- Zapytajmy, ilu instruktorów będzie nas uczyć; jeżeli usłyszymy, że kilku – potraktujmy to jako ostrzeżenie; musimy mieć przydzielonego instruktora prowadzącego; nieuzasadnione zmiany instruktorów powinny być ograniczone do minimum;
- Dowiedzmy się, czy w szkole przeprowadzany jest egzamin wewnętrzny (choć powinien być w każdej, to zdarza się, że jest inaczej);
- Zbadajmy infrastrukturę szkoły (jak wygląda sala wykładowa, plac manewrowy, czy są zachowane wszystkie parametry wymiarów stanowisk egzaminacyjnych);
- Zapytajmy, jak będzie dokumentowane szkolenie; koniecznie sprawdźmy, czy będziemy posiadali na bieżąco prowadzoną kartę przeprowadzonych zajęć (nigdy nie podpisujmy zajęć, które się nie odbyły);
- Zapytajmy, czy instruktor będzie po każdej godzinie zajęć praktycznych dokonywał wymiernej oceny naszych umiejętności;
- Zapytajmy, czy możemy otrzymać pisemny program egzaminacyjny, czyli zbiór zadań, które na pewno wystąpią na egzaminie. Kontrolujmy realizację obowiązkowych zadań programu - czasami zdarza się, że instruktor nie uczy wszystkich obowiązkowych zadań egzaminacyjnych;
- Sprawdźmy, czy instruktor będzie uczestniczył w egzaminie – oczywiście jeżeli mamy takie życzenie;
- Porównajmy ceny za szkolenia: nigdy nie wybierajmy najniższej – dobre szkolenie kosztuje.
Jeżeli wybierzemy ośrodek – wymagajmy jakości. Pamiętajmy: inwestujemy w swoje bezpieczeństwo. Wszelkie nieprawidłowości zaistniałe w trakcie szkolenia zgłaszajmy do kierownika ośrodka (bardzo ważne jest punktualne rozpoczynanie zajęć; ich skracanie to oszustwo).
Sprawdźmy, jak będą rozłożone poszczególne godziny jazd. Na początku unikajmy jazd dłuższych niż godzina. Na jazdy dwugodzinne możemy się zgodzić, jeżeli mamy poczucie, że fizycznie jesteśmy w stanie utrzymać sprawność. Będąc zmęczonym, ryzykujemy, a i tak niczego się nie nauczymy. Jeżeli stwierdzimy, że źle wybraliśmy ośrodek lub instruktora, możemy dokonać zmiany.
Uważaj na punkty
I na koniec rada praktyczna. Każdy poruszający się po drodze kierowca jest narażony na mandaty i punkty karne. Jeśli chodzi o te ostatnie, najmłodsi kierowcy, do których właśnie kierowany jest poradnik, są surowiej traktowani. Po pierwsze w ciągu pierwszego roku jazdy mogą zgromadzić jedynie 19 punktów (przy 20 tracą już uprawnienia).
Po drugie nie mogą skorzystać z dobrodziejstwa redukcji niechcianych punktów karnych. Z tego szkolenia mogą skorzystać jedynie doświadczeni kierowcy, którzy otrzymali nie więcej niż 24 punkty karne.
Prawo jazdy B1
- Podstawowe warunki przystąpienia do kursu na B1 to:
- zgoda rodziców
- ukończone 15 lat i 9 miesięcy – 16 lat do egzaminu państwowego
- brak przeciwwskazań zdrowotnych, potwierdzonych orzeczeniem lekarza uprawnionego
Opłaty ile trzeba wydać na egzamin
- 30 zł – teoretyczny na wszystkie kategorie
- 140 zł – praktyczny na prawo jazdy kategorii AM
- 180 zł – praktyczny na prawo jazdy kategorii A1
- 170 zł – praktyczny na prawo jazdy kategorii B1
- 100 zł 50 gr – wydanie prawa jazdy