O ile wiosną zeszłego roku 36 proc. pracowników uczestniczących w sondażu Pracuj.pl zastanawiało się w związku z pandemią nad zmianą zawodu lub specjalizacji, o tyle w lutowej ankiecie ta grupa powiększyła się do 40,5 proc. Indywidualne powody, dla których ludzie chcą zmienić wykonywany zawód, to zwykle brak satysfakcji z wynagrodzenia, znużenie obecną pracą czy też chęć sprawdzenia się w nowych obszarach. Z kolei pandemia uświadomiła nam, że konieczność przebranżowienia może też wymusić rynek pracy. Lockdowny, które na długi czas zablokowały całe branże, spowodowały, że część osób nie jest w stanie podjąć zajęcia w wyuczonym czy wymarzonym zawodzie.

Czego chcę?
Jak w takim razie zmienić swoją specjalizację? W jakim kierunku podążać, jeśli nie mamy gotowego pomysłu na siebie? – W każdym przypadku niezbędne jest przygotowanie indywidualnej strategii dotyczącej dalszej kariery – radzi Jolanta Jastrzębska, ekspert ds. rozwoju i zarządzania karierą z Talent Solutions.
– Po pierwsze, należy ustalić cel długoterminowy, czyli wybrać stanowisko, zawód, branżę czy rodzaj zajęcia i zadań, który wydaje nam się interesujący, niezależnie od obecnego wykształcenia czy doświadczenia – mówi Jastrzębska. Jednocześnie warto zebrać informacje i zdefiniować, co jest wymagane na danym stanowisku; czy i jakie specyficzne wykształcenie czy kwalifikacje są tu potrzebne.
W tych pierwszych krokach bardzo pomocne jest rozpoznanie rynku. – Najłatwiej jest spojrzeć na to, jakie oferty pracy są dostępne aktualnie w okolicy, jakich kwalifikacji poszukują pracodawcy, ile na danych stanowiskach przeciętnie się zarabia, sprawdzić opinie osób, które wykonują daną profesję – podpowiada Mateusz Żydek, ekspert Randstad Polska.