Od kilku tygodni można odnieść wrażenie, że najważniejszym aktem prawnym w Polsce jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Za jego pomocą Rada Ministrów wykonuje delegację sformułowaną w art. 46a i 46b ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu zakażeniom i chorobom zakaźnym u ludzi oraz ich zwalczaniu. W kolejnych wersjach aktu organ to określone restrykcje wprowadza, to je znosi bądź modyfikuje. Akt ten bezpośrednio ingeruje w prawa, wolności i obowiązki obywatelskie, należy więc wymagać od niego szczególnej staranności prawniczej.
Rozporządzenie mówi co innego
Jednym z najbardziej wyrazistych symptomów panującej epidemii jest powszechny w miejscach publicznych widok ludzi w różnego rodzaju maskach i innych przykryciach ust oraz nosa. Pozostawiając na marginesie celowość i skuteczność stosowania tego rodzaju instrumentów, skupmy się na prawnych podstawach i uwarunkowaniach tego obowiązku.
Obowiązuje wydane 19 kwietnia 2020 r. rozporządzenie RM w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, skonstruowane na podstawie art. 46a i art. 46b pkt 1–6 i 8–12 wskazanej ustawy epidemicznej. W interesującym nas zakresie, w rozdziale 8 rozporządzenia „Nakaz określonego sposobu przemieszczania się oraz obowiązek stosowania środków profilaktycznych", znajduje się § 18 stanowiący, że do odwołania nakłada się obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki albo kasku ochronnego, ust i nosa w środkach publicznego transportu zbiorowego oraz w miejscach ogólnodostępnych.