Jak się zachować, gdy tracimy zajęcie

Nawet najlepsi menedżerowie muszą nad swoim CV popracować. Trzeba przekonać nowego pracodawcę, że jest się skutecznym w realizacji tych zadań, które zamierza nam powierzyć.

Publikacja: 26.04.2020 21:00

Jak się zachować, gdy tracimy zajęcie

Foto: Adobe Stock

Pandemia spowodowała nagłą zmianę trendów na rynku pracy. Wiele osób już otrzymało, lub istnieje duże ryzyko, że otrzyma w najbliższym czasie, wypowiedzenie. Wiele przedsiębiorstw wstrzymało rekrutacje i dlatego znalezienie nowej pracy nie jest rzeczą prostą.

Problem dotyczy nawet menedżerów, dyrektorów, specjalistów średniego i wyższego szczebla. Na portalu LinkedIn pojawiło się sporo postów o podobnej treści: Przez koronawirusa straciłem pracę, zajmowałem się tym i tym, szukam nowego zajęcia.

W normalnych czasach po takim poście sprawdzony menedżer dostałby szybko kilka poważnych ofert. Ale czasy nie są normalne. – Praca przestała być towarem leżącym na ulicy, po który wystarczy się tylko schylić. Nawet jeżeli w wielu branżach tak było do tej pory, to epidemia koronawirusa zmieniła tę perspektywę – komentuje Aleksandra Ślifirska, personal branding consultant, szefowa agencji konsultingowej Kobold.

Jej zdaniem stworzenie klasycznego CV, a następnie umieszczenie go na portalu dla profesjonalistów teraz nie wystarczy. Dobra, czyli skuteczna aplikacja o pracę powinna odpowiadać na kilka podstawowych pytań. Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i przydatny, dla jakich firm i jakich ludzi? Jakie mam sukcesy i jak udało mi się je osiągnąć? Jak zarządzam ludźmi? Jak rozwijam swoją karierę?

Odpowiedzi na te pytania wbrew pozorom nie są proste. Dlatego Aleksandra Ślifirska przekonuje, że warto nad CV pomyśleć kilka dni. – Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się do tworzenia swojej oferty – mówi Ślifirska.

Dobre bio to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny pracodawca będzie mógł docenić naszą wartość. Należałoby więc przemyśleć całe swoje zawodowe życie i ułożyć je w spójny obraz niczym porządnie poukładane puzzle.

Warto w CV pokazać najlepsze zrealizowane projekty i wyniki, jakie one przyniosły, przedstawić wartości, którymi się kierujemy, i styl pracy z ludźmi, nasze reakcje na sytuacje kryzysowe i wnioski wyciągnięte z popełnionych błędów, no i oczywiście mocne i słabe strony.

Równie ważne jest dopasowanie CV do potrzeb nowego pracodawcy. – Powinno ono być skrojone pod stanowisko, na które chcemy aplikować. Podkreślmy więc w nim przydatne nowemu pracodawcy nasze doświadczenia i umiejętności – podpowiada Natalia Ćwiklińska, HR Recruiter we Franklin Templeton na portalu karierawfinansach.pl. – Opisując swoje doświadczenie zawodowe, pamiętajmy, żeby pokazać w kilku punktach, jakie były nasze obowiązki na danym stanowisku. Jeśli angażujemy się w dodatkowe projekty (w pracy czy poza nią), też warto o tym napisać, bo dzięki nim rozwijamy swoje kompetencje – dodaje.

– Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o danej osobie. Potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy – podkreśla Aleksandra Ślifirska.

Praca
Rola HR nie kończy się na zatrudnieniu
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Praca
Rynek pracy: optymizm firm podszyty sporą niepewnością
Praca
Co może ochronić przed samotnością w biurze?
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku