Pamela Szwedko-Walawska: Czy spór o "Chłopki" zmieni sytuację twórców?

Czy głośny spór Joanny Kuciel-Frydryszak z Wydawnictwem Marginesy o wyższe wynagrodzenie za bestsellerowe "Chłopki" może przyczynić się do systemowego polepszenia warunków pracy pisarzy?

Publikacja: 30.03.2025 12:19

Okładka książki "Chłopki"

Okładka książki "Chłopki"

Foto: materiały prasowe

14 marca 2025 r. pisarka Joanna Kuciel-Frydryszak poinformowała na swoim profilu na Instagramie o zamiarze skorzystania z art. 44 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych („pr.aut.”), czyli tzw. klauzuli bestsellerowej. Celem przepisu jest zapewnienie autorowi udziału w sukcesie finansowym jego dzieła. Klauzula zakłada, że w przypadku, gdy wynagrodzenie twórcy jest niewspółmiernie niskie w stosunku do korzyści nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd. Autorka argumentuje, że korzyści, jakie osiągnęło Wydawnictwo Marginesy w związku z wydaniem jej książki „Chłopki. Opowieści o naszych babkach” są nieproporcjonalnie wysokie względem otrzymanego przez nią wynagrodzenia.

Reportaż autorstwa Kuciel-Frydryszak, który został wydany w maju 2023 roku, opowiada o losach kobiet żyjących na polskich wsiach w latach międzywojennych oraz do połowy XX wieku. Książka okazała się ogromnym sukcesem – Wydawnictwo Marginesy informuje, że do października zeszłego roku sprzedała się w ponad 500 000 egzemplarzy, a niedługo zostanie wydana na rynkach słowackim, francuskim, węgierskim i hiszpańskim.

Czytaj więcej

Spór o tantiemy za „Chłopki". Prawnik: wynagrodzenie pisarza musi „iść za sukcesem”

W odpowiedzi na post pisarki Wydawnictwo Marginesy poinformowało na swoim profilu na portalu Facebook o prowadzonych od sierpnia 2024 r. rozmowach w związku z nadzwyczajnym sukcesem rynkowym książki i odrzucaniu przez autorkę wszystkich dotychczasowych propozycji wydawnictwa w tym zakresie. Twórczyni przyznała, że takie rozmowy są prowadzone z jej inicjatywy. Spór od prawie dwóch tygodni jest komentowany we wszystkich mediach i doprowadził do rozmów na temat poziomu wynagrodzeń twórców w Polsce. Autorkę poparli liczni pisarze, w tym Jakub Żulczyk, Mariusz Szczygieł i Joanna Bator, a także Stowarzyszenie pisarzy i pisarek „Unia Literacka”.

Stosowanie klauzuli bestsellerowej

Choć art. 44 pr.aut. został uregulowany już w 1994 r., twórcy bardzo rzadko decydują się na wystąpienie na drogę sądową w celu podwyższenia swojego wynagrodzenia. W systemach informacji prawnej LEX oraz Legalis, pod przytaczanym przepisem znajduje się łącznie jedynie 13 wyroków. Niestety, przekłada się to na brak ugruntowanego orzecznictwa w tym zakresie, w tym w odniesieniu do możliwych proporcji stosunku podwyższonego honorarium do korzyści osiągniętych przez wydawnictwo. Jak wskazał Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 8 lipca 2016 r. (sygn. I ACa 1432/15), przy ustalaniu wysokości omawianych korzyści sąd powinien uwzględniać rzeczywisty wpływ twórcy na sukces komercyjny dzieła. Stanowisko sądu zostało skrytykowane przez doktrynę, ponieważ przepis nie wymaga, aby autor miał przyczynić się do uzyskania rażąco wysokich korzyści po stronie nabywcy/licencjobiorcy w inny sposób niż poprzez stworzenie dzieła (tak np. A. Pązik).

Treść klauzuli bestsellerowej została znowelizowana we wrześniu 2024 r. w związku z implementacją unijnej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE. Do tej pory autor mógł żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd tylko w przypadku rażącej dysproporcji w swoim wynagrodzeniu a korzyściami nabywcy praw. Po wprowadzonych zmianach, twórca ma możliwość ubiegania się o wyegzekwowanie podwyższenia wynagrodzenia już w przypadku jego niewspółmiernie niskiego poziomu. W motywach tej dyrektywy podkreślono, że wynagrodzenie twórców i wykonawców powinno być odpowiednie i proporcjonalne do faktycznej lub potencjalnej wartości majątkowej udzielonych praw. Ponadto kwota ryczałtowa może stanowić proporcjonalne wynagrodzenie, ale nie powinna być regułą.

Czytaj więcej

Pisarka Joanna Kuciel-Frydryszak nie chce być chłopką pańszczyźnianą. Spór o miliony zł

Art. 44 pr.aut. po raz pierwszy zaczął być szeroko komentowany w mediach w 2018 r., kiedy Andrzej Sapkowski wezwał spółkę CD PROJEKT SA do wypłacenia mu dodatkowego wynagrodzenia w związku z tworzeniem i rozpowszechnianiem przez spółkę gier komputerowych inspirowanych uniwersum Wiedźmina. Autor wezwał spółkę do zapłaty co najmniej 60 milionów zł, które jego zdaniem mogły stanowić 6% zysków spółki ze sprzedaży gier. Strony zawarły porozumienie, którego treść nie została ujawniona.

Realia i nadzieja zmiany

Post autorki reportażu wywołał dyskusję na temat wynagrodzeń pisarzy. Zgodnie z raportem o polskim rynku książki, opublikowanym przez Polską Sieć Ekonomii dla Instytutu Książki w 2024 r., w ubiegłym roku miesięczna mediana przychodów z pracy artystycznej twórców literatury wyniosła zaledwie 2500 zł brutto. Na zarobki z tytułu pracy pisarskiej w Polsce składa się kilka źródeł przychodów: zaliczki od wydawnictw, tantiemy ze sprzedaży książek, rekompensaty za wypożyczenia biblioteczne, honoraria za spotkania autorskie i wydarzenia promocyjne. Pomimo licznych źródeł przychodów, honoraria pisarzy są niskie. Przy przeciętnej cenie okładkowej książki wynoszącej 57,50 zł, pisarze mogą liczyć na dodatkowe wynagrodzenie z tytułu tantiem w wysokości ok. 2,9 zł za egzemplarz. 17 marca br. do Wykazu Prac Legislacyjnych Rady Ministrów został wpisany projekt ustawy o zabezpieczeniu socjalnym osób wykonujących zawód artystyczny. Celem projektu jest zapewnienie wsparcia artystom, których dochody nie są stałe, znajdują się poniżej średniej, a także którzy czasowo nie są w stanie opłacać składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Nie ulega wątpliwości, że rynek książki w Polsce boryka się z wieloma innymi problemami, jak brak dostępu do danych o sprzedaży książek (co może stanowić utrudnienie przy pozywaniu wydawcy o podwyższenie wynagrodzenia), silna koncentracja na rynku dystrybucji czy brak systemowego wsparcia księgarń. Bez odpowiedniej legislacji, będącej odpowiedzią na potrzeby rynku, problemy te nie zostaną rozwiązane. 13 lutego br. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołała Zespół do spraw pola literackiego, którego zadaniem jest praca nad systemowymi rozwiązaniami w obszarze literatury. Miejmy nadzieję, że zmiany rozpoczną się od polepszenia warunków pracy pisarzy, ponieważ to od ich pomysłów zaczyna się cały proces tworzenia książki.

Pamela Szwedko-Walawska, adwokat, kancelaria prawna Octo Legal

14 marca 2025 r. pisarka Joanna Kuciel-Frydryszak poinformowała na swoim profilu na Instagramie o zamiarze skorzystania z art. 44 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych („pr.aut.”), czyli tzw. klauzuli bestsellerowej. Celem przepisu jest zapewnienie autorowi udziału w sukcesie finansowym jego dzieła. Klauzula zakłada, że w przypadku, gdy wynagrodzenie twórcy jest niewspółmiernie niskie w stosunku do korzyści nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd. Autorka argumentuje, że korzyści, jakie osiągnęło Wydawnictwo Marginesy w związku z wydaniem jej książki „Chłopki. Opowieści o naszych babkach” są nieproporcjonalnie wysokie względem otrzymanego przez nią wynagrodzenia.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Jacek Bilewicz: Pułapka jednolitego statusu prokuratora
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: W pogoni za Zbigniewem Ziobrą
Opinie Prawne
Prof. Paweł Grzegorczyk: Mniej zażaleń poziomych i barier dla potrąceń
Opinie Prawne
Prof. Paweł Grzegorczyk: Musimy wrócić do kwestii przymusu adwokacko-radcowskiego
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Opinie Prawne
Tomasz Siemiątkowski: Atmosfera pośpiechu nie służy legislacji
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście