Na problem dotyczący ograniczenia rozwoju firmom logistycznym i kurierskim zwrócono uwagę już w czasie konsultacji publicznych projektu rozporządzenia ministra rozwoju i technologii w sprawie sposobu wyznaczania granic obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy. W lutym jedna z firm wskazała, że w tym obszarze należy uwzględnić możliwość wznoszenia budynków magazynowych. W odpowiedzi na tę uwagę ministerstwo przekazało, że ją uwzględni, ostatecznie takiej zmiany w rozporządzeniu nie zapisując. W minioną środę resort przekazał „Rz”, że jest to efekt konsultacji międzyresortowych z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 16 maja rozporządzenie weszło w życie.
Czytaj więcej
Przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym o odszkodowaniach z tytułu uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obowiązują już kilkanaście lat. Jednak nadal nie są wystarczająco znane przez przedsiębiorców.
Dlaczego firmy nie będą mogły stawiać magazynów?
Michał Leszczyński, prawnik w Polskim Związku Firm Deweloperskich, tłumaczy, że wskutek takiej regulacji na obszarach nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego nie będzie można otrzymać „wuzetki” na budowę magazynów w obszarze uzupełnienia zabudowy. W efekcie firmy logistyczne czy kurierskie nie będą mogły w takich miejscach wznosić nowych magazynów przy tych już istniejących na obrzeżach miast czy na terenach wiejskich.
Jak zaznacza Leszczyński, nadal możliwe będzie budowanie magazynów, gdy gmina ma uchwalony dedykowany pod logistykę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Prawnik przypomina, że dzięki infrastrukturze logistycznej wokół miast biznes może transportować towary, a konsument otrzymywać to, co zamówił online.
— Żeby ten sektor się rozwijał, musi istnieć zaplecze magazynowe. Zmiana dotknie węzły drogowe, w których rozbudowuje się logistyka, ponieważ ten rozwój zostanie zahamowany przez brak możliwości uzyskania „wuzetki” — podkreśla Michał Leszczyński.