Ustawa o finansach publicznych (dalej: „u.o.f.p.") przewiduje możliwość udzielenia przez właściwy organ ulg w spłacie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych, a więc umorzenie lub rozłożenie na raty należności głównej oraz odsetek (art. 64 ust. 1 w zw. z art. 55 u.o.f.p.). Niepodatkowe należności budżetowe to należności niebędące podatkami i opłatami, stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, m.in. zwracane do budżetu państwa, nieprawidłowo wydatkowane dotacje.
Do tej kategorii nie należą natomiast należności stanowiące dochody własne z odpłatnej działalności ubocznej jednostek budżetowych czy też przychody państwowych funduszy celowych. Niemniej jednak każda bez wyjątku jednostka sektora finansów publicznych jest zobligowana do racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, niezależnie od okoliczności, czy należność stanowi jej dochód czy też dochód budżetu państwa. Świadczy o tym m.in. treść art. 42 ust. 5 u.o.f.p., z którego wynika obowiązek ustalania przez jednostki przysługujących im należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny, oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania. Z kolei art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przewiduje kary za niezgodne z przepisami umorzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych, odroczenie jej spłaty lub rozłożenie spłaty na raty albo dopuszczenie do przedawnienia tej należności.
Szczególny przywilej
Ulgi w postaci umorzeń należności głównej oraz odsetek mogą być stosowane jedynie wyjątkowo, m.in. do kwot nieprawidłowo wydatkowanych, udzielonych jednorazowo dotacji będących dochodami budżetu państwa (art. 60 u.o.f.p.).
Z tych szczególnych przywilejów nie powinni natomiast korzystać przedsiębiorcy, którzy otrzymują w sposób cykliczny (np. co miesiąc lub co kwartał) środki finansowe na realizację ważnego celu społecznego – zwłaszcza wówczas, gdy nie przestrzegają prostych warunków, stanowiących elementy działań zmierzających do osiągnięcia tego celu. Należności jednostki sektora finansów publicznych z tytułu zwracanych przez wyżej wymienionych przedsiębiorców środków finansowych powinny być w maksymalny sposób chronione na podstawie ustawy regulującej zakres kompetencji tej jednostki.
Prawo cywilne zawiera zakaz anatocyzmu, czyli naliczania odsetek od odsetek, z zastrzeżeniem wyjątków. Reguła ta znajduje racjonalne uzasadnienie, gdyż wierzyciel nie powinien odzyskiwać długu obliczonego w sposób rażąco niewspółmierny do rozmiarów przysługującej mu wierzytelności.