Zaniepokojenie umieszczaniem reklam i prowadzeniem kampanii reklamowych z wykorzystaniem polskiej flagi narodowej wyraził poseł Krzysztof Brejza. Przodują w tym firmy z branży alkoholowej. Poseł uważa, że może to naruszać godność symboli narodowych, i ma wątpliwość, czy takie działanie jest zgodne z prawem.
O tym, że godłem RP jest wizerunek orła białego w koronie na czerwonym polu, a barwami narodowymi są kolory biały i czerwony, stanowi art. 28 Konstytucji RP. Szczegółowo kwestie te normuje zaś ustawa z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Określa, że barwami narodowymi są biel i czerwień ułożone w dwóch poziomych, równoległych pasach tej samej szerokości, z których górny jest koloru białego, a dolny czerwonego.
Załącznik nr 2 do ustawy precyzuje współrzędne trójchromatyczne barw, ich składowe oraz dopuszczalne różnice barwy białej i czerwonej. W zakresie przestrzennym odwzorowania barw narodowych ustawa przewiduje jedynie układ poziomy lub pionowy.
Ustawa (art. 16 ust. 1) wprowadza generalny zakaz umieszczenia symboli RP na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego. Znieważenie, niszczenie, uszkodzenie lub usuwanie zaś flagi Polski to – na podstawie art. 137 § 1 kodeksu karnego – występek zagrożony karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Ustawodawca dozwolił jednak (w art. 16 ust. 2) na umieszczenie na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego godła i barw RP w formie stylizowanej lub artystycznie przetworzonej.