenia i to w dość istotnym jego obszarze. Możemy więc śmiało i z niemałą satysfakcją powiedzieć, że doczekaliśmy się unijnych regulacji w zakresie publicznego oferowania oraz ubiegania się o dopuszczenie do obrotu tokenów powiązanych z aktywami oraz tokenów będących e-pieniądzem.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zawody prawnicze
Prawnik wyrzucony z aplikacji. Porównał sędzię do niemieckiego okupanta
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Prawo karne
Afera Funduszu Sprawiedliwości. Resort Bodnara reaguje na list księdza Michała O.
Sądy i trybunały
Sędzia Radzik pozwał Platformę Obywatelską. Jest decyzja sądu
Podatki
Aktywność w sieci pod lupą fiskusa. Co zakłada unijna dyrektywa DAC7?
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Nieruchomości
Zmiany w procedurze odrolnienia gruntów. Od kiedy?