Leszek Kieliszewski: Schemat Ponziego, czyli co łączy przypadek Palikota z kłopotami Cinkciarza

Cinkciarz sponsorował niemal wszystko i wszędzie. Sceptykom mówiono o know-how, dzięki któremu firma zarabia więcej, a kosztów ma mniej. Podobny geniusz biznesowy miał przyświecać Palikotowi. Tu również marketing grał pierwsze skrzypce.

Publikacja: 05.10.2024 13:24

Cinkciarz zawarł wiele umów sponsorskich

Cinkciarz zawarł wiele umów sponsorskich

Foto: PAP/Maciej Kulczyński

Kiedy w latach 20 minionego stulecia Charles Ponzi wpadł na pomysł, żeby wykorzystywać arbitraż cenowy na znaczkach pocztowych i w ten sposób zarabiać pieniądze dla siebie i inwestorów, wszystko wyglądało naprawdę dobrze. W teorii. W praktyce Ponzi nie był w stanie obracać wielkimi wolumenami. Zaczął więc wypłacać klientom zyski z tego, co otrzymał od innych inwestorów i robił to tak długo, aż nowych inwestorów zabrakło. Od tego czasu minęło 100 lat, a schemat wciąż jest aktualny. Tylko znaczki zamieniają się na inne substraty.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Deregulacyjne pospolite ruszenie
Opinie Prawne
Michał Bieniak: Adwokat zrobił swoje, adwokat może odejść
Opinie Prawne
Maria Ejchart: Niezależni prawnicy są fundamentem państwa prawa
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Łaska Narodu na pstrym koniu jeździ. Ale logika nie
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: Adam Bodnar w butach Zbigniewa Ziobry